SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
Sinds 28-01-2019 trotse eigenaar van deze Skoda Citigo CNG Sport, bouwjaar 2014.
Door de vorige eigenaar uit Duitsland gehaald en zit lekker dik in z'n spullen, onder andere cruise control en verwarmde stoelen.

Citigo3.jpg

Ik begreep van de vorige eigenaar dat hij zelf ook al wat zaken had toegevoegd aan de auto zoals; een originele middenarmsteun, Move&Fun navigatie/audio, setje rubber vloermatten, wielkuipen aan de achterzijde (origineel voor een VW e-Up), en hij had nog een aantal zaken geprogrammeerd; bochtverlichting, achterlichten aan bij dagrijverlichting aan, "teardrop wipe" en automatisch vergrendelen van de deuren bij wegrijden.

Je zou bijna denken dat er niks meer over is gebleven om te modificeren. :laugh:

Maar uiteraard heb ik nog wel een aantal dingen gevonden. In dit topic zal ik het laten zien en bijhouden zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Een van de eerste dingen die ik heb gedaan is naar de Skoda dealer in Zwolle gaan om Nederlandstalige boekjes te bestellen. Ik kan wel Duits lezen, maar lees toch liever in Nederlands. Daarnaast is het onderhoud in Duitsland bijgehouden in een digitaal onderhoudsboekje en konden ze bij Korterink even inzien wat er daar precies gebeurd is. Na invoering in Nederland is er niets officieel bijgehouden .... :nono: Tussen de laatste beurt in Duitsland en nu zit grofweg 30.000km. Hij zit nu rond de 62.000km en hij krijgt binnenkort dus gewoon een grote beurt.
Aangezien ik geen fan ben van digitale onderhoudsboekjes heb ik een 'gewoon' onderhoudsboekje gekocht bij de dealer, die hadden ze gewoon op voorraad en koste €3,53 bruto ex. BTW. :deuk: Ik had niet verwacht dat die zo goedkoop zou zijn. Die onderhoudsboekjes verkopen ze wel vaker voor import en export auto's. Nu kan m'n vaste garage gewoon lekker de beurten opschrijven en afstempelen in het boekje, vind ik zelf veel overzichtelijker. Het instructieboekje voor de Citigo en de handleiding van 'Radio Funky' hadden ze bij Korterink niet op de plank liggen, die staan in bestelling.

Aangezien ik zelf werkzaam ben in de automotive sector (groothandel) heb ik ook direct al wat originele onderdelen besteld voor de auto. Bijvoorbeeld de kleine zwarte wieldopjes (1ST601169A 9B9) voor stalen velgen. Die vind ik echt zoveel beter ogen dan die lelijke zilvergrijze dingen. Op den duur komen er vast nog wel lichtmetalen velgen maar tot die tijd ben ik hier eerst een stuk tevredener mee. Citigo 4.jpg

En daar bleef het niet bij, want ik had bij m'n vorige auto dakdragers en die kon ik gelukkig hergebruiken op de Citigo alleen moest ik daarvoor even 'KIT 1672' van Thule bestellen. Verder moest ik natuurlijk even een reservelampensetje (1ST052000) hebben, vind ik altijd prettig om in de auto te hebben. :)

Ook had ik bij de accessoires een fraai hoesje voor het Move&Fun systeem gespot (1ST087315) en een multimediahouder (5JA051435A) al bleek m'n telefoon (Nokia6) niet te passen in die laatste. :( In diverse reviews van autobladen had ik ook gelezen over het slimmigheidje van Skoda dat er een afvalbakje in de deur zou zitten, maar die had de mijne niet, dus ook maar besteld (5JA061107 9B9). Ik heb er 1 besteld om eerst eens te zien hoe praktisch het daadwerkelijk is. Aan de bijrijderskant heb ik nu een afvalbakje, maar ik vind het eigenlijk wel dermate handig dat ik er binnenkort nog 1 bestel voor aan de bestuurderskant. Er was 1 slimmigheidje waarvan ik afwezigheid direct al had gespot bij de proefrit; het clipje bij de voorruit voor parkeerbonnetjes. Ik had geen idee of deze domweg afgebroken zou zijn of dat mijn Citigo gewoon de fabriek heeft verlaten zonder. Dus bestelde ik de clip (1ST867159) en ook direct maar het schroefje en het plugje dat ik wellicht nodig zou kunnen hebben (N 90994601 & N 90668606). Nadat ik eindelijk die a-stijl bekleding los had gesloopt kwam ik erachter dat de clip gewoon was afgebroken.
Wat zit die A-stijlbekleding overigens achterlijk stevig vast, er brak zelfs een metalen clip kapot bij het loshalen. Dat heb ik weer even gefixt, maar ik zal even wat nieuwe klemmen bestellen. De A-stijl bekleding zal bij toekomstige projecten vast nog wel eens vaker los moeten.
Citigo 5.jpg

Verder had ik m'n zinnen gezet op de verstelbare koffervloer die de VW Up! heeft, ik zag dat aan beide zijden in de kofferbak er 3 gaten zitten met schroefdraad erin getapt dus dat leek me een gevalletjes 'appeltje eitje' ... nou .. niet helemaal. De spullen bestellen is niet moeilijk; koffervloer (1S0858855E 1BS), steun links (1S0858831F 82V), steun rechts (1S0858832F 82V), 2 rubbers (1S0845437) en 6 bouten (N 91026802).
Maar toen zou ik het in de auto gaan monteren en daar liep ik tegen een probleem op. Natuurlijk wist ik wel dat de koffervloer van de CNG auto's anders is dan de benzineversies, maar ik dacht dat dat alleen betrekking had op de afwezigheid van de bak voor het reservewiel. Dat bleek niet helemaal het geval want kennelijk ligt de koffervloer ook iets hoger en passen de steunen dus niet. Het gevolg; er moest zo'n 2,5 á 3 cm van de onderkant van de steunen afgezaagd worden.
IMG_20190209_091951.jpg
Na de randen uiteraard netjes afgewerkt te hebben paste het voortreffelijk.
IMG_20190209_104118.jpg
Koffervloertje er in;
IMG_20190209_104138.jpg
Et voila!

Maarjah, wat nou als ik ooit een lekke band krijg? En ik wellicht tegen die tijd prachtige lichtmetalen velgen heb? Ga ik die banden dan volspuiten met die troep die VAG meeleverd en die alles ruïneert? Tuurlijk niet. Op zoek naar een thuiskomertje dus. :D
Omdat ik al twijfelde over of het volwaardige reservewiel van de VAG-drieling wel zo makkelijk zou passen achterin zonder de reservewielbak ging ik op zoek naar iets anders; een spacesaver van een 6N-Polo. Die vond ik via internet bij een sloper (Mettler) en die hadden naar eigen zeggen ook wel een bijbehorende krik en wielsleutel. De thuiskomer bleek inderdaad netjes van een Polo, maar de wielsleutel bleek van Mercedes Benz (past overigens wel prima) en de meegeleverde krik moest ik eerst wat modificeren en die bleek uit een of andere Opel te komen. :D Ach jah, als het maar werkt. De thuiskomer past prachtig onder de nieuwe koffervloer en voor de wielsleutel heb ik een uitsparing gesneden in het piepschuim onder de gewone koffervloer. IMG_20190209_104358.jpg IMG_20190209_111712.jpg

In korte tijd dus al heel wat gedaan. :D Ik ben erg blij het dit kleine rode wagentje.

Er komen ongetwijfeld nog wel wat projectjes bij, maar het eerst volgende zal een grote 60.000km beurt zijn met APK, remvloeistof en nieuwe remmen voor. Dan zijn de centjes er al weer hard genoeg uitgevlogen, eerst maar weer even sparen. :angel:
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Van harte gefeliciteerd met je mooie Citigo en veel plezierige ritten toegewenst! Leuk dat je een topic aangemaakt hebt en je mods uitgebreid met ons wil delen :jaja:
 

SteGo

Donateur
Bedankt Corné. :)

Ik vind het altijd leuk om te lezen over andermans projecten aangezien je daar inspiratie uit kunt opdoen voor eigen projecten. Daarom vind ik het ook leuk om over m'n eigen projecten te schrijven zodat een ander eventueel op zijn/haar beurt weer door mij geïnspireerd kan raken. Daarnaast is het gewoon leuk om je enthousiasme te kunnen delen. Zelfs als een ander een project heeft dat helemaal niet mijn ding is is het toch leuk om erover te lezen als er enthousiasme vanaf straalt.

Nou zijn er natuurlijk niet zo heel veel CNG Citigo's verkocht maar stel nou dat er hier toch iemand hier aanwaait die na het zien van het topic ook wel graag zo'n dubbel koffervloertje wil dan heeft hij/zij direct de onderdeelnummers en weet diegene wat er voor nodig is om het pas te krijgen.
En natuurlijk kunnen de eigenaren van benzine Citigo's zonder modificeren zo de steunen monteren als het goed is. :) Daarom vermeld ik graag de onderdeelnummers erbij. Natuurlijk kun je die met een beetje zoeken ook wel online vinden of anders in ETKA, maar het is natuurlijk veel handiger als ik ze er gewoon bijzet. Ik heb de nummers toch al bij de hand. ;)
 

SteGo

Donateur
Vandaag heb ik de instructieboekjes voor de auto en de radio binnengekregen. Fijn om dat nu alle boekjes ook compleet in het Nederlands te hebben. En voor de geïnteresseerden uiteraard nog even de onderdeelnummers:
Instructieboekje Citigo: S1056101032
Instructieboekje Radio Funky: S0056150432
Onderhoudsboekje: S0055303032 (voor Citigo, Fabia, Octavia, Octavia Tour, Roomster, Superb)

IMG_20190213_170931.jpg
 

SteGo

Donateur
Ik had nog weer wat spulletjes binnengekregen waaronder het 2e afvalbakje, nu heb ik in beide voorportieren zo'n handig/grappig vuilnisbakje zitten.
IMG_20190220_173214.jpg
Verder heb ik de klemmetjes (4A0867276A) binnengekregen waarmee de A-stijlbekleding vast zit, die heb ik maar even voor m'n voorraad besteld. En omdat ik het er nog wel van zie komen dat hij me een keer afbreekt bij het schoonmaken van de voorruit; alvast een nieuw parkeerbonclipje, ook voor de voorraad. :D

Verder nog wat zinnigs besteld? Zeker, de zijclignoteur aan de bijrijderskant is lek daar moest dus even een nieuwe voor besteld worden. (7E0949117B) Ze kosten gelukkig niet zoveel.
IMG_20190220_173302.jpg

En ook nice to have; een lakstiftje voor m'n auto, Tornadorood. (3T0050300 Y3D)
IMG_20190220_175222.jpg

Voorlopig ben ik denk ik nu wel even klaar met accessoires bestellen, ik zat er nog wel over te denken om een 'G-TEC' embleem van een Octavia te bestellen en die achterop te plakken om daarmee uit te dragen dat het een CNG-Citigo is. Maar dat embleem bleek toch wel wat meer dan een paar losse euro's te kosten dus dat laat ik voorlopig nog even zitten.

komende week dinsdag wacht de grote beurt. Nu maar hopen dat er niks naar voren komt waar ik geen rekening mee heb gehouden. :dankje:
 
Mooi dat prullenbakje, heb ik ook nog wel aan gedacht maar mijne heeft inmiddels 194k op de teller dus ga niet meer “investeren” buiten het gewone onderhoud natuurlijk
 

SteGo

Donateur
194k is een beste kilometerstand, zover is de de mijne nog lange niet. Die staat nu zo rond de 63k. En mezelf kennende denk ik ook niet dat ik tot 194k ga komen. :bloos: Of m'n Citigo zou het record moeten gaan verbreken wat betreft auto's die ik het langst heb gehad.

Overigens zou je zo'n prullenbakje kunnen meenemen naar je volgende Skoda natuurlijk. ;)
 

Hakar

Donateur
Vind jouw rode monstertje wel lekker stoer staan naast die somber gekleurde kikker.
Verder ben je lekker bezig.
Ga zo voort en laat ons glimlachen.
 

SteGo

Donateur
Vind jouw rode monstertje wel lekker stoer staan naast die somber gekleurde kikker.
Die somber gekleurde kikker is inmiddels verkocht. ;) Is wel een leuk ding om in bezit gehad te hebben. Op sommige vlakken luxer dan m'n Citigo zelfs, maar uiteraard bevalt de Citigo wel beter. :) De Citigo is aanmerkelijk comfortabeler.
 

SteGo

Donateur
Zoals wellicht bekend heeft de CNG-Citigo ook nog een 10 liter benzinetankje, maar aangezien de auto binnen no-time al op CNG overspringt doe je daar natuurlijk een eeuwigheid mee. Nou gaat benzine natuurlijk in kwaliteit achteruit naarmate het ouder wordt en ik weet niet wanneer er voor het laatst benzine is getankt en wát er toen is getankt. Dus heb ik vanmiddag na het werk de gastanks even leeggereden waarna de auto automatisch overschakelde op benzine en die heb ik toen ook nog behoorlijk leeggereden (zat vol toen hij oversprong naar benzine).

Ik moet toegeven dat ik wel ietsjes nerveus raakte toen de auto meldingen begon te geven dat de CNG zowat op was; zou dat overschakelen wel helemaal goed gaan? of sta ik straks op de vluchtstrook te wachten op de ANWB?
Dat overschakelen ging weliswaar met een lichte stottering gepaard maar daarna was er niks bijzonders te merken. De tankmeternaald springt gewoon over naar het benzinegedeelte en daarna rijd je vrolijk verder. Ik heb daarna de tank een behoorlijk eind leeggereden. Vlak voordat ik thuis kwam heb ik bij de Shell V-power getankt aangezien ik van anderen heb gehoord dat die premium-benzines langer goed blijven. Er ging ruim 8 liter in, dus ik had hem behoorlijk leeg gereden. Morgen nog even een stukkie rijden op benzine en opnieuw aftanken, dan is de benzine wel weer lekker vers die in de tank zit. ;)
Uiteraard krijgt hij daarna ook z'n gastanks weer gevuld, ik heb die CNG auto immers niet gekocht om op benzine te blijven rijden. :laugh: IMG_20190222_1754382.jpg
 

Rallye

Forumguru
Grappig. Doet mij denken aan de tijd dat ik met een Peugeot 505 van een kennis handmatig moest omschakelen van LPG naar benzine......
 

turboturbo

Forumguru
Dat lijkt mij nou zo mooi aan dat het CNG af-fabriek is; dat je huidige dashboard metertjes gewoon werken op beide systemen.

Wat de houdbaarheid van de benzine betreft; ik las ooit eens een mooi topic van iemand die ik dacht een jaar lang allerlei soorten brandstof in een fles had bewaard. Van de premium benzine was het minste verdampt en het minste bezinksel op de bodem van de fles te vinden. Dus een groeie ron98 erin doen ondanks dat de 1.0MPI niet veel kan met dat hoge octaan getal, is dan misschien wel een goed idee?
 

Hakar

Donateur
Grappig. Doet mij denken aan de tijd dat ik met een Peugeot 505 van een kennis handmatig moest omschakelen van LPG naar benzine......
Die goeie ouwe tijd.
Bijna geen gedonder met elektronica, en begint ie te stotteren de knop verstellen en lekker op de nog resterende 50 lietr benzine verder.
Was ook makkelijk over de grens, waar LPG niet zo makkelijk verkrijgbaar was.
Heb geen idee hoe de verkrijgbaarheid van CNG over de grens heden ten dagen is, maar moet er niet aan denken om met een benzinetankje van 10 liter van Ljubljana naar Belgrado te rijden :nailbiting:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan