Turbo aan het stuk gaan?

Zwapp

Forumguru
Allen,

Na de vakantie met een sleurhut in eigen land is onze O2 merkelijk begonnen met fluiten als er op getrokken word, zelfs vrouwlief en kids is het opgevallen...
Voor de vakantie geen fluiten gehoord.

Op zich ben ik niet heel bang voor een fluitende turbo, heb een BKD gereden, maar maak me wel wat zorgen nu.

Het fluiten is niet stationair te horen en ook niet bij ongekoppeld gas geven.
Enkel en alleen als de dsg in drive staat begint het fluiten al bij 1000 rpm.

Ik zou graag jullie advies horen.

Het gaat overigens om een 2.0tdi bmm blok.
 

Arjann

Forumguru
Het pijpje van de egr of de pakking daarvan wil weleens kapot gaan of scheuren. Heel sporadisch komt ook een krom uitlaatspruistuk weleens voor.
 

Maggy

Forumguru
Geen idee of ie stuk gaat, mijn bkd fluit al 150dkm....(inmiddels al 50dkm een ander blok, maar dezelfde turbo, die is overgezet...)
Fluiten hoeft niet per definitie te zeggen dat ie stuk is(-gaat), net een 530 gerepareerd die niet floot, maar wel spectaculair kapot was; meer dan een halve cm speling op de turbo as en de hele straat onder de witte olie damp, naderhand kwam de olie nog uit de uitlaat.
 

Zwapp

Forumguru
Bij een bkd weet ik niet anders nee maar bij deze had ik het nog nooit eerder zo gehoord...

Zal het egr gedeelte eens goed bekijken als het wat droger is, thx
 

Antera

Donateur
En turbo fluit altijd alleen hoor je dat niet altijd even goed mede vanwege de demper op de turbo. Maar als je hem meer bent gaan horen dan normaal dan zal je eens moeten kijken of er idd niet ergens een scheur of anders is al zal dat niet zomaar zijn aangezien je zo te horen nog geen foutmeldingen hebt gehad?
 

Zwapp

Forumguru
Nee geen foutmeldingen of verlies van vermogen ofzo.

Kan niet zo heel veel vinden over bmm blokken met een fluit, vandaar dat ik me enigsinds zorgen maak...
 

Arjann

Forumguru
Ik bedenk me nu dat het asje op de egr koeler ook lek zou kunnen zijn. Even goed zoeken met een zaklamp, ik verwacht wel dat je ergens een roetspoor tegen gaat komen
 

Zwapp

Forumguru
Waar kan ik precies het egr traject vinden onder de kap? Zit zeker ergens achter het blok?
 

Arjann

Forumguru
De koeler ziet er zo uit:
Screenshot_20170909-121828.jpg

Als je geen roetsporen aan egr systeem of uitlaat/uitlaatspruitstuk ziet dan zou het de turbo zelf kunnen zijn. Eigenlijk heb je wel een brug nodig om alles goed te kunnen bekijken
 

Zwapp

Forumguru
2 weken terug de distributie gewisseld, daarbij moest ook de buis los vanaf de intercooler, laaddruk buis meen ik.
Hier zat wat olie in, lijkt me niet dat dat erin hoort toch?

Vandaag vrouwlief weg met de auto en kwam na 50km met een engine fault en ging in de noodloop, gelukkig heb ik haar goed geïnstrueerd wat te doen dus bij een benzinepomp de auto afgezet en weer aan, melding weg en weer normaal vermogen.
Ze is nog niet terug dus nog niks uitgelezen maar ik vrees het ergste...
Laatste paar weken lijkt de fluit erger te worden :cry:
 

Zwapp

Forumguru
Net even snel uitgelezen, laaddrukgrens overschreden met foutcode P0234.
Even bekeken bij gerritspeek en daar staat een heel stappenplan met rijdende logs en tests, word vervolgt...
 

chris01

Senior Member
@Zwapp, al enig idee wat het probleem is ? wat is jullie rijstijl ? heb ook eens de zelfde foutcode gehad. kan zijn dat de variabele schoepen vast zitten. heb in mijn auto turboreiniger door de brandstof gedaan en paar keer goed doorgereden.
( met warme motor !!!) heb er nadien geen last meer van gehad, en dit is inmiddels 2 jaar geleden. de toevoeging gebruik ik 2 keer per jaar. ben ook pittiger gaan rijden, want de turbo mag best wel eens gebruikt worden.
dit jaar zijn we weer met de caravan naar kroatie geweest, en no problemo !
en dat er wat olie in de buizen zit ? heeft die van mij ook. is niet heel veel, komt waarschijnlijk door de carter ventilatie aan de bovenzijde van het blok. hoop dat je er iets mee kunt.
 

Zwapp

Forumguru
Thx @chris01, als de motor warm is
trap ik hem geregeld door verder rijd ik goed door zeg maar.
Ik ben nu met vakantie met de sleurhut maar dat heeft hij prima doorstaan, ben me ook wat minder zorgen gaan maken.
Dat van die reiniger is misschien wel eens een idee ja dank voor de tip, welke heb jij gebruikt?
 

Zwapp

Forumguru
@chris01 dus voor mij niet te bestellen als particulier? Of zou het via jou kunnen?

En als ik het ga gebruiken krijg ik dan geen last van de vrij gekomen deeltjes waardoor ik juist problemen ga krijgen?
 
Is het echt een fluitend geluid of meer een sissend geluid? Merk je ook verschil in vermogen? Dan kan er ook ergens een lek in de slang van de turbo zitten. Dit heb ik ook gehad. De oorzaak was een bezoek van een steenmarter.
 

Zwapp

Forumguru
Is echt een fluit, totaal geen vermogensverlies, heb een monteur erin laten rijden van Skoda en vroeg me of de motor getuned was want hij vond hem lekker pittig en zei dan ik me geen zorgen hoefde te maken, naar alle waarschijnlijkheid is er vervuiling aanwezig dat voor gefluit zorgt en dat ook de schoepverstelling daardoor even gehapperd heeft.
Ik ga dat reinigingsmiddel proberen misschien dat dat wat oplost...
 
Bovenaan Onderaan