Nieuwe superb, of...?

Superbst

Senior Member
Mee eens. Probleem waar ik ook mee zit is kettingen... Hou van wintersport. 18 inch en kettingen is no-go begreep ik.

Nu dus op de wishlist:
- 17 inch
- 1,5 cm fabrieksverlaagd (sport onderstel). Neem aan dat kettingen wel mogelijk zijn met 1,5 cm lager?
- spacers by @antara om de in mijn optiek echt wat te smal ogende 17 inch optisch iets dikker te maken.

De V60 lijkt van de baan, actiemodel is bij Leasemaatschappij ten einde, waardoor hij 35 euro duurder is en buiten budget valt. Helaas, maar voordeel daarbij is dat hierdoor de keuze wat makkelijker wordt.

Nu nog iets over dat lane assist wat via vcds aan te schakelen is. Heeft de auto als ik hem bestel zonder Licht pakket (smart light assistant met lane assist, LP3) de koplampen met wimpers? Zou jammer zijn als ik die niet heb...

Laser white inderdaaad mooi. Heb je ook sunset? Ik moet metaallak, dus voor mij wordt het moonwhite vermoedelijk.
17" is in lease (helaas) veel interessanter: niet alleen de velg zelf, maar vooral de kost van de banden gaat pijlsnel omhoog bij 18" of hoger :troost:

Spijtig van de V60, is echt wel een prachtig model, zeker als je de extra ruimte in een Superb niet echt nodig hebt?

De verlichte "wimpers" zijn (voor god weet welke reden) enkel en alleen onderdeel van Smart Light Assist, dus geen SLA = geen wimpers :tongue:

Heb ook moon white wegens nood aan metaalkleur (en sunset). Mooie kleur, maar weet waar je aan begint: regelmatig naar de carwash en dan nog... dode insecten, stof, ...:pieker:
 

dvdlely

Forumguru
Heb ook moon white wegens nood aan metaalkleur (en sunset). Mooie kleur, maar weet waar je aan begint: regelmatig naar de carwash en dan nog... dode insecten, stof, ...:pieker:

Ik heb Moon white op mijn O3, is een prima kleur! Insecten op je bumper zijn wel aanwezig ja.... maar stof en vegen e.d. zie je aanzienlijk minder snel dan een donkere kleur.
 

sitechris

Donateur
Leuk dilemma. Ik zou voor de Volvo V60 gaan, ook al vind ik de Superb nog steeds een meer dan geslaagde auto.

1) De Volvo V60 vind ik mooier (is subjectief natuurlijk)
2) De Volvo V60 heeft mooier afgewerkt interieur
3) De Skoda loopt alweer even mee
4) Uitstraling/imago van de Volvo

Ik heb er nog niet in gereden, dus daar kan ik niet over oordelen.
 

Gysman

Actief lid
De verlichte "wimpers" zijn (voor god weet welke reden) enkel en alleen onderdeel van Smart Light Assist, dus geen SLA = geen wimpers :tongue:

Geen SLA, geen wimpers, is dat echt zo? Hm, dan moet ik dus Smart light Assist aanschaffen. Jammer want had eigenlijk lane assist via vcds willen laten aanzetten, toch fors goedkoper.

Hoe zien die koplampen er dan uit, als je geen smart light assist/lane assist optie hebt?
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Volgens mij is het heel simpel, alle modellen die we nu als "nieuw" zien (90-serie, 60-serie, XC40) zijn Geely-Volvo's, de rest is Ford. Hoeft zo slecht nog niet te zijn, de V40 stuurt erg fijn, je moest alleen bepaalde Ford/PSA motoren ontwijken. De 1.6 HDi is een fijn blok, maar behoeft een boel onderhoud.

Dat laatste mag je eens uitleggen...
 
Die motoren hebben elke 10.000 kilometer nieuwe olie nodig, de roetfilters en turbo's zijn er erg gevoelig voor en gaan relatief snel stuk als je niet de onderhoudsvoorschiften volgt. Genoeg over te vinden op internet.

Edit: Gelukkig zelf overigens geen ervaring mee, maar bekenden van mij hebben een auto met zo'n motor.
 

Superbst

Senior Member
Geen SLA, geen wimpers, is dat echt zo? Hm, dan moet ik dus Smart light Assist aanschaffen. Jammer want had eigenlijk lane assist via vcds willen laten aanzetten, toch fors goedkoper.

Hoe zien die koplampen er dan uit, als je geen smart light assist/lane assist optie hebt?
Voor de duidelijkheid, het verschil is klein en om alleen daarvoor honderden €'s extra uit te geven...

Er zijn 3 soorten koplampen hé:

Basic old-school halogeen:
18032018-1516355085--DSC_0311.jpg


De "gewone" Xenons (inclusief L-vormige LED DRL's/richtingaanwijzers):
900139701_19_640x480x81.jpg


De "pimped" Xenons bij SLA, met dus bijkomend echt individueel(?) verlichte LED "wimpers":
1344043d1424804098-2015-skoda-superb-official-preview-122-dsc06682.jpg
 

Gysman

Actief lid
Thanks voor de plaatjes. De "gewone" Xenons, zijn die dus hardwarematig echt anders? Of zijn die via VCDS ook "pimped" te maken?
 

hemi24

Forumguru
Die motoren hebben elke 10.000 kilometer nieuwe olie nodig, de roetfilters en turbo's zijn er erg gevoelig voor en gaan relatief snel stuk als je niet de onderhoudsvoorschiften volgt. Genoeg over te vinden op internet.

Edit: Gelukkig zelf overigens geen ervaring mee, maar bekenden van mij hebben een auto met zo'n motor.

Geen idee watvoor oude versie die bekende van jou heeft, maar ik heb in 2,5 jaar een kleine 170.000 met een C-max met de 1.6 PSA-diesel (115pk) gereden. Netjes elke 20k voor de service gegaan en helemaal niks geen problemen met de motor gehad, minstens zo betrouwbaar als een VAG-diesel.
 

Superbst

Senior Member
Thanks voor de plaatjes. De "gewone" Xenons, zijn die dus hardwarematig echt anders? Of zijn die via VCDS ook "pimped" te maken?
Hardwarematig anders: geen extra ledjes in/onder die wimpers, dus niet simpelweg met VCDS aan of uit te zetten :tongue:

Tenzij iemand anders hier me tegenspreekt?

Ikzelf heb ze er maar bijgenomen, had toch voldoende optiebudget en de blinde hoek assistent (bij in zelfde combo "SMART LIGHT ASSIST, LANE ASSIST en BLIND SPOT DETECT") was ook wel interessant genoeg om de meerprijs ongeveer te verantwoorden... ;)
 

Cordoba

Forumguru
je rekensom klopt wel idd, maar in operationele kosten zit een risico-opslag. Voor een (naar verwachting) probleemauto zullen operationele kosten dus hoger zijn.

Ik denk dat er meer risicobedragen in zitten, bijvoorbeeld kans op diefstal om maar een voorbeeld te noemen. Geen dief steelt een Volvo, dus dat risicobedrag staat op 0. ;) Daarnaast heb je nog risico's als brand, kort rijden van de auto, het niet uitdienen van leasecontract enz. enz.
 

Gysman

Actief lid
Ikzelf heb ze er maar bijgenomen, had toch voldoende optiebudget en de blinde hoek assistent (bij in zelfde combo "SMART LIGHT ASSIST, LANE ASSIST en BLIND SPOT DETECT") was ook wel interessant genoeg om de meerprijs ongeveer te verantwoorden... ;)

Hm, ik dacht inderdaad, die moet ik natuurlijk ook hebben (heb ik nu ook in mn CX5, en werkt daar top. Maar Blind Spot Detection zit (nu) in de Style Business. Lane Assist kan ik door Antera voor een bescheiden bedrag aan laten zetten, dan moet ik dus 390 euro betalen voor ledjes onder die wimpers (die ik wel heel mooi vindt, maar of ik ze 390 euro mooi vindt.... Keuzes keuzes...

Aan de andere kant, je hebt dan natuurlijk ook de "slimme" koplampen die je lichtbundel aanpassen. Hoe goed werkt dat? Ik heb het op de CX5 ook, en daar werkt het zeer matig. Als het goed werkt kan ik de optie ook wel voor mezelf verantwoorden:)
 

Bakboord1

Forumguru
Geen idee watvoor oude versie die bekende van jou heeft, maar ik heb in 2,5 jaar een kleine 170.000 met een C-max met de 1.6 PSA-diesel (115pk) gereden. Netjes elke 20k voor de service gegaan en helemaal niks geen problemen met de motor gehad, minstens zo betrouwbaar als een VAG-diesel.

Dan heb jij geluk gehad. Zeker de eerste generaties van deze motor staan algemeen bekend als een probleem motor en zou ik met een grote boog omheen lopen. Er zullen nog wel tien mensen zijn die geen problemen hadden maar op de grote hoop bezien waren er te veel die wel problemen hadden.
 

hemi24

Forumguru
Dan heb jij geluk gehad. Zeker de eerste generaties van deze motor staan algemeen bekend als een probleem motor en zou ik met een grote boog omheen lopen.

Die eerste generatie is van ongeveer 12 jaar terug.... Als je zo redeneert zou je iedereen ook af moeten raden om een nieuwe TSI te kopen, want daar kun je ook genoeg horrorverhalen over vinden op het internet...

Dus NEE, ik denk niet dat het een kwestie van geluk was met de 2012-versie waar ik het over had!
 

Bakboord1

Forumguru
@hemi24 gezien jouw bevindingen kan iedereen dus zonder problemen een 1.6 HDI of Tdci kopen.
Ik zou voorzichtig blijven en heb mijn zus ook geen 1.8tfsi (olievervuiling) laten kopen en zelf afgezien van een 1.6thp (interne vervuiling).
Maar ieder ander is vrij dit wel te doen natuurlijk.
 

Superbst

Senior Member
Hm, ik dacht inderdaad, die moet ik natuurlijk ook hebben (heb ik nu ook in mn CX5, en werkt daar top. Maar Blind Spot Detection zit (nu) in de Style Business. Lane Assist kan ik door Antera voor een bescheiden bedrag aan laten zetten, dan moet ik dus 390 euro betalen voor ledjes onder die wimpers (die ik wel heel mooi vindt, maar of ik ze 390 euro mooi vindt.... Keuzes keuzes...

Aan de andere kant, je hebt dan natuurlijk ook de "slimme" koplampen die je lichtbundel aanpassen. Hoe goed werkt dat? Ik heb het op de CX5 ook, en daar werkt het zeer matig. Als het goed werkt kan ik de optie ook wel voor mezelf verantwoorden:)
Mja, als de blind spot sensoren al bij in de Style Business zitten zou ik het persoonlijk niet doen: 390€ voor een paar extra LEDjes die de meeste mensen, zelfs Superb-rijders, niet eens gaan opmerken...

De SLA werkt trouwens wel naar behoren, voor zover ik weet toch, maar is denk ik vooral nuttig op donkere wegen in Scandinavische of Tsjechische bossen? In een land/regio als Nederland of Vlaanderen waar quasi alles (over)verlicht is... rij je toch bijna nooit met je grootlichten op?
 
Bovenaan Onderaan