Probleem met speaker Superb II

VAG-man

Forumguru
Het gaat om een Superb van 2010 met Sound System.
Het probleem is dat de tweeter van de linker achterdeur is uitgevallen en de midden/laag speaker het een beetje doet.
Waarschijnlijk een probleem in de bedrading lijkt mij.

Mijn vraag moet ik de deurpaneel demonteren om bij de bedrading te komen of kan ik ook het via het speakerpaneel?

Heeft iemand duidelijke uitleg hoe beide gedemonteerd kunnen worden?
 

eriktv

Forumguru
Ligt het niet meer voor de hand dat er een kabelbreuk zit bij de doorvoer bij het deurscharnier? Wellicht makkelijker om te beginnen, normaal gesproken heeft een kabel/stekker niet zoveel te lijden wanneer hij op z’n plek blijft zitten. Of is er een paneel los geweest en kan er toen iets losgetrokken zijn?
 

VAG-man

Forumguru
Ook daar heb ik aangedacht, maar in het rubber voel ik 1? kabelstreng en als ik daaraan beweeg veranderd er niks in geluid.

Of het paneel is los geweest @eriktv weet ik niet. Ik ken de auto nog maar een paar weken.

Mijn vraag moet ik de deurpaneel demonteren om bij de bedrading te komen of kan ik ook het via het speakerpaneel?

Heeft iemand duidelijke uitleg hoe beide gedemonteerd kunnen worden?
 

eriktv

Forumguru
Ik heb er zelf geen ervaring mee op de S2, hier staat het een en ander https://www.skodaforum.nl/forum/i/sound-system-rammelende-deuren.23889/#post-435666 met in ieder geval een PDF voor demontage en een link naar Briskoda. Ik heb het niet in detail doorgenomen, maar wellicht vind je hier je antwoord. Eventueel kun je nog wat mensen taggen (@ en dan gebruikersnaam) die in dat topic aangeven ermee bezig te zijn geweest. Geen simpele klus als ik het zo lees, succes!
 

VAG-man

Forumguru
Ik heb alles al doorgelezen over rammelende speakers voordat ik dit topic opende. Ook de links van Briskoda gezien, maar kan geen pdf ontdekken. Die pdf staat bij het Engelse forum?

Hebben jullie nog ideeën @Octavia32 @Joske @TooTall @andrehj ?
 
Laatst bewerkt:

Frup

Forumguru
Misschien voordat je panelen gaat demonteren, eerst even de bedrading achter de radio checken.
Bij mijn Swing (2010) bleken de stekkers van de luidsprekers in de quadlock niet goed contact te maken. Toen had ik al een speaker laten vervangen bij de dealer ... Als ik de quadlock heen en weer bewoog, deed de bewuste luidspreker het ineens weer.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou nog even bij de midden/laag speaker kijken:ik vermoed dat het scheidingsfilter daar op gemonteerd zit, en aangezien je nog wel wat mid/laag hebt, lijkt het signaal dus wel in de deur terecht te komen, alleen niet bij de tweeter. Andere optie is even bij de tweeter kijken of daar de bedrading nog wel in orde is.
 

Highway

Forumguru
Deurpaneel verwijderen S2 (even uit mijn hoofd): armsteun verwijderen (zit geklikt), kan je de schroeven los draaien. Paneel voor raambediening los halen (geklikt) en stekkers loshalen. De deur zit verder vast met clips. Deze zitten behoorlijk stevig vast, maar met een beetje goed gereedschap heb je ze ook zo los. Dacht dat er ook nog een schroef bij de deur handvat zit aan de binnenzijde. Daarna paneel iets van de deur wegnemen, resterende bedrading loshalen en naar boven verwijderen.

Zou het alleen niet doen als je auto met deze temperaturen buiten staat (koud). Kans dat er iets kapot gaat is nu een stukje groter.

Er zitten 3 speakers: 2 in de deur en 1 in het deurpaneel (achter her roostertje in de deur, met de tekst sound sysytem).

Bij het sound system worden alle speakers apart aangestuurd door de versterker, die onder de bestuurder stoel is gemonteerd.
 

VAG-man

Forumguru
Ik heb de auto in een verwarmde garage in het huis staan (wat een geluk heeft deze auto) en sinds vandaag weer geschorst van alle belastingen, omdat de Audi A2 nog niet verkocht is.
Ik ga deze week de deurpaneel verwijderen en uitzoeken waar het probleem ligt.

Bedankt voor jullie reacties.

Iemand nog opzoek naar een mooie A2?:D
 

VAG-man

Forumguru
Die PDF is trouwens een handleiding voor het voorportier bestuurderszijde.
Komt dit nagenoeg overeen met de linker achterportier?
 

Highway

Forumguru
Ah de achterdeur.

Die is makkelijker los te halen. Armsteun verwijderen (zit geklikt, naar boven verwijderen), 2 schroeven los halen. Paneel voor raambediening verwijderen (zit geklikt, naar boven verwijderen). Vervolgens 1 klein schroefje aan de onderkant van de deur loshalen.

Nu kan je het paneel eraf halen (zit nu nog met clips vast). Als die helemaal los is, alle draden loshalen en dan naar boven tillen.

Er zitten voor het sound system 2 speakers in de deur (geen op het deur paneel).
 

Highway

Forumguru
Foto van mijn achterdeur (S2 uit 2010 met sound system). Zie hier alleen de 2de speaker niet op zitten dus zal ik vanavond even controleren waar die zit (heb deurpanelen in de garage liggen).
 

Bijlagen

  • Achterdeur.png
    Achterdeur.png
    492,7 KB · Weergaven: 57

VAG-man

Forumguru
Ik zie de tweeter wel. Daar waar de draden bijeenkomen in een Y-vorm. Rechts bovenaan.:jaja:

Heb je toen gelijk wat tegen de resonantie gedaan?

Deurpanelen in de garage? De Sup dan?
 

Highway

Forumguru
Interieur ombouw (van stof naar leder/alcantara). Goedkoop kunnen kopen, maar lederen deurkaarten waren kapot + geen sound system (roostertje). Dus toen alles omgebouwd zodat ik nu onbeschadigde lederen deurkaarten heb met sound system roostertje.

Het zijn de kapotte en minder nette deurkaarten die in de garage liggen.

Kan heel goed de tweeter zijn die je daar ziet, ik zal vanavond even achterop een deurkaart kijken dan weet ik het zeker (dacht wel dat die in de deur zit).

Achterdeuren heb ik gedempt, voor moet ik die nog doen.
 

VAG-man

Forumguru
@Highway Ik heb het paneel van de raambediening verwijderd en alle schroeven los. Ook alle clips zijn los. Waarom de armleuning los klikken?

De deurpaneel zit alleen nog aan raamzijde vast, maar naar boven tillen lukt niet.

Het lijkt mij lastig de stekkers eerst los te maken terwijl de deurpaneel er nog voor zit.

Blijkbaar doe ik iets niet goed, maar wat?

Edit: inmiddels doet alles het weer. Stekker tweeter lag los en stekker grote speaker maakte niet goed contact.
 
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
Met de armleuning bedoel ik het bovenste deel van de armleuning. Dan kan je bij de 2 schroeven (dat is je gelukt zo te lezen).

Als je het schroefje onderaan los haalt, en alle clips los hebt zou je het deurpaneel aan de onderkant weg van de deur kunnen trekken. Dan kan je vanuit onderaan de eerste kabels (en waterafvoer voor links achter waar de paraplu houder zit) los halen.

Bij het omhoog tillen van het paneel kan je het beste het paneel iets weg trekken van de deur zelf, zodat de clips uit de gaatje zijn. Er zitten ook 2 clips bovenaan - ten hoogte van de sierlijst. Als je merkt dat alles goed los is, kan je het gehele paneel er zo af pakken (omhoog). Deur zit nog in een soort rail geklikt bovenaan de deur. Is het paneel los van de deur, zal je nog even de andere kabels los moeten klikken.

Blij te horen dat je het probleem wel hebt gevonden en hebt weten op te lossen.
 

VAG-man

Forumguru
Bedankt voor de goede uitleg @Highway.
Ik heb de armpaneel niet hoeven te verwijderen om bij die schroef te komen. Alleen het raambedieningspaneel is genoeg.

Deurpaneel heb ik er niet afgehaald, omdat ik bij de stekkers kon komen van de speakers.
Ik zit nu alleen nog met een weerbarstige clip die uit het paneel is gegaan en in de deur zelf zit. Gewoon domme kracht gebruiken, maar het is nog niet gelukt.

Is daar een foefje voor?
 

Highway

Forumguru
@VAG-man het zijn inderdaad lastige clips, vooral als deze in de deur blijven zitten.

Ik heb een interieur verwijdering set (als voorbeeld: https://www.hbm-machines.com/produc...rtfkmP9jU7oBcMwxl8VuaCjj7u2fzt3MaAhsiEALw_wcB )

Met deze kan ik de clip 'haken' en voldoende kracht zetten om deze los te krijgen. De clip bestaat uit 2 delen, alvorens weer te monteren zal je even moeten zorgen de alle clips in hun 'ontspannen' stand staan, anders krijg je deze er ook bijna niet in.
 
Bovenaan Onderaan