Trekhaak coderen

Hi,

ik heb zelf een trekhaak onder mijn octavia 3 1.2tsi gemonteerd incl ECS kabelset.
deze moet natuurlijk gecodeerd worden. dit heb ik gedaan volgens: klik

alles is gelukt behalve de motor:
Engine - this may vary between engine types - Enable Byte 5 Bit 4 - Trailer installed
ik heb hier geen checkbox voor.. ik zie nergens een "trailer installed" checkbox

mijn vraag is dus: moet de 1.2tsi motor ook geprogrammeerd worden dat er een trailer installed is?
 

hemi24

Forumguru
Uhm, is de door jou gemonteerde ECS-kabelset gelijk aan de originele set, om maar eens ergens mee te beginnen..?
 
Uhm, is de door jou gemonteerde ECS-kabelset gelijk aan de originele set, om maar eens ergens mee te beginnen..?

nou waarschijnlijk niet helemaal het zelfde als de orginele, maar dit heeft lijkt mij niks met de motor of pdc of esp te maken, die hoeven alleen te weten dat er een regelbox voor de trekhaak aanzit, of heb ik het mis?

eea moet je in de module engine programeren en niet in de trekhaak module...
 

Canon-Eye

Forumguru
Waarom zou de motor dat moeten weten? :pieker:

Dat de pdc (achter) het moet weten op basis van de achteruitversnelling snap ik, maar de temperatuursensoren, thermostaat etc. merken vanzelf wel dat de motor harder moet werken en doen dan toch gewoon hun regelklus?
 
Waarom zou de motor dat moeten weten? :pieker:

Dat de pdc (achter) het moet weten op basis van de achteruitversnelling snap ik, maar de temperatuursensoren, thermostaat etc. merken vanzelf wel dat de motor harder moet werken en doen dan toch gewoon hun regelklus?

ik zou ook niet weten waarom de motor het moet weten, misschien ivm start stop?

ik heb ergens een topic gelezen, maar kan hem niet meer vinden, dat hij geprogrammeerd moet worden, zo ook die towbar programmering op briskoda...

ik dacht dat @Antera ergens ook gezegt had dat de motor het moet weten...
 

hemi24

Forumguru
Voor uitschakeling van de stop/start inderdaad, maar ik zou de door ecs voorgeschreven coding eerst volgen:

Gelieve codering als volgt uitgevoerd:
ODIS online codering / feedback documentatie

Skoda SVM code:

Voertuigen met voorbereiding aanhanger
(1D7) = 30F05​
Voertuigen zonder voorbereiding aanhanger
(1D0) = 30E3E
Welke stuur apparaten nu wel of niet gecodeerd moeten worden, is afhankelijk van de aanwezige opties.
Denk hierbij niet alleen aan stop/start, maar ook zaken als lane-assist, alarm, achteruitrijcamera, verkeersbordherkenning, electrische achterklep, etc...
 
Voor uitschakeling van de stop/start inderdaad, maar ik zou de door ecs voorgeschreven coding eerst volgen:

Gelieve codering als volgt uitgevoerd:
ODIS online codering / feedback documentatie

Skoda SVM code:

Voertuigen met voorbereiding aanhanger
(1D7) = 30F05​
Voertuigen zonder voorbereiding aanhanger
(1D0) = 30E3E
Welke stuur apparaten nu wel of niet gecodeerd moeten worden, is afhankelijk van de aanwezige opties.
Denk hierbij niet alleen aan stop/start, maar ook zaken als lane-assist, alarm, achteruitrijcamera, verkeersbordherkenning, electrische achterklep, etc...

Helaas heb ik zelf geen ODIS alleen VCDS..... vandaar de vraag... maar goed als het alleen gaat om de start/stop dan vind ik het wel gezegend... dat gebruik ik nooit... of zet het uit...
 

Canon-Eye

Forumguru
De motor moet dit weten voor oa de start/stop.
Dát had ik intussen wel opgepikt.

Maar daarmee is voor mij de noodzaak nog niet verklaard om de start/stop per definitie uit te schakelen indien er een aanhanger (of fietsendrager!) is aangesloten, ongeacht het effect daarvan op de belasting van de motor. Er zijn immers toch al genoeg (temperatuur- en andere) sensors actief die de feitelijke toestand van de motor monitoren om op basis daarvan te kunnen beslissen of de motor uit mag of toch maar niet?

Niet dat ik nu ineens een voorstander ben van dat systeem, verre van dat zelfs, maar ik probeer af en toe toch de ratio erachter te snappen...
 

hemi24

Forumguru
@Canon-Eye : ik gok erop dat de gedachte erachter is dat er een verbruiker op de constante of geschakelde plus van de trekhaakbekabeling aangesloten kan zijn (buiten de accubewaking om) en dat daarom ervoor is gekozen de stop/start altijd uit te schakelen zodra er een stekker is gestoken...
 

Canon-Eye

Forumguru
Zou kunnen natuurlijk. Maar de accuspanning wordt toch al gemonitord omdat er allerlei verbruikers al dan niet ingeschakeld kunnen zijn (verlichting, airco, radio) dus een extra verbruiker leidt vanzelf wel tot eerder weer starten. Lijkt me allemaal een beetje dubbel of driedubbel op.
Maar goed, ik zet het systeem sowieso uit dus het zal allemaal wel...
 
@Canon-Eye : ik gok erop dat de gedachte erachter is dat er een verbruiker op de constante of geschakelde plus van de trekhaakbekabeling aangesloten kan zijn (buiten de accubewaking om) en dat daarom ervoor is gekozen de stop/start altijd uit te schakelen zodra er een stekker is gestoken...

ja daar zat ik ook al aan te denken... dacht ook ergens gelezen te hebben dat die extra gaat koelen oid... maar zoals @Canon-Eye ook al zegt er zitten veel sensoren in die alles regelen..

in VCDS motor module zie ik ook geen dropdown met een optie trailer hitch installed... wellicht is het gewoon niet mogelijk op de 1.2. als het alleen om start stop gaat LB, ook ik gebruik het niet, heel soms voor een lang rood stoplicht.

ik heb de kabelboom in de zekeringbox aangesloten op de daarvoor bestemde plekken, dus neem aan dat die dan ook via de accu beveiliging loopt.
 
Bovenaan Onderaan