Zo goed als zeker aan de Kodiaq

johndoe

Forumguru
Toch ook maar even netjes voorsdtellen. Ik ben Wilfred, zelfstandig IT'er uit Den Haag en zo goed als rond voor de aanschaf van een (lease) Kodiaq. Ik ben 2m07 en met die lengte vallen heel veel auto's af. De gigantische hoofdruimte van de Kodiaq is echt ideaal voor mij. Enige andere auto waar ik echt lekker in zat was de Volvo XC90 maar daar hangt een heel ander prijskaartje aan.

Offertes liggen klaar en dit weekend vooral nog even nadenken over de kleur en wat ik wil doen met de bekleding. In eerste instantie had ik de Alcantara optie gekozen, maar die blijkt niet meer leverbaar. Nu dus kiezen tussen Style Business stoffen bekleding of toch maar volledig leer.

Daarnaast nog lichte twijfel over de motorisering. Er is nergens een 2.0 TSI in Nederland beschikbaar voor een proefrit, dus alleen gereden in de 1.4 TSI. Toch is het plan om nu de 2.0 TSI te bestellen zonder dat ik hem dan gereden heb. Hopelijk heeft die wat meer trekkracht onderin. Zou ook goed van pas komen bij het trekken van onze 1900kg boot op trailer die af en toe de trailerhelling op moet en door de Alpen mee op vakantie naar Italië.

Voorlopige bestelling ziet er als volgt uit:
2.0 TSI DSG-7 4x4 in Style Business uitvoering
+ Lane Assist, koplampsproeiers en Smart light Assistant, Traffic Jam Assist en emergency Assist incl. Adaptive Cruise Control met Front assist
+ Dynamic Chassis Control (DCC) incl Driving Mode Select, Off-road knop en Hill Hold control
+ Parkeerpakket Pro (trailer assist en wegklapbare trekhaak)
+ Stuurwielverwarming voor DSG
+ Elektrisch verstelbare voorstoelen
+ Verwarmbare voorruit
+ misschien dus leren bekleding (al dan niet met ventilatie)

Nadeel is natuurlijk alleen de levertijd. Dealer en leasemaatschappij beloven levering in november of december maar dan dus doorschuiven naar begin januari om op kenteken te zetten.

Ik lees hier al een paar dagen mee en zuig zo veel mogelijk informatie op.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Hartelijk welkom @johndoe / Wilfred. Voor lange mensen is de Kodiaq inderdaad een heerlijke auto, dat is een Superb ook, maar de Kodiaq heeft door zijn hoge instap een bijkomend voordeel.
Zelf rij ik in een 2.0 TSI en ja hij trekt iets beter als een 1.4 TSI, maar....., als je regelmatig met een zware boottrailer op pad bent zou ik zeker voor de 190pk diesel gaan :jaja: Die motor trekt lekker van onderuit de toeren en is bovendien te chippen (in tegenstelling tot de 2.0 TSI) naar iets meer als 225pk en 460Nm koppel.
Zelf ben ik 2.03m en heb ik het sportpakket met leder, die stoelen zitten echt fantastisch :thumbsup: Als je wilt proefzitten kan dat, maar wellicht heeft een dealer bij jou in de buurt ook een auto met sportstoelen staan.

Succes met het maken van je keuze!
Greetz Corné
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Welkom! Misschien is er op het forum iemand met een 2.0Tsi waar je even een stukje in mag sturen?

Het Kodiaq topic heb je waarschijnlijk al gevonden, daar staat al veel in om je in te lezen. Je kunt ook digitaal je instructieboekje vast downloaden, dan heb je de komende maanden leesvoer.....
 

Japanese Power

Donateur
Welkom Wilfred.

Modelkeus is een verstandige gezien je lengte. Ben zelf 193 en heb vrienden van 203 maar jij slaat alles. Maar goed: dan zit je in een Kodiaq als een vorst. Qua motorisering sluit ik me aan bij de post van Corné. Zeker gezien het feit wat je ermee van plan bent.

Succes met keuzes maken, info genoeg hier, ervaring ook. En een keer met iemand van het forum afspreken is een hele goede optie om te testen.

Johan
 

johndoe

Forumguru
Bedankt voor alle tips. Ik heb ook zitten twijfelen over de diesel. Maar zo blijft het steeds een beetje duurder worden. Met de geplande 35000 km per jaar komt het op €75 netto per maand extra en de kans bestaat dat ik zelfs minder kilometers ga rijden als mijn volgende klant dichter bij huis is. Dan wordt de diesel relatief steeds duurder. En uiteindeljk rijden we maar een paar keer per jaar met de boot. Op het rechte stuk en door de bergen zal het allemaal wel prima gaan. Dat lukt nu ook met mijn Mondeo 2.0 zonder turbo. Die krijgt de boot alleen met geen mogelijkheid de boothelling op. Hopelijk is dat probleem straks opgelost met een 4x4 automaat. Dan zal die 2.0 TSI dat toch ook wel lukken, hoop ik. Maar dat blijft natuurlijk een beetje lastig uittesten van te voren. Zitten hier toevallig mensen met een Kodiaq en boothelling ervaring?

Sportstoelen zijn wel erg mooi, maar dan is de hoofdsteun niet verstelbaar en echt te laag voor mij. Het sportstuur met de platte onderkant is wel ideaal voor meer beenruimte, dus ik denk dat ik die er achteraf op laat zetten.

Beslissing moet alleen wel beetje snel vallen. Blijkbaar komende week bestellen om het nog dit jaar te krijgen (en dan tot 1januari wachten om hem op kenteken te zetten).
 
Laatst bewerkt:

Sk_Hans

Forumguru
Welkom! Zou de Kodiaq eigenlijk veel onderdoen voor een XC90 qua binnenruimte ?

Scheelt niet zo veel. De Kodiaq is soms zelfs ruimer! Helaas kun je hier geen tabellen laten zien. Eerst kolom getallen is Kodiaq, tweede is XC90.

INTERIEURMATEN

afstand rugleuning/pedalen 980-1120 mm 880-1150 mm
hoofdruimte voor 940-1010 mm 920-1020 mm
lengte rugleuning voor 640 mm 630 mm
lengte zitting voor 510 mm 520 mm
instaphoogte voor 680 mm 735 mm
interieurbreedte voor 1600 mm 1560 mm
afstand rugleuning voor/achter 700-970 mm 500-970 mm
hoofdruimte achter 950 mm 950 mm
lengte rugleuning achter 650 mm 610 mm
lengte zitting achter 500 mm 470 mm
hoogte zitting achter 410 mm 365 mm
interieurbreedte achter 1580 mm 1560 mm
afstand rugleuning 2e/3e zitrij 540-720 mm 590-720 mm
hoofdruimte 3e zitrij 840 mm 880 mm
lengte rugleuning 3e zitrij 540 mm 600 mm
lengte zitting 3e zitrij 350 mm 380 mm
hoogte zitting 3e zitrij 210 mm 340 mm
interieurbreedte 3e zitrij 1010 mm 1340 mm
 

johndoe

Forumguru
XC90 past inderdaad prima, maar is wel weer een hele andere prijsklasse. Knoop is hier doorgehakt. Het wordt de 2.0 TSI 4x4 DSG7. Maar toch de kleur nog aangepast naar Velvet Red. En dan achteraf de ramen donker maken, grille en raamlijsten en dakrails zwart laten wrappen. Beetje de sportline look:
6EC9BC62-5B52-4E20-95A2-6BC5CC404912.jpeg (maar die van mij dan met mat zwarte 19” triglav velgen)
 
Bovenaan Onderaan