Octavia 1.0 TSI Style Business

Hallo,

mijn naam is Philip en heb inmiddels mijn 2e lease-octavia.
Mijn eerste was een 1.4 TSI Elegance uitvoering met DSG.
De tweede, die ik inmiddels al weer 2,5 maand heb is een 1.0 TSI Style Business met Handbak.
Ik miste wel nogal wat vermogen en hebt bij VTune in Huizen een "Piggy Back" laten installeren.
Heb nu qua vermogen/trekkracht een vergelijkbare auto en dat met een 3-cylinder!!!
Ongelofelijk wat men uit deze 3-pitter weet te halen.
 
Heb de Piggy Back gemonteerd en deze doet wat ze bij Vtune beloven.
Wat de exacte vermogens/koppelwinst is, is niet duidelijk want de Piggy Back manipuleert de signalen
afkomstig van de ECU en dus niet meetbaar is op een testbank...…

De vermogens/koppelwinst is goed merkbaar,met name bij late toerentallen.
Ik ben tevreden en heb deze gekozen aangezien ik ook een leaserijder ben
en de Piggy Back er eenvoudig uit kan halen als de auto naar de dealer moet.
 

Canon-Eye

Forumguru
de Piggy Back manipuleert de signalen
afkomstig van de ECU en dus niet meetbaar is op een testbank...…

De vermogens/koppelwinst is goed merkbaar,met name bij late toerentallen.
Als jij het merkt aan het gedrag van de auto (sneller optrekken bv.), dan zal een rollenbank die het feitelijke gedrag van de auto meet ook moeten merken dat er meer pk's/Nm aan de wielen komen.
Als die rollenbank het echter niet meet en jij voelt het wel, dan zal dat gevoel wellicht van tussen de oren komen... ;)


#placebo
 
Nou....
het gevoel zit echt niet tussen de oren! :-) Ik merk écht verschil in de 3e, 4e en 5e versnelling.
Bij de test op de rollenbank werden de waarden van de ECU uitgelezen en aangezien deze buiten de ECE gemanipuleerd worden waren deze waarden (Koppel/Vermogen) niet meetbaar.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Een rollenbank meet goed beschouwd geen pk's of Nm's, maar uitgeoefende krachten. Dat wordt dan vervolgens uitgedrukt in die eenheden.
Net als bij bv een weegschaal. Die meet gewicht. De grammen of kilo's zijn slechts een manier om dat zichtbaar te maken. Maw, wanneer op wat voor manier dan ook het vermogen is toegenomen, dan is dat per definitie met een rollenbank vast te stellen
 

Rallye

Forumguru
Een rollenbank leest inderdaad niet de ECU (voor of na piggy back) uit, dus dat moet @Philipetti verkeerd begrepen hebben.

Waarbij het wel zo kan zijn dat de gekozen manier van tunen niet de vermogens- en koppelwaarden aanpast, maar bijvoorbeeld de gaspedaalkarakteristiek, bijvoorbeeld zodat het eerste deel van de gaspedaalslag meer doet. Dan voelt de auto vlotter, maar is op de rollenbank geen toename te meten....
 

MarcoO2

Forumguru
Waarbij het wel zo kan zijn dat de gekozen manier van tunen niet de vermogens- en koppelwaarden aanpast, maar bijvoorbeeld de gaspedaalkarakteristiek, bijvoorbeeld zodat het eerste deel van de gaspedaalslag meer doet. Dan voelt de auto vlotter, maar is op de rollenbank geen toename te meten....
Maar ook dat moet op de rollenbank zichtbaar worden, in de vorm van een andere koppel- en vermogenkromme.
 

Phoenix2149

Senior Member
Nou....
het gevoel zit echt niet tussen de oren! :-) Ik merk écht verschil in de 3e, 4e en 5e versnelling.
Bij de test op de rollenbank werden de waarden van de ECU uitgelezen en aangezien deze buiten de ECE gemanipuleerd worden waren deze waarden (Koppel/Vermogen) niet meetbaar.

Thanks voor je terugkoppeling.

Eerlijk gezegd vind ik dat voor die €300 plug&play ze best we even een voor en na rollerbank test kunnen doen. Gewoon om te laten zien dat er winst is en niet zoals sommige suggereren tussen de oren zit.

Ook dan zal je na de aanpassing niet de maximale winst zien omdat de ECU+piggy even wat inrijtijd nodig heeft voor optimaal effect.

Nu nog geen centjes voor, maar is een serieuze overweging voor mij als lease rijder.

Aan de andere kant hij rijdt prima en met gasrespons aangepast al een stuk pittiger

Begreep dat je na het verwijderen van de piggyback even moet rijden voordat de ECU weer helemaal “de oude” is voor onderhoud.
 
Bovenaan Onderaan