Stoelverwarming beide voorstoelen werkt niet

Agent327

Forumguru
Hier de eerste foto's,1 van de lokatie links voor bij de bestuurdersstoel en 1 detailopname waar je het relais (onder het tapijt) met onderdeelnummer kunt zien. Foto laat een overall plaatje zien nadat ik de stoel heb losgehaald om een beetje speelruimte te hebben.
Voordat ik aan de slag ga om het relais er uit te halen moet ik eerst nog keer weten of en wel of geen stroom naar de verwarmingselementen loopt, dat ga ik morgen eerst bekijken.
Waanneer blijkt dat het relais er uit moet, kan iemand mij zeggen op ik de stekers in deze hoek zonder probleem (voorzorgsmaatregelen) kan verwijderen?
 

Bijlagen

  • IMAG0274a.jpg
    IMAG0274a.jpg
    280 KB · Weergaven: 215
  • IMAG0272.jpg
    IMAG0272.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 234
  • IMAG0275_1.jpg
    IMAG0275_1.jpg
    463,4 KB · Weergaven: 195
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Eén van je stekkers laat het nummer van de module zien. Als je daarop Googlet, vind je oa. deze plaatjes:
Met bedrading.jpg
Module los.jpg
Nu snap ik nog steeds niet hoe het precies zit, want volgens jouw tweede plaatje zitten de stekkers aan de bovenzijde van de module, en niet in de connector die je hierboven rechts ziet... :sterretjes:
 

Agent327

Forumguru
Ik zal proberen het uit te leggen. De module zit linksvoor de bestuurdersstoel in de bodem onder het tapijt weggewerkt. De kabelboom vanuit de stoel (zie derde foto) zit ervoor. Ik heb nu IMAG0275_1.jpg een ovaal in de tekening gezet op de plaats waar het relais zich bevindt.
 

Antera

Donateur
deze kan je idd los maken zonder problemen. Beste is met accu los, half uurtje koffie doen en dan sleutelen
 

Agent327

Forumguru
Dit weekend heb ik het niet gered om in meer detail te gaan onderzoeken. Zodra ik nieuws heb te melden laat ik het weten.
 

Agent327

Forumguru
Opgelost!!

Omdat van beide voorstoelen de verwarming niet werkte ging ik er min of meer van uit dat ik het stuurrelais kapot was. Ik heb via e-bay toen maar een nieuw vervangend exemplaar aangeschaft en met de wetenschap dat ik dat onderdeel kon uitwisselen, ben ik gisteren aan het sleutelen gegaan. Het bleek een gouden gok. Nadat ik het relais had verwijderd zag ik een behoorlijk vorm van corrosie op de steker en het relais zelf. Het moet op de een of andere manier nat zijn geweest. (zie foto's).
De werkwijze:
  • de 4 bevestigingsbouten van de bestuurdersstoel verwijderd en de stoel naar achteren gekanteld
  • vervolgens de draadboom van de stoel losgehaald door de 3 stekers uit hun sockets te halen, de 10-polige steker ging met enige moete los (hierin was ook enige vorm van corrosie waarnembaar)
  • de stoel 10 cm naar achter geschoven
  • om ruimte te verkrijgen heb ik de bekleding zo veel als mogelijk weggevouwen.
  • het bracket waarin zich het 10-polige socket bevindt m.b.v. een brede platte schroevendraaier he bracket losgeclipt vanuit de zijkant van de bodem
  • hierna kon ik het bracket omhoog scharnieren waardoor ik het relais naar beneden toe van het bracket af kon schuiven.
  • de brede kabelbundel die naast dit bracket ligt kon ik voldoende omhoog trekken om het relais daar achterlangs te bevrijden uit zijn nauwe positie
  • vervolgens heb ik het relais vervangen door een nieuw exemplaar.
  • hierna in omgekeerde volgorde de zaak weer teruggebouwd.
  • Nog een laatste tip: monteer een tie wrap door het oog van de module in een 'O' vorm, hiermee trek je de module omhoog in de 'rails' van het bracket. (voorkomt een hoop tobben door te proberen met je vingers van onderen af de module er in the schuiven.)
Voordat ik het relais plaatste heb ik de relevante bedrading doorgemeten en de contacten van de gecorrodeerde stekers met fijn schuurpapier schoon geschuurd (zie foto's)
Al met al ben ik zo'n 2 uur kwijt geweest om de zaak te fixen.
Wel wil ik nog kwijt dat ik her zeer 'bijzonder' vindt om een relais op die plaats te positioneren, maar goed de stoelverwarming werkt weer en miijn vrouw is er blij mee.
Daar gaat het om....
 

Bijlagen

  • IMAG0278a.jpg
    IMAG0278a.jpg
    201,3 KB · Weergaven: 344
  • IMAG0279a.jpg
    IMAG0279a.jpg
    300,3 KB · Weergaven: 351
  • IMAG0281a.jpg
    IMAG0281a.jpg
    262 KB · Weergaven: 347
  • IMAG0282a.jpg
    IMAG0282a.jpg
    244,4 KB · Weergaven: 343
  • IMAG0283a.jpg
    IMAG0283a.jpg
    247,8 KB · Weergaven: 343
  • IMAG0284a.jpg
    IMAG0284a.jpg
    210,7 KB · Weergaven: 332
  • IMAG0286_BURST002_COVERa.jpg
    IMAG0286_BURST002_COVERa.jpg
    125,6 KB · Weergaven: 338
  • IMAG0286_BURST003a.jpg
    IMAG0286_BURST003a.jpg
    118,2 KB · Weergaven: 314
  • IMAG0288a.jpg
    IMAG0288a.jpg
    152,1 KB · Weergaven: 320
  • IMAG0289a.jpg
    IMAG0289a.jpg
    161,9 KB · Weergaven: 272
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
:thumbsup:dat het gelukt is. Leerzame foto's!

Lijkt er mij op of er een keer vloeistof bij is gekomen. Mogelijk een keer een flesje water of flesje fris gelekt.
 

andrehj

Forumguru
@Agent327 : Goed bezig! Heb je toevallig een panoramadak wat ooit eens gelekt heeft? Maar ik ben het helemaal met je eens. Zo laag in de auto nog kwetsbare elektronica plaatsen is vragen om problemen. Die module had best wel wat hoger geplaatst kunnen worden.
 

oco1979

Forumguru
Schitterende info :thumbsup:.
Plaats is inderdaad niet ideaal.
Zijn dikwijls zoveel dingen die geen ideale plaats hebben.
Heb je linkje voor aankoop op ebay ?
Met contactspray ingespoten die contacten ?
Allee vrouwke terug tevreden,al je punten hebben nu ;).
 

Antera

Donateur
Hele mooie info en zo zie je maar zo word je snel wijzer en top dat het nu opgelost is. petje af
 

fiestaman

Forumguru
Chapeau dat je dit gedaan hebt. Menig mensen, mezelf inbegrepen, zouden direct naar de dealer gaan om dit te laten maken.

Blij dat dit in orde is!
 

Agent327

Forumguru
Dank voor alle reacties, gisterenochtend moesten we vroeg weg en gelijk maar de stoelverwarming aangezet, heerlijk!

@oco1979
Hier is de link naar ebay waar ik de module heb aangeschaft. Ik kreeg hem 1 dag later in de bus dan geplanned maar dat mocht de pret niet drukken.
Ik heb de contacten voorzichtig v.v. een beetje siliconen vet, dat is niet zuur, droogt op korte termijn niet uit en is waterafstotend.

@fiestaman
Omdat ik al jaren zelf sleutel aan auto's (zie mijn introductie) heb ik behoorlijk wat ervaring op dit gebied, gedurende deze tijd bouw je ook een gereedschapset welke onontbeerlijk is om dit soort klusjes aan te pakken.
Ik ben ooit met zelf sleutelen begonnen in de jaren 70 nadat ik een paar behoorlijke slechte ervaringen heb opgedaan met auto reparaties bij de merkdealer nota bene (inclusief heel hoge rekeningen).
Je moet het natuurlijk ook leuk vinden om zelf reparaties uit te voeren. Omdat ik op het Franse platteland woon is het een ernorme plus dat je weet dat je zelf de dingen aan kunt pakken.
Als je meer enigszins durft, wil ik iedereeen aanraden om zelf te gaan sleutelen, ieder naar zijn eigen niveau natuurlijk, het geeft heel, heel veel voldoening wanneer je een klus hebt geklaard.
 

oco1979

Forumguru
Top voor link ebay,voor prijs moet je het niet laten.

Zelf bepaalde klusjes doen is voor de meeste zeker te doen.
Als je natuurlijk super onhandig bent is dat wat anders.
Vooral eerst goed nadenken voor je iets los doe of hersteld.
;)

Met het "juist" gereedschap kom je al ver en is ook leuker om iets te doen.
Internet eens raadplegen kan geen kwaad,pas op!! niet alles is juist op het net !!
 

avpy

Senior Member
@Agent327: heb je toevallig het onderdeelnummer nog van het relais.
Ik heb namelijk hetzelfde probleem waarschijnlijk. Voordat ik de stoel ga loshalen, zou ik ook graag dat onderdeel al bestellen. Ik kan het via de link niet meer vinden op ebay.
Bedankt alvast.
 

avpy

Senior Member
Dank je.
Dan ga ik deze eerst bestellen en dan het probleem proberen te verhelpen.
 

Highway

Forumguru
Heb bij mij stoelverwarming ingebouwd. Kon nergens achterhalen waar de relais geplaatst moet worden - tot nu toe. Eens kijken of ik mijn relais nog naar de juiste plaats kan verleggen (zit nu achter dashbord).

Relais heb ik toen uit China besteld. Koste bijna niets, originele zijn behoorlijk prijzig. Werkt tot nu toe prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: avpy
Bovenaan Onderaan