N75, Lmm of Turbo?

brtkpr

Lid
Hallo forummers!

Bij het overschakelen van 3 naar 4 of 2 naar 3 merkte ik soms een dipje waardoor de auto niet meer goed oppakt. Dit wilde ik even laten checken.
Inmiddels is de N75 regelaar vervangen en merk dat het schakelen en oppakken in de versnelling ineens een stuk beter gaat!

Ik begreep dat ook bij het slecht optrekken dat dit een LMM meter zou kunnen zijn maar aangezien het nu al aanzienlijk beter gaat en de LMM geen storing gaf denk ik dat dat niet het probleem is.

Mijn auto rijdt verders subliem maar was benieuwd of mensen dit herkennen?
Ik geloof zelf niet zo sterk dat mijn turbo kapot zou zijn want dan ik volgens mij helemaal geen trekkracht moeten hebben, en dat is nu niet het geval,hij trekt prima.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Wat voor motor gaat het hier om?

Bij mijn O1 met benzine turbo motor waren zowel de LMM als de N75 verantwoordelijk voor dipjes en zelfs af en toe kortstondig voluit gas geven (respectievelijk dankzij de LMM en de N75) bij optrekken.

Nadat beide vervangen waren, was het probleem opgelost. Dus ik zou die LMM toch maar even vervangen, zeker omdat het peanuts is om zelf te doen (zit direct naast het luchtfilterhuis, doorgaans goed bereikbaar)
 
Laatst bewerkt:

brtkpr

Lid
@turboturbo oké, zijn inderdaad de kosten niet. Maar schrok van de melding dat de “turbocharger” defect zou zijn en om nou 2100€ te betalen als dat het niet is ...


Ik ga eens onderzoeken

Dank voor je tip!
Betreft trouwens een 1.2 TDI
 

turboturbo

Forumguru
Heeft de 1.2tdi een turbo met verstelbare schoepen? Dan zou daar nog een probleem mee kunnen zijn.

Goed dat je even verder kijkt, want te vaak wordt nodeloos een complete turbo vervangen terwijl er ook een minder ingrijpende fix voorhanden kan zijn. Een revisie of m laten reinigen is bijv soms ook nog een optie.

Heb iig nog nooit gelezen dat een turbo van de 1.2tdi stuk is gegaan....
 
Laatst bewerkt:

Huibert

Forumguru
Een turbo gaat niet vaak echt stuk en in dat geval is verder rijden niet of nauwelijks nog mogelijk. Wat wel vaker voorkomt is dat bij een VNT turbo de schoepen zwaar gaan lopen, dit resulteerd dan in het niet halen van de gevraagde laaddruk. Wat op zijn beurt vaak een noodloop veroorzaakt in bepaalde situaties. Meestal is dit weer te verhelpen door het laten schoonmaken van de turbo, meestal gaat de dealer in dit geval over naar het vervangen, dus moet je dan een specialist opzoeken. Een bedrijf zoals bv. Vag techniek kan een rijdend log maken waarin dit soort problemen goed zichtbaar worden.
 

brtkpr

Lid
@turboturbo @Huibert dank!
Ik laat sowieso de LMM ook vervangen na mijn vakantie en kijk dan nog even aan hoe of wat.

Daarna nog even uitzoeken waarom de klepstoters smorgens zoveel herrie maken, ook al is dit na tien minuten weg.

Voor de rest is het een heerlijk bakkie, na de vakantie een Android radio uitzoeken en hoop dat ik er nog veel
Plezier van mag hebben
 

brtkpr

Lid
Gisteren met de auto een flink stuk gereden, iets meer toeren dan normaal en het rijdt prima. Voorlopig doe ik even niks, en al helemaal geen turbo vervangen!
 
Bovenaan Onderaan