Het grote auto-wassen topic

CDK

Forumguru
Ik bestel de detailingproducten tegenwoordig in het Verenigd Koninkrijk, als je een geldig NL btw nummer opgeeft kan je tax free shoppen. Je betaald wel een paar euro verzendkosten, maar meestal haal je die er DIK uit t.o.v. Carclean prijzen. Betrouwbaar adres en snelle levering (3 dagen met DPD) https://www.cleanyourcar.co.uk
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Captain Hook Als ik het zo lees, doe je een stel aannames die nergens in dit topic terug te vinden zijn, en zover ik kan beoordelen ook behoorlijk bezijden de werkelijkheid zijn.

Wat voorbeelden:
- dreadlock washmitts, zoals ik ze genoemd heb zijn officieel Chenille washmitts, en zijn goedkope dingen (pakweg een euro bij winkels als de Action), maar doordat veel vuil tussen de 'dreadlocks' verdwijnt en niet over de lak schuift behoorlijk effectief. Ter vergelijk een goede of dure washmitt kost typisch 10-30 euro.
- er is hier niemand die beweert dat duurdere producten per definitie beter zijn. Persoonlijk ben ik ook nooit een fan van Meguiar's geweest: te duur voor wat in werkelijkheid een matig product is. Meguiar's is een voorbeeld van een goede naam die opgebouwd is door veel reclame bij mensen die weinig kennis van zaken hebben. Meguiar's producten zijn ongeveer per definitie combinatieproducten waardoor het resultaat altijd minder is, en vaak nog vol met olie-achtige componenten die krassen een paar wasbeurten lang verhullen.


En of niet-doen voor het milieu nu zo goed is? Auto niet wassen en door bijv. ingebrande vogelpoep 5 jaar eerder naar de sloop brengen wegens doorgerotte plaatdelen is beter voor het milieu? Of een andere: ramen en lampen van de auto niet wassen vanwege het milieu, maar dan wel een aanrijding omdat je het niet goed kon ziet (of niet gezien werd door met vuil verduisterde verlichting), is beter voor het milieu, en de milieubelasting door schadeherstel tellen we niet?

Naar mijn mening lees je iets wat er niet staat Captain Hook, en is de werkelijkheid een stuk genuanceerder en niet zwart-wit.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
@Cordoba Lees nog maar eens goed: https://www.skodaforum.nl/forum/i/het-grote-auto-wassen-topic.20102/page-33#post-816334 ;)

En vooral dit stukje:

BTW: zo lang de meeste autorijders, harder rijden, 'sportiever' rijden, meer power (ik refereer hier slechts aan b.v. een kleine witte VAG auto of allerlei RS materiaal), herrie makende uitlaten, dikker rubber, en 0-100 getalletjes belangrijk vinden dan een fles al dan niet goedkope shampoo... Ahum... wie was er ook al weer goed bezig voor/tegen het milieu?
Ik bedoel maar... Houden we onszelf niet voor de gek?

Volgens mij is nog altijd de beste manier om iets te doen wat goed is voor onze wereld, is om het juist niet te doen. :pieker: Gewoon niet doen. (en dat geldt voor vrijwel alles). Maar ja, da's niet cool, da's niet sexy.


Dus @Cordoba volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar zeggen het alleen anders.

Ik heb het niet specifiek over alleen wassen/poetsen, maar over van alles wat we doen en eigenlijk beter zouden moeten laten...
(mezelf incluis)

M.a.w. als we echt begaan zijn met de wereld om ons heen, dan zouden we eigenlijk een hoop dingen gewoon niet moeten doen.
En niet hoegenaamd compenseren of met digitale weesgegroetjes ons schuldgevoel proberen af te kopen. :bloos:

En de rant over dure sponsjes en gehypte flesjes shampoo ging vooral over de absurditeit van de marketing bs die daarom heen gelardeerd is. En waar klaarblijkelijk (?) toch velen voor vallen.
Zo las ik iets over een sjieke shampoo die zelfs siliciumdioxide (zowat het meest voorkomende materiaal op aarde!) bevat en een lekker luchtje heeft! Wow; wat een uitvinding!

Want als iets duur is, dan moet het wel goed zijn! Toch? :koffie:
Nog opmerkelijker is het, dat wanneer je daar dan kritische opmerkingen over plaatst, er nog nauwelijks naar de feiten wordt gekeken, maar opinie en emoties de boventoon voeren. Jammer; driewerf jammer.
(zo denk ik b.v. nog met weemoed terug aan het LED lampen verhaal)

Als ex-psych heeft meneer @Rosinfield hier vast wel een fraaie term en verklaring voor...
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik geloof dat marketing-psychologie niet helemaal de specialiteit van Rosinfield is. Overigens iedereen inclusief ikzelf, denkt niet gevoelig te zijn voor reclame, en ongemerkt laten we ons toch allemaal (deels) sturen door reclame. Persoonlijk selecteer ik mijn aankopen vooral op 'waar-voor-je-geld' en of het past bij mijn eisen/gebruik, niet zozeer op de prijs of imago.

Overigens vraag ik me wel af wat je verstaat onder 'dure sponsjes' en 'gehypte flesjes shampoo'. Die zijn er beslist, maar als ik met 1 klein flesje shampoo van pakweg 8 euro, mijn auto zo'n 12-15 keer kan wassen, denk ik dat het niet duur is, ondanks dat de shampoo per ml een stuk duurder zal zijn dan die van bijv. de Action. Het merk van die shampoo: Poorboys World.
PoorboysWorld_1.png
 

GJ M

Forumguru
Legaal is dit uiteraard niet.
Kan t ook gaan gebruiken om de "panelen schoon te maken". Dit zal dan net zo legaal zijn als al die fietsplannen die ingevuld worden omdat men met de fiets naar het station fietst om vervolgens met het openbaar vervoer naar het werk te gaan :maakmegek::thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ramniv

Senior Member
Daar gaat het niet om. Wij proberen mensen die hun auto ‘serieus’ willen gaan wassen met goede middelen, te adviseren. Daar vraagt hij immers ook om.

@ramniv kun je iets met deze info?

PS. Binnenkort paasacties bij Carclean.
Sorry, nog niet gereageerd zie ik. Dat kan ik zeker! Dank u...
 

ramniv

Senior Member
Iemand de laatste tijd nog een goede droogdoek gekocht bij Carclean? Ik wil er eens één proberen.....
 

MaxN

Donateur
Ik heb 2x de Gyeon Silk Dryer XL, maar ik heb ook veel goeds over de Monello en doeken gelezen.
Afhankelijk van de auto ben je wel 2 nodig. Een Octavia combi kan net niet met 1 doek vind ik.
 

Japanese Power

Donateur
Ik ben zelf er groot fan van de Monello droogdoeken:

102091 Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
102386 Monello - Vetro Bianco - cleaning towel - 45x45cm
102088 Monello - Peluche Verde Trio - 45x45cm

Alles gekocht via CarClean.
 

CDK

Forumguru
Ik gun je het voordeel van de twijfel en zie m’n bestelling wel verschijnen @mvcleanerbe, ook al is het eigenlijk niet toegestaan om hier sluikreclame te plaatsen....
 

Stevala

Actief lid
Hello iedereen

Sinds mei trotse bezitter van een Kodiaq - kleur lava blue

Met veel interesse volg ik dit forum en wil me graag verdiepen in het detailen

Om de auto te wassen gebruik ik momenteel foam van monello met foamlans monello en K2 kärcher, shampoo Wash and Wax (Hydrophobic polymer tech) van Mequiars met wax (2 emmer methode) en washmitt en de nodige microvezeldoeken om te drogen. voor de rims en insecten twee producten die ik van skoda bij de auto heb gekregen - Voorlopig eerst deze opgebruiken en dan zoeken naar andere produceten Tot zover de producten die ik gebruik.

Sinds mei is de auto enkel met deze producten onderhouden geweest. Is dit voorlopig voldoende of kan ik best nog andere producten extra gebruiken om mijn lak beter te beschermen?

Kan ik een waxlaag aanbrengen als ik de auto daarvoor met een waxhoudende shampoo heb gewassen? of moet ik eerst de auto wassen met een shampoo zonder wax en daarna aparte waxlaag aanbrengen?

Bedankt voor de feedback
 

Tuner111

Forumguru
Sinds mei is de auto enkel met deze producten onderhouden geweest. Is dit voorlopig voldoende of kan ik best nog andere producten extra gebruiken om mijn lak beter te beschermen?

ik zou je wagen een wet coat geven.

Gyeon wetcoat raad ik daarvoor aan. geeft meer glas en zorgt er voor dat water niet meer op de wagen zal blijven staan. (beading)

Schaf je ook ineens gyeon bug & grime en gyeon iron aan :) deze gaan veeeeeeel beter werken dan die skoda brol producten die ze je gratis meegeven. Wat je ook kan doen is een quickdetailer aankopen bv: Gyeon QuickDetailer . Deze zal het drogen vergemakkelijken en eventuele waterspots als sneeuw voor de zon verwijderen.

Verder zou ik afstappen van Mequiars en overstappen naar een shampoo zoals gyeon bathe+. Hier ga je meer glans mee verkrijgen en je wagen is nog meer beschermt + als je de wetcoat gebruikt hebt gaat deze ook wat langer mee. ipv 6 maanden een maand of 8..

Kan ik een waxlaag aanbrengen als ik de auto daarvoor met een waxhoudende shampoo heb gewassen? of moet ik eerst de auto wassen met een shampoo zonder wax en daarna aparte waxlaag aanbrengen?

Zoals ik hierboven vermeld ben je beter dat je een wetcoat aanbrengt... veel gemakkelijk en even goed :)
 
Bovenaan Onderaan