Esthetica is niet het belangrijkste, maar als men die dingen rücksichtslos ergens monteert zonder zich af te vragen welke functies daarmee gehinderd worden (zoals bv. het onbruikbaar maken van de portiervakken) dan is het niet gek dat mensen alternatieve oplossingen gaan verzinnen of ze gewoon eruit donderen. Ik ben het wel eens met
@eriktv dat dit eigenlijk gewoon netjes in het interieurontwerp geïntegreerd zou moeten worden.
Los daarvan kun je je afvragen hoeveel zin het nu werkelijk heeft. Als hiervan echt een substantiële verlaging van het verkeersdodencijfer verwacht zou worden, dan was het toch allang een algemene (Europese) eis geweest dat er 1 of 2 aan boord
moeten zijn?
In mijn F2C zaten er 2, net onder de dorpel bij de voorportieren. Ze zaten niet in de weg, maar als je ondersteboven in de gordels hangt zou je er gegarandeerd never nooit bij kunnen. Nog los van het feit dat in die omstandigheid je gordel doorsnijden op zichzelf een enorm risico oplevert: de kans op ernstig hoofd-, nek- of rugletsel is dan behoorlijk groot.
Zolang er geen brand is, kun je dat soort acties beter aan de vaklui overlaten.