Olielek na 25.000 KM

jasper91

Nieuw lid
Ik rij met een superb MY2018 1.8 tsi met dsg-bak. Dit weekend ben ik op een onaangename verrassing uitgekomen, namelijk een serieuze olielek en alle olie eruit. er staat net 25.000 km op de teller en ging bijna voor men eerste onderhoud naar de dealer. Ik heb de wagen vanochtend dan maar naar de dealer laten takelen.
Zijn er mensen waarbij dit ook is voorgevallen? Ik heb geen abnormaal brute rijstijl of dergelijke, er wordt altijd heel rustig mee gereden en af en toe trap ik eens goed door als de motor e.d. goed op temperatuur is.
Ik ben benieuwd wat ze bij de garage gaan zeggen, ik hoop dat het allemaal binnen garantie geregeld gaat worden.
 
D

Deleted member 26486

Bizar.. vanwaar kwam de lekkage? Bovenzijde blok, iets misgegaan met de turbo of bij wijze van spreken losgekomen carterplug? Of kon je dat niet vaststellen?
 

jasper91

Nieuw lid
voor zover ik het kon zien kwam het van de carterpan, maar de plug stak er nog goed in. zag ook niet direct een beschadiging aan de pan zelf. Ik vind het ook heel bizar, heb tijdens mijn laatste ritten geen harde dermpels of dergelijks gehad, waren normale autosnelweg ritten zonder file.
 

jasper91

Nieuw lid
Niets geraakt, voor zover ik kon zien was de bodemplaat ook nog netjes ongeschaafd. Ik ben de enige bestuurder. Wanneer ik iets hoor van de garage zal ik wel even updaten. In tussentijd hopen dat het meevalt.
 

Antera

Donateur
Benieuwd waar het langs heeft gelekt moet toch wel een aanwijsbare reden voor zijn lijkt me.
 

VolvoFox

Senior Member
Tja, na een uitgestelde aflevering vanwege een lekke radiateur (nieuwe auto!), 2 vervangen roetfilters, een nieuwe koppeling en dualmassa vliegwiel en nog wat electronicadingetjes kijk ik nergens meer van op.
En gek genoeg overweeg ik serieus een volgende Superb :sterretjes:
 
D

Deleted member 26486

@jasper91 al wat gehoord van de werkplaats? We zijn zeer benieuwd!

@VolvoFox tsja, het blijven natuurlijk praktische, ruime, prettig rijdende no-nonsens auto’s, het biedt gewoon heel veel, van Fabia tot Superb. Beetje als vroeger Volvo en Saab. Volvo is nu Chinese lifestyle en Saab, tsja, ancient history..

Heb wel het idee dat de grotere modellen met complexere techniek, versnellingsbakken en veel ingewikkelde electronica veel vaker fouten of mankementen hebben dan bv mijn eenvoudige 2017 1.2 TSI met handbak en weinig ingewikkelde electronica. Niet zo vreemd, maar toch wel jammer en een nadeel van al dat spul. Zeker voor een particulier een potentieel kostbaar risico als je wat langer wil rijden dan de garantieperiode.
 

ertromp

Forumguru
@jasper91 al wat gehoord van de werkplaats? We zijn zeer benieuwd!

@VolvoFox tsja, het blijven natuurlijk praktische, ruime, prettig rijdende no-nonsens auto’s, het biedt gewoon heel veel, van Fabia tot Superb. Beetje als vroeger Volvo en Saab. Volvo is nu Chinese lifestyle en Saab, tsja, ancient history..

Heb wel het idee dat de grotere modellen met complexere techniek, versnellingsbakken en veel ingewikkelde electronica veel vaker fouten of mankementen hebben dan bv mijn eenvoudige 2017 1.2 TSI met handbak en weinig ingewikkelde electronica. Niet zo vreemd, maar toch wel jammer en een nadeel van al dat spul. Zeker voor een particulier een potentieel kostbaar risico als je wat langer wil rijden dan de garantieperiode.
Waarom zou de techniek in een groter model complexer zijn :pieker: ook een 2017 1.2 TSI heeft een motorblok waar allerlei emissieregelingen aan hangen en ook zaken zoals emergency brake of adaptieve cruise control of noem de hele knoppenzooi maar op
 
D

Deleted member 26486

Waarom zou de techniek in een groter model complexer zijn :pieker: ook een 2017 1.2 TSI heeft een motorblok waar allerlei emissieregelingen aan hangen en ook zaken zoals emergency brake of adaptieve cruise control of noem de hele knoppenzooi maar op

Ja, natuurlijk, wat emissieshizzle en Emergency Braking maar dat is het dan ook wel. Stoelverwarming en climate control vind ik geen high tech meer.

Ook collega’s met Superbs en Kodiaqs hebben de meest wazige storingen in DSG en electronica en de ongeveer 10 Fabia’s 1.2 (privé en lease) hebben echt 0 problemen 2015 t/m 2019 auto’s.

En mijn blokje loopt echt prettig & 90pk uit een 1.2 4-cilinder is naar huidige maatstaven al bijna geen downsize meer te noemen
 

jasper91

Nieuw lid
@jasper91 al wat gehoord van de werkplaats? We zijn zeer benieuwd!

@VolvoFox tsja, het blijven natuurlijk praktische, ruime, prettig rijdende no-nonsens auto’s, het biedt gewoon heel veel, van Fabia tot Superb. Beetje als vroeger Volvo en Saab. Volvo is nu Chinese lifestyle en Saab, tsja, ancient history..

Heb wel het idee dat de grotere modellen met complexere techniek, versnellingsbakken en veel ingewikkelde electronica veel vaker fouten of mankementen hebben dan bv mijn eenvoudige 2017 1.2 TSI met handbak en weinig ingewikkelde electronica. Niet zo vreemd, maar toch wel jammer en een nadeel van al dat spul. Zeker voor een particulier een potentieel kostbaar risico als je wat langer wil rijden dan de garantieperiode.

Gisterenavond nog maar eens zelf naar de garage gebeld. De auto stond bij de diagnose maar ze hadden er nog niet naar kunnen kijken. Ondertussen kan ik vrolijk blijven rondtuffen in mijn vervang-polo, wat een verschil in ruimte :cry:
 

jasper91

Nieuw lid
Telefoontje gekregen. Blijkt dat de carterpan gescheurd is, maar bodemplaat is niet geschaafd. Het is dus niet van over een drempel te knallen of dergelijks.
Maandag gaan ze hem verder demonteren om te kijken of ze iets vinden
 
D

Deleted member 26486

ben jij zelf de enige dien inje auto rijdt? Kan het zijn dat je partner of een collega e.d. iets geraakt heeft en het niet gemeld heeft? Een flinke tik kan genoeg zijn, hoef je verder niet eens contactschade te zien..

Ik gok dat ze op geweldschade/gebruiksschade (Handhabungsfehler zoals de Duitsers dat zo mooi noemen) gaan uitkomen en de kosten bij jou komen te liggen, helaas, dat hebben velen hier ws. al voor veel minder kostbare gevallen mogen ervaren..
 

Duijzer

Donateur
Wow, dat is best heftig. Als het niet van buitenaf ontstaan is, hoop ik dat het een misproduct carterpan is. Nieuwe erop en klaar. Als hij van binnenuit kapot is geslagen, door wat dan ook, is er wel een probleem...
 

hemi24

Forumguru
Van de brug gestuiterd..?

Ik heb een VW gehad die ook een raar deukje in de dorpel had zitten, net achter het voorwiel. Helaas niet gelijk bij aflevering opgevallen...
 

jasper91

Nieuw lid
Volgens de garage kan het zijn dat er iets onder de wagen is gevlogen en de carterpan geraakt heeft zonder dat er iets aan de bodemplaat is. Ik heb het aangegeven via de verzekering en ondertussen is het wachten op de expert van de verzekering tot die langs komt bij de garage. Ondertussen al 17 men auto kwijt :mad:
 

Duijzer

Donateur
Klinkt wel als een heel bizar en onwaarschijnlijk verhaal. En dan al 17 dagen....eens een belletje naar Pon aan wagen? Dat geeft soms wat vaart aan een oplossing.
 

oco1979

Forumguru
Tzijn ook rappe daar, 17 dagen nodig om te zien waar olielek is.

Carter kost de wereld niet en deze te vervangen ook niet.

Vrijstelling op je verzekering mogelijks hoger dan de kost van alles, als je geen 17dagen werkuren moet betalen :pieker:
 
Bovenaan Onderaan