Steenslag met lakschade

Arent Schaap

Actief lid
Bij een inspectie aan mijn auto viel mij zaterdag op dat ik een steenslag midden boven mijn voorraam heb zitten die er al een tijdje zit. Het onderste oppervlak lijkt al wat roestig te zijn.

20190126_151934 - kopie.jpg

Navraag voor spotrepair leverde op dat dit zo niet te herstellen was omdat het een horizontaal oppervlak betreft.

Wat zijn de ervaringen hier om dit "goed" op te lossen? Ontroester er over en dan een lakstiftje lijkt mij zo primitief. Ben van plan de auto nog aardig wat jaartjes te houden.

Zijn er mensen die ervaring hebben met bedrijven in de buurt. Kom zelf uit Winschoten dus zoek ze in de provincie Groningen / Drenthe.
 

Captain Hook

Forumguru
Vraag gewoon eens na bij lokale schadeherstelbedrijven. Je weet maar nooit of men een schappelijk voorstel wil/kan doen.

In de tussentijd zou ik het wel ff ontroesten en aflakken met een lakstiftje. Alleen al om te voorkomen dat het verder roest/bladdert. Vooral op die richel, dan wil je niet dat de roest verder doorzet, richting het onbereikbare gedeelte..
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou eerst kijken of de lak er direct omheen nog wel vast zit aan het metaal, of dat het 'zweeft' en er dus water tussen lak en metaal kan kruipen. Ik zou dit zelf behandelen: eerst 'losse' lak en roest verwijderen, dan een roestomzetter er op (zodat de laatste roest ín het metaal ook geen roest meer is), en dan in stappen opvullen met lak, en zorgen dat de aangebrachte lak iets boven de andere lak uitkomt. Vervolgens de lak minstens een paar dagen laten drogen, en dan de te hoge lak voorzichtig terug schuren tot ie gelijk ligt met de omliggende lak, en dan polijsten om de glans terug te krijgen.

Het terug schuren is de rotste klus, waarbij je moet eindigen met 3000, en bij voorkeur alleen op/rond de plek schuren. Ik weet dat mensen met een perforator soms een rondje schuurpapier uitstansen, en dit op de achterkant van een potlood plakken, en zo schuren.
 

eriktv

Forumguru
Met deze laatste methode (ook met de perforatortruc) heb ik de steenslag op mijn motorkap bijgewerkt: een heidens karwei als je bedenkt dat het tientallen plekjes waren. Op zo’n plek boven de ruit waar je moeilijk bij komt is het nog lastiger denk ik. Ga uit van vele uren werk voor een niet 100% resultaat.

Over goede schadeherstellers kan ik je (gelukkig!) niet adviseren: heb enkel ervaring met uitdeuken door Boog Autoschade in Hoogezand, waar ik erg netjes ben geholpen. Wacht vooral niet te lang, dan wordt het probleem groter en groter.
 

Arent Schaap

Actief lid
Ik heb ondertussen een lakstift opgehaald.

Navraag bij de lokale schadehersteller leverde op dat het complete dak opnieuw gespoten dient te worden om dit te herstellen. Die gaf het advies om eerst zelf bij te werken omdat als dit na enkele jaren toch problemen geeft het antwoord hetzelfde blijft. Nu wachten op droog weer.

Welke ontroester raden jullie aan of zit hier geen verschil in.
 

Arent Schaap

Actief lid
Omdat het weer weer wat beter is ben ik bezig gegaan met de plek.
Noverox opgehaald en nog een blanke lak.

Lak rondom de plek weg gehaald omdat die toch los zat de verf nat gemaakt en de noverox 2x aangebracht.
2019-04-17 20.51.51.jpg

Deze moet na 24 uur droog zijn maar de volgende ochtend wou ik even iets proberen weg te halen van mijn goede lak en met een vochtige doek poetste ik het er zo af.
Resultaat is wel dat er bijna geen roest meer op die plek zat.
2019-04-18 07.51.20.jpg

Vandaag weer twee dunne lagen noverox aangebracht maar nu met meer tijd er tussen.
Resultaat heb ik nog geen foto van.

Schuren mag bij deze behandeling niet omdat je dan de roestwerende laag van de noverox weg schuurt.

Zaterdag kijken of ik met de lakstift bezig ga of dat ik toch iets anders moet doen qua roestbehandeling.
 

Arent Schaap

Actief lid
Dat van dat penseeltje bij de modelbouw was wel handig geweest. Kleinste penseeltje die ik bij de bouwmarkt heb opgehaald was eigenlijk nog te groot.

Aangezien ik de auto net heb wil ik hem toch nog wel een tijdje tip top houden :D

Foto van hoe het er nu uit ziet.
2019-04-19 08.07.21.jpg
 

s-line

Forumguru
Ik zou toch maar eens een beetje rond shoppen bij wat schadeherstellers wie het voordeligst het dak kan spuiten voor je. Of je moet iemand vinden die een schadehersteller is en in de avond wat bij beunt
 

s-line

Forumguru
Al heel wat jaren geleden...:D
Alleen als het echt een leuk klusje is wil ik nog wat doen. Ik geniet liever
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Jevalo

Lid
Ik heb precies hetzelfde probleem, wat roest puntjes door steenslag. Ik ben naar de schadehersteller gegaan maar die gaf aan dat dit geen probleem is zolang je de auto maar regelmatig blijft wassen.

Hij gaf ook aan de deze lak van VAG kwalitatief beter is dan bijvoorbeeld mercedes.

Ik hoefde me nergens druk om te maken en het enkel in de gaten te houden.
 

Arent Schaap

Actief lid
Vandaag de laatste afwerking gedaan met de lakstift en blanke lak.
Resultaat van het roestvrij en beschermen van de lak valt absoluut niet tegen.

2019-04-20 18.20.43.jpg

Echter is het niet "netjes" te noemen.
Je blijft een bobbel zien hoe goed ik ook geprobeerd heb om binnen de lak te blijven met de verf.

Weet iemand of polijsten het nog iets zal verbeteren en hoe lang ik moet wachten voor ik dat mag doen?
Of kan ik gewoon beter wachten op een hagelbui en dan het dak laten herstellen.
 

Jevalo

Lid
Heeft die je niet verteld dat je de gaatjes moest opvullen met zuurvrije vaseline om het roesten tegen te gaan ??
Niet ? wat een knoeier dan....:pieker::pardon:

Nee niet, dat opvullen met zuurvrije vaseline, dat kan nooit kwaad toch? Dat zie je als het goed is ook niet?
 
Bovenaan Onderaan