Panoramadak met dakdragers op mijn yeti van 2016

88XZVN

Nieuw lid
hallo, heeft iemand ervaring met dakdragers en een fietsdrager met twee fietsen daarop i.c.m. een panoramadak? is dit verstandig, kan dit zomaar i.v.m. evt. spanning?
 

hemi24

Forumguru
Wordt er een uitzondering genoemd voor wagens met een panoramadak in de handleiding?

Anders is het volgens mij 100kg daklast...
 

88XZVN

Nieuw lid
doordat je de dragers vastdraait ben ik in de veronderstelling dat de dakrails iets naar elkaar toe trekken, zou dit last kunnen met het panorama dak tijdens het rijden, er komen dan wel krachten op te staan.
de fietsendrager met fietsen weegt samen ong.65 kg.
 

Canon-Eye

Forumguru
doordat je de dragers vastdraait ben ik in de veronderstelling dat de dakrails iets naar elkaar toe trekken
Het goed vastzetten van de dragers houdt in dat je de pootjes eerst op de juiste breedte plaatst overeenkomend met de afstand tussen de dakrails, daarna alle 4 lichtjes vastdraait (eerst de ene kant van de auto, daarna de andere) zodat de pootjes zich kunnen "zetten" terwijl ze t.o.v. de dragers nog iets kunnen bewegen en ze dan pas echt vastzet door de klemkracht per pootje op te schroeven - wederom kant voor kant. De kans op "dwarse spanningen" op de dakrails is dan geminimaliseerd.
 
Bovenaan Onderaan