Het grote auto-wassen topic

LaurensOfferman

Actief lid
Goedkope prima zeep is die van de motip, kost weinig liter eurotje of 8-10

Heb zelf een goede DAP met goede polijst materialen en dure goede was, (ook wel goed meguiars paste wax Tip! ) eventueel eens uitleg of samenwerken om de DAP onder de knie te krijgen bericht me even en dan regelen we dat! Kratje bier erbij of een goede bak leut en achteraf een prachtig resultaat. (nee ben niet uit op geld, kom graag langs om kennis/vrienden te maken en mede detailliefhebbers te helpen!)

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
 

Stimpy68

Actief lid
De afgelopen 2 dagen hebben Happyman en ik onze Octo's maar eens onder handen genomen.

Stappenplan:
- Wassen
- Banden gereinigd met Tuf Shine Tire Cleaner
- Kleien (Meguiar's Pro Aggresive clay), Poorboys Spray and Wipe
- Polijsten, rotary met Flexipad Mild wool pad en Menzerna 400
- Polijsten DAP met witte pad en Menzerna 400, nog stap geprobeerd met Zwarte pad en Monello Finale, voegde niets toe, dus achterwege gelaten.
- Wassen om polijstresten te verwijderen.
- Ontvetten met Gyeon Prep
- Coating aangebracht, Gyeon CanCoat
- Banden met Gyeon Tire


IMG_20180810_162212.jpg IMG_20180810_162224.jpg IMG_20180810_162256.jpg IMG_20180810_162303.jpg IMG_20180810_162521.jpg IMG_20180810_162535.jpg
 
Laatst bewerkt:

Chateau Rouge

Senior Member
Tsja, het werkt inderdaad verslavend. Het doorlezen van een auto-was-topic laat zien wat er allemaal mogelijk is en als je dan weer naast je eigen zwarte O3 staat begint er toch iets te knagen.

De huidige status: zo eens per maand van boven tot velgen wassen met spons, 1 emmer zonder grit guard, 2 dopjes Turtle Wax Shampoo Zip Wax en een doek van bamboe-vezel om alles (excl. velgen) droog te maken.

Het huidige resultaat:
+ Altijd weer een verschil met een 3000+ km vieze auto
+ Velgen blinken je weer tegemoet
- Ruiten worden niet lekker schoon
- Aantal hardnekkige vlekken van hars/insecten die ik niet weg krijg
- Snel weer vies
- Niet meer de showroomglans

Na 30 pagina’s in dit topic heb ik het volgende plan. Alle gelinkte producten moeten nieuw aangeschaft worden.
  1. Afspuiten van de auto met harde straal van de tuinslang
  2. 3 emmers vullen (action/gamma) Velgen-emmer, schone emmer met shampoo (Gyeon Bathe+, 19 euro), Uitspoelemmer met grid guard (Grid Guard, 10 euro)
  3. Auto met washmit (Monello Thick Mitt, 33 euro als set met watermagneet en shampoo) per paneel wassen. Vieze panelen als laatst.
  4. Auto afspoelen met tuinslang zonder opzetstuk
  5. Auto afdrogen met watermagneet (Monello Senza Acqua 70x80, onderdeel van set)
  6. Kleien (Monello Dolce Verde, 30 euro)
  7. Nogmaals wassen met shampoo om kleiresten te verwijderen
  8. Polijsten? Nodig? Het hoe en wat met de hand is me nog een beetje onduidelijk.
  9. Auto waxen met Collinite 845 (25 euro) m.b.v. Monello Disco Rosso (4 euro)
  10. Ruiten schoonmaken (eerst ruitensproeivloeistof, daarna alcohol-oplossing) en dan behandelen met RainX (12 euro) m.b.v. Monello Piccolo Nero trio (9 euro)
Mijn oude auto-was-spons kan ik dan mooi voor de velgen gebruiken. Evt. hier nog 845 op aanbrengen m.b.v. een 2e Disco Rosso.

Totaal 142 euro… slik.

Kunnen jullie nog wat helpen met de invulling stap 8? Het idee is om 3 a 4x per jaar dit uitgebreide rondje te doen en daartussen alleen 1 t/m 5, (9) en 10 te doen.

Gisteren de summer-sale lijst van CarClean ontvangen en hier stonden mooie kortingspercentages in voor o.a. Monello en Gyeon (-20%) dus ik weet wat ik 1 september ga doen.
 

MaxN

Donateur
Met de hand polijsten kan goed.
Op het forum van CC staat een stappenplan voor het handmatig polijsten.
Dit is een redelijk gevuld topic voor wat je nodig bent.
Ik denk alleen niet dat je dit 3 a 4x per jaar gaat doen om eerlijk te zijn.
 

eriktv

Forumguru
Sterker nog: het is waarschijnlijk niet eens nodig.. Onthoud dat alles wat je doet weer extra krasjes (en noodzaak tot polijsten) oplevert. Twee keer per jaar bevalt mij bij 30.000-35.000km per jaar prima, helemaal als je tussendoor af en toe wast met een shampoo met waxtoevoeging (mij bevalt Gyeon Bathe+ bijv. goed).

Tips nog: teveel doeken bestaat niet :). Koop genoeg MF-doeken voor het uitpoetsen en afnemen en overweeg ook eens 2 droogdoeken. Zeker op een Octavia of Superb is dit geen overbodige luxe, maakt het leven weer makkelijker :D
 
  • Leuk
Waarderingen: MaxN

Cordoba

Forumguru
Na 30 pagina’s in dit topic heb ik het volgende plan. Alle gelinkte producten moeten nieuw aangeschaft worden.
  1. Afspuiten van de auto met harde straal van de tuinslang
  2. 3 emmers vullen (action/gamma) Velgen-emmer, schone emmer met shampoo (Gyeon Bathe+, 19 euro), Uitspoelemmer met grid guard (Grid Guard, 10 euro)
  3. Auto met washmit (Monello Thick Mitt, 33 euro als set met watermagneet en shampoo) per paneel wassen. Vieze panelen als laatst.
  4. Auto afspoelen met tuinslang zonder opzetstuk
  5. Auto afdrogen met watermagneet (Monello Senza Acqua 70x80, onderdeel van set)
  6. Kleien (Monello Dolce Verde, 30 euro)
  7. Nogmaals wassen met shampoo om kleiresten te verwijderen
  8. Polijsten? Nodig? Het hoe en wat met de hand is me nog een beetje onduidelijk.
  9. Auto waxen met Collinite 845 (25 euro) m.b.v. Monello Disco Rosso (4 euro)
  10. Ruiten schoonmaken (eerst ruitensproeivloeistof, daarna alcohol-oplossing) en dan behandelen met RainX (12 euro) m.b.v. Monello Piccolo Nero trio (9 euro)
Mijn oude auto-was-spons kan ik dan mooi voor de velgen gebruiken. Evt. hier nog 845 op aanbrengen m.b.v. een 2e Disco Rosso.

Totaal 142 euro… slik.

Kunnen jullie nog wat helpen met de invulling stap 8? Het idee is om 3 a 4x per jaar dit uitgebreide rondje te doen en daartussen alleen 1 t/m 5, (9) en 10 te doen.

Gisteren de summer-sale lijst van CarClean ontvangen en hier stonden mooie kortingspercentages in voor o.a. Monello en Gyeon (-20%) dus ik weet wat ik 1 september ga doen.

Allereerst wat opmerkingen over je stappenplan:
- begin niet met afspuiten met een harde straal, maar zet de tuinslang op een nevel: dan krijg je kleine druppeltjes op de lak die blijven liggen, en kan het vuil losweken, andere optie is om een handfoamer of een oppompbare plantenspuit van ca. 2 liter van de action te nemen (ca. 3,49). Plantenspuit doe je een paar druppeltjes autoshampoo in, en verder water, dat werkt ideaal om vuil los te laten weken.
- na een paar minuten wachten met de tuinslang met een stevige straal afspuiten en dan beginnen met wassen.
- Gyeon Bathe+ is een goede shampoo met een beschermende werking(met kwarts deeltjes), maar op een donkere auto zie je ook snel lichte en donkere vlekken als je hier niet goed mee omgaat. Misschien dat een gewone shampoo of een shampoo met wax voorlopig een betere keuze is, tot je wat meer detail ervaring hebt. Alternatieve shampoos: gewone Gyeon Bathe (dus zonder plus), Dodo Juice Born to be Mild, Poorboys Super slick & suds, of de versie met wax PB Super Slick & Wax om er een paar te noemen.
- Voor het kleien heb je behalve de klei ook een lube?
- Misschien dat in plaats van echt polijsten een paint cleaner (ook al zit er vaak 'polish' in de naam) al genoeg is, of een gecombineerd middel paint cleaner met licht polijstmiddel (zoals bijv. Poorboys Professional Polish 2), en als pad zou ik dan kiezen voor een witte handpad van Monello. (polijstpads zijn harder, en daarom niet uitwisselbaar met pads om bijv. wax aan te brengen)
- Piccolo nero is een fijn doekje (mijn mening) maar voor ruiten heb je een microvezeldoek met wafelstructuur nodig: dat werkt heel veel beter je kunt een hele goede doek pakken zoals de Vetro Bianco, maar ik heb er ook stel wafeldoeken die ik voor een paar euro bij Lidl/Aldi/Action ofzo uit een aanbieding heb meegenomen.

Tenslotte koop niet in één keer voor 1000 euro aan middelen, doeken, machines, maar bouw het op, zodat je kan kijken wat je bevalt, en vandaar uit verder uitbouwen naar behoefte.
Dat rustig uitbouwen heeft ook als voordeel dat je steeds beter commentaren van anderen gaat begrijpen, en weet waar je op moet letten bij nieuwe aankopen.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Dank voor de behulpzame reacties!

@MaxN inderdaad een behoorlijk volledige handleiding!

Gisteren even bij CC langsgereden om een aantal probleemplekken op de lak te laten bekijken. Waarschijnlijk hars die met de felle zon van 2 weken terug een eindje ingebrand is. Een aantal keer wattenschijfjes met een hars-cleaner erop laten liggen zou het grootste deel op moeten lossen. Daarna met kleien kijken wat er lukt. Polijsten kan altijd nog.

Goed om te horen dat ik te hoog had ingeschat met de klei-frequentie. Een lente en herfst-kleibeurt zou dus prima zijn als er af en toe een shampoo overheen gaat.

@Cordoba inweken klinkt als een goed plan. Met plantenspuit en een druppie shampoo het foamen benaderen.

Betreft de investering: machines en polijstzaken wil ik voorlopig achterwege laten. Shampoo, mitt, droogdoeken en grid guard vormen volgens mij een mooie basis. De klei (kit inclusief lube) was hetgeen waardoor mijn aandacht werd getrokken naar dit topic. Tsja, en als je het dan in de aanbieding is/komt vul je het mandje nog wat meer (RainX, ruitendoekje, etc. oeps). Ben het met je eens dat het niet een opwelling moet zijn waarna het alleen maar in de kast staat te verpieteren.
 

Cordoba

Forumguru
@Chateau Rouge Het effect van foamen wordt vaak nogal overschat, eigenlijk is het de mannelijke variant van afwasmiddel dat volgens huisvrouwen per definitie moet schuimen. Een paar jaar terug tijdens een demo van een detailfabrikant had ik een discussie met een laborant van de fabrikant, die eigenlijk direct aangaf dat een dikke foamlaag wel indrukwekkend staat, maar doordat er in foam heel veel lucht zit, en een heel klein beetje water, het niet zo effectief is als veel mensen denken. Zelf gebruik ik een iets betere versie dan de plantenspuit voor het inweken, maar als mijn auto vuil is, zie ik bij het afspoelen daarna soms gewoon vuil water van de lak lopen.
 

CDK

Forumguru
Als je geen zin hebt om Tim van Carclean te sponsoren aan z’n zoveelste TE dure BMW...., (Edit: correctie is een RS6 tegenwoordig) kan je ook je detail producten in het Verenigd Koninkrijk bestellen.
3 dagen levertijd en 12 euro verzendkosten die je er dik uithaalt

https://www.cleanyourcar.co.uk/
 
Laatst bewerkt:

Stimpy68

Actief lid
Als je geen zin hebt om Tim van Carclean te sponsoren aan z’n zoveelste TE dure BMW....

Die BMW heeft is al een tijdje niet meer ;) Hij heeft nu een Audi RS6 Ach en als je weet waar hij zijn eerdere auto's van betaald heeft (Audi R8 bijv.) dan hoef je niet te kijken naar Carclean.com. En hij heeft niet alleen Carclean als inkomstenbron. Maar dat ter zijde en off-topic. Mij maakt het niet uit waar je je spullen haalt en Tim ook niet. De prijzen in de UK verschillen vaak met de rest van Europa omdat de UK vaak andere importeurs heeft die ook weer zelf de prijzen bepalen (voorbeeld: Meguiars UK heeft andere prijzen dan Meguiars NL/EU). Ik heb ook voorheen de nodige spullen uit de UK gehaald omdat het daar goedkoper was. NOg even Meguiars als voorbeeld, die houden er totaal niet van als je onder hun prijzen gaat zitten hier in NL, dan kun je je dealerschap kwijtraken.....
 

Cordoba

Forumguru
@Stimpy68 Als ik je tekst lees, zou ik denken dat Tim er geld bij legt: hij is tenslotte van een R8 (als ik het goed heb de enige origineel Nederlandse met handbak) naar een RS6 gegaan.;) Maar goed dat je het even in perspectief plaatst.
 

Stimpy68

Actief lid
@Cordoba Hij had inderdaad de eerste R8 in NL, V8 handbak ;) Of dat de enige was dat weet ik niet. Hij heeft dus tussendoor de BMW 335i M performance gehad. Makkelijker met een gezin :-) Achteraf bleek hij toch geen BMW man en heeft weer voor Audi gekozen. En ach, als je hard werkt dan mag je jezelf ook verwennen natuurlijk, toch? ;)
 

EdK

Forumguru
Als je geen zin hebt om Tim van Carclean te sponsoren aan z’n zoveelste TE dure BMW...., (Edit: correctie is een RS6 tegenwoordig) kan je ook je detail producten in het Verenigd Koninkrijk bestellen.
3 dagen levertijd en 12 euro verzendkosten die je er dik uithaalt

https://www.cleanyourcar.co.uk/
Tsja dat is de reden dat ik geen gebruik maak van cornee transport...
Kan veel goedkoper als die geen dikke vette Kodiaq zou rijden....

Tsja cornee die tekst had ik van jou niet verwacht hier !
Misschien heeft die Tim wel geen toiletpapier om zijn kont af te krabben....
En heb net is ff op die site gekeken van je maar de machine pads die ik zocht waren navenant even duur.......
Dus vermoed dat ik een flinke lading moet kopen om echt voordeliger uit te zijn ..?
 

Spector

Forumguru
Contactloos wassen: bacterie vreet letterlijk je auto schoon

Een 53-jarige Belg heeft naar eigen zeggen de ideale manier gevonden om auto's te reinigen. Hij doet het zware werk niet zelf, maar besteedt het uit aan miljoenen vuilvretende bacteriën. Na tien minuten is een auto compleet gereinigd zonder dat er een spons of zeem aan te pas komt.

Erik Kouwenhoven 22-08-18, 23:00 Laatste update: 23:20

Mark Vertongen van Motorhomes Vertongen in het Belgische plaatsje Zemst verhuurt al jaren een camper. Maar vooral het wegwassen van de gesneuvelde vliegen op het dak en het deel boven de voorruit, ging hem steeds meer tegenstaan. En dus ging hij op internet op zoek naar een snelle en efficiënte oplossing.

Speciale mix
,,Ik heb bij een verffirma gewerkt en daar werden bacteriën ingezet om allerlei spullen te reinigen. Op die manier heb ik zelf een product ontwikkeld om auto's schoon te maken. Na een lange testperiode is het product - een mix van de bacterie en zeep - eindelijk klaar. We hebben het op alle soorten van carrosserie getest en het resultaat is verbluffend.”

Proef op de som
De Belgische krant Het Laatste Nieuws nam de proef op de som en liet een auto benevelen met de vuilvretende bacterie. Ze lieten het product even intrekken zodat de bacterie al het vuil kon oppeuzelen en spoelden het tien minuten later af met een hogedrukreiniger en waren onder de indruk. Al het vuil was verdwenen en de auto blonk als nieuw. Zelfs het hardnekkige vuil op de velgen was weg.

Geen patent
Een patent op het product kan Mark Vertongen niet aanvragen. ,,Ik heb de bacterie namelijk niet uitgevonden. Iedereen kan het maken, maar dan moet je wel de exacte ingrediënten kennen.'' Vertongen verkoopt het onder de naam ‘Contactloos Reinigen’. Vijf liter kost 12 euro. Met zo’n fles kan een doorsnee auto vijf tot zes keer gewassen worden. Volgens Mark kan het ook gebruikt worden voor terrassen, ramen en daken. ,,Bacteriën zijn niet erg kieskeurig'', zo besluit hij.
 

eriktv

Forumguru
Is het alweer bijna 1 april? :D Ik heb alleen ervaring met marters die aan m’n auto peuzelen..

Wat ik me afvraag: per reiniging heb je dus ongeveer een liter nodig. Hoe zorg je dat die liter aan je auto blijft plakken? Klinkt overigens best logisch dat ze aan vliegjes peuzelen, maar zouden de bacteriën ook remstof en ijzerresten ‘lusten’? Mijn biologische kennis is in de 3e klas tot een sneu einde gekomen.
 

MaxN

Donateur
Volgens mij heb ik hier paar maand geleden ook al een wat over gelezen.
Zal waarschijnlijk toch niet beter zijn dan de gewone shampoo's.
En wat doet het met de wax, coating, enz op een auto??
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Spector

Forumguru
Ik heb echt geen idee, ik kwam het net (weer) tegen op ad.nl in de autosectie. Die liter zou je moeten benevelen over de auto, laten intrekken en afspuiten... Misschien maar eens bestellen om te proberen, dan doe ik wel verslag :D
 
Bovenaan Onderaan