Roomster Scout dagrij verlichting

guidoscm

Senior Member
Ik heb het forum al redelijk doorgezocht maar nog niet mijn antwoorden gevonden.

Voor mijn Roomster Scout ( 2010) ben ik op zoek naar dagrijverlichting.
De schakelaar in de zekeringkast heb ik al gevonden. Daarmee word de normale verlichting automatisch ingeschakeld bij het aanzetten van het contact.

Ik heb nu een test setje besteld met een relais.

Het liefst wil ik een mijn mistlamp uitsparing gebruiken.
2 vragen:
  • kan je met vag-com aanpassingen maken zodat alleen de mistlampen aangaan.
    (wettelijk misschien niet helemaal ok)
  • heeft iemand ervaring met mist/ dagrij verlichting. Deze lampen hebben beide lampen in de mistlamp uitsparing.
Veel dagrij topics gaan over de Fabia/ Roomster over de normale versies.
De scout versie heeft de aangepaste bumper met ronde mistlampen.

roomster4.jpg
 

Zwapp

Forumguru
Even voor de duidelijkheid, je wilt je mistlampunits vervangen voor drl units?

Bij mijn O2 is het via vagcom in te stellen dat er drl licht op de mistlampen aan gaan, rijd hier ook al wat jaren mee rond ondanks dat het wettelijk niet correct is, of dit zo kan bij de Roomster durf ik je niet te zeggen helaas.
 

Antera

Donateur
Heb geen roomster aan de laptop gehad en geen idee welke module's erin zitten. DRL op de mistlampen is wel toegestaan zolang er verder geen andere lampen branden en als er licht gaat branden moeten de mistlampen uit gaan
 

Maartenvds

Forumguru
Als ik het goed begrijp komt jou Roomster AF fabriek zonder mistlampenen wil je op deze plek mistlampen inbouwen en ook laten branden als DRL. Bij ome ali kan je ze gewoon bestellen en ze passen erin wat @Antera zegt klopt en als het goed is heeft jou roomster een deel van de kabelboom al liggen dus hoef je erg weinig aan te sluiten. Dat is wat ik weet van de roomster.
 

guidoscm

Senior Member
Welke modules er in zitten weet ik (nog) niet.
De mistlampen heb ik al af fabriek. De roomster scout heeft een aangepast bumper waardoor de standaard drl oplossingen van de Roomster niet werken.

Als het met vag-com opgelost kan worden dan ben ik snel klaar.
Binnenkort maar langs een vag-com-er.
 

Marcooctavia

Forumguru
Welke modules er in zitten weet ik (nog) niet.
De mistlampen heb ik al af fabriek. De roomster scout heeft een aangepast bumper waardoor de standaard drl oplossingen van de Roomster niet werken.

Als het met vag-com opgelost kan worden dan ben ik snel klaar.
Binnenkort maar langs een vag-com-er.

Het is al een tijd geleden dat ik deze auto aan de laptop had.
En dan niet voor drl.
Volgens mij moet het lukken je mistlampen als drl te zetten.

Marco.
 

guidoscm

Senior Member
Dat zou al super zijn.
Dan is het alleen een paar nette led versie er in zetten , scheelt dan een hoop kabel trekken.
Heb octavarium al een bericht gestuurd.
 

Maartenvds

Forumguru
Als je een beperkt budget hebt Ledjes van Ali en dan met een weerstand ertussen heb ik ook bevalt uitstekend! je kan natuurlijk ook gewoon leds kopen via een webshop alleen ben je een stuk duurder uit ieder zijn keus
 

guidoscm

Senior Member
kleine update:
Dit weekend bij maarten geweest. Nog dank daarvoor.

DRL module is niet aanwezig. Dus binnenkort op zoek naar een andere oplossing.

Als er meer licht aan het einde van de tunnel is dan meld mij weer even.
 

guidoscm

Senior Member
Afgelopen weken druk geweest met wat andere zaken. Wel mijn dagrij project verder onderzocht.
Bij de vw polo heeft iemand met de bestaande lichtschakelaar een koppeling gemaakt voor DRL.

Ik heb bij mij ook de lichtschakelaar gedemonteerd. Hier word pin 3 reeds gebruikt?
Na wat onderzoek loopt deze draad naar de schakelaar in de zekering kast.

Ik moet nu nog de draad achter de schakelaar volgen maar ik heb het vermoeden dat deze naar de "gewone lichten" loopt.
Immers als je de DRL schakelaar in de meterkast aanzet gaan de gewone lichten branden.

Met een beetje geluk kan ik die draad omleiden naar de mistlampen.
of de DRL draad omleiden naar een combiset.( 5J0941067 / 5J0941068 )
(bron)

keep you posted.
 

guidoscm

Senior Member
missie geslaagd.
een door verbinding tussen de DRL pin en de mistlampen doet inderdaad wat ik verwachte.
Bij het starten van de motor gaan de mistlampen aan. Als het stadslicht aangezet wordt gaan de mistlampen aan.
Door de schakelaar naar achteren te trekken kunnen de mistlampen nog steeds gebruikt worden.

Heb de mistlampen nu vervangen door LED versies.
De oude mistlamp had een gebroken glas.

Nu alleen nog het glaasje vervangen en we zijn helemaal klaar.



skoda_led2.jpg


skoda_led3.jpg
 

Captain Hook

Forumguru

guidoscm

Senior Member
Hieronder in het kort een stappenplan.

> verwijder de schakelaar. (indrukken en iets naar rechts draaien, vanuit achter het dashboard naar buiten duwen.
DRL1.jpg


>De skoda roomster heeft een schakelaar (BK71U0941531) met DRL (pin 3 ) uitgang. Deze wordt nu gebruikt om de gewone verlichting aan te sturen.
DRL3.jpg


> pin3 moet nu worden door verbonden naar Pin 08 (mistlamp) .Ik heb dit nu tijdelijk gedaan.
DRL2.jpg


>Binnenkort wil ik nog een netje oplossing maken met de originele kabel. (000979133)
DRL4.jpg
 

guidoscm

Senior Member
Binnenkort moet mijn auto voor de APK.
Ik was al even langs de garage geweest.

De LED mistlampen hebben helaas geen/ niet genoeg bundel.
Ze komen daarmee niet door de APK.

Mijn linker originele unit had een barst, ik heb daar nu een originele unit voor besteld en nu aan beide kanten nu weer de normale mistlampen ingebruik.

Wel is de lus vanaf de DRL pin er nog maar nu met verborgen schakelaar.
Met de schakelaar kan ik de DRL functie op de mistlampen aan/ uit zetten.

Hieronder nog wat foto's.
Schakelaar:
roomster_mist3.jpg


Mistlamp:
roomster_mist2.jpg


roomster_mist.jpg
 

guidoscm

Senior Member
Vandaag de APK weer goed doorstaan.

Deze verwijderd voor de APK, is opgebouwd uit losse LED. Deze mogen niet als mistlamp.
losse_led.jpg


Deze zijn apk proof als mistlamp.
halogeen.jpg


Vanmiddag nog maar de nieuwe novsight led HB4 lampen gemonteerd.
Ze zijn duidelijker dan de normale halogeen lamp en geven meer licht.

led_mistlamp5.jpg


DE LED lamp past er maar op één manier in.
De lamp staat nu "vertikaal" in de behuizing.
Klopt dit of moet de lamp los gedraaid worden van de fitting. (als dit kan)

led_mistlamp4.jpg

(captain Hook verwees mij terecht naar het forum, zo hebben meer mensen er wat aan)
 

guidoscm

Senior Member
Het is vooral even wennen denk ik aan zoveel extra licht.
Zal morgen nog een foto maken op de polder weg.
 
Bovenaan Onderaan