Spinal

DIY Carterventilatie aanpassen 1.4 TSi 1

Geen toestemming om te downloaden

Spinal

Forumguru
@Spinal Mooie omschrijving, ik heb zelf een O2 met 1.2 TSI, eens kijken of dit op de zelfde manier zit. Wat me niet helemaal duidelijk is is waar de 19 mm doorzichtige slang op de een na laatste foto nou uiteindelijk op aangesloten zit, of hangt deze los en open naar de grond?
 

Spinal

Forumguru
@Spinal Mooie omschrijving, ik heb zelf een O2 met 1.2 TSI, eens kijken of dit op de zelfde manier zit. Wat me niet helemaal duidelijk is is waar de 19 mm doorzichtige slang op de een na laatste foto nou uiteindelijk op aangesloten zit, of hangt deze los en open naar de grond?

Die loopt idd naar beneden richting de grond.

@Brutus12 Dat klopt echter hebben ze er bij mij nog nooit iets van gezegd en indien noodzakelijk is het binnen 10min weer terug origineel te maken (voor bv een APK keuring) Inmiddels zit er een zwarte omvlechting over de slang heen en de motor afdekkap zit er weer op dus valt het niet op en lijkt het 100% origineel. Alleen als de auto op de brug staat zie je een stukje van de slang
 
Laatst bewerkt:

Brutus12

Actief lid
Carterdampen afvoeren naar de buitenlucht is milieu vervuilend en niet gewenst. Carterdampen die zoveel olie bevatten dat het inlaatspruitstuk en kleppen regelmatig moeten worden schoon gemaakt Ja misschien moet er dan is gekeken gaan worden, wat is er aan de hand. Moeten we niet terug naar de bron i.p.v. de symptomen bestrijden.
 

Spinal

Forumguru
@Brutus12 helaas is de carterventilatie aanpassen om geen olie resten in je inlaat traject te krijgen geen symptoom bestrijding maar wel degelijk een bestrijding van de oorzaak. Bij elke (auto)motor komen er olie dampen/resten mee met de carterventilatie. Dat is immers ook mede het doel van de carterventilatie. Normaal is dat niet zo'n punt maar als gevolg van directe brandstofinspuiting slaat deze damp neer op de inlaatkleppen en gaat daar lekker de boel vervuilen. Deze vervuiling zal niet 100% aan de carterventilatie liggen maar voor een heel groot deel wel. Bekijk onderstaand filmpje maar eens. Hierin worden de verschillen tussen indirecte en directe inspuiting wat betreft vervuiling heel duidelijk uitgelegd. En ook de grootste veroorzaker van de vervuiling bij direct ingespoten brandstof motoren. Vanaf 07:00 min komt de directe inspuiting aan bod.





met dank aan @turboturbo voor het fimpje vanuit een ander topic
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Jullie vergeten even dat (zoals in dat andere topic ook genoemd) de carterventilatie maar een klein deel van de troep op de inlaatkleppen veroorzaakt. Het grootste deel komt van de EGR, die bij deze motoren via valve-overlap wordt gedaan.
 

Spinal

Forumguru
@andrehj volgens mij is het net andersom, meeste van de carterdampen en minder van het EGR systeem. Ik vraag me ook af of die valve overlap de hele tijd plaatsvind of maar kort in het begin om de kat sneller op temperatuur te krijgen
 

andrehj

Forumguru
Die valve overlap is afhankelijk van toerental en engine load. SSP401 schrijft hierover:

With the engine idling, or at revs below 1800 rpm and low load demand, the engine control unit does not energise the variable timing solenoid valve and the variator remains in the ’at rest’ position.
When the engine is running at over 1800 rpm and with load demand, the control unit modifies the inlet camshaft position by advancing the moment of opening and closing the valves to optimise fill-up of cylinders.
The camshaft adjusting takes place by taking as a reference the family of features stored in the engine control unit.
In the event of a system fault, the camshaft remains in the delay position reducing the engine torque.
Geen relatie met motortemperatuur dus.
 

frits183

Forumguru
@Schilkeplayer
Is het je nog gelukt met je ventilatie ?
Hoe heb je het gedaan ?

@Spinal
Heb je er ook aan gedacht om de catch Can tussen je open slang te zetten ?
Vang me toch nog de olie op !

Lopen de motoren nu nog steeds gewoon goed ?
 

Spinal

Forumguru
@frits183 je kunt idd een catchcan tussen de open slang zetten maar er is erg weinig ruimte onder de motorkap en met de catchcan die ik had kon dat niet.

De moter loopt nog net zo soepel als met gesloten carterventilatie.
 
@frits183 ik ben er nog niet aan toe gekomen, iets met jonge kinderen, weinig tijd etc. Wel had ik gezien dat de situatie onder mijn motorkap (1.2 TSI) afwijkt van de 1.4 versie, dus eerst maar eens kijken hoe dat precies zit. Het zit nog steeds in de planning overigens...
 

frits183

Forumguru
Ik heb mijn 2012 1.2 tsi yeti net (11-08-18) en google me suf naar voorbeelden.
Er is zat te zien waarom en wat het voorkomt, veroorzaakt.
Maar vindt geen plaatje van de 1.2 als voorbeeld.
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
Helaas geen foto’s van een catchcan ertussen

520D83BE-9B4D-43BF-8E15-F67AAD1F0E0E.jpeg

Nr 21 is dus de PVC klep, in dit geval een simpele one-way klep. Dan gaat slang nr 22 waarschijnlijk richting inlaatspruitstuk of inlaat buis net vóór de turbo. Klopt dat? @frits183 @Schilkeplayer
 
Laatst bewerkt:

frits183

Forumguru
Dat zou best wel eens kunnen.
Maar daar heb ik het nog niet zo goed kunnen bekijken.

Ik heb wel mijn filter box schoon gemaakt.
Slang 20 gaat rechtstreeks op de turbo. 20180816_123522.jpg 20180816_122043.jpg
 

Spinal

Forumguru
@frits183 Mooi voorbeeld van wat slangetje 22 doet met de inlaat van je turbo. Die olie meuk gaat via de turbo door je inlaatbuis (die zwarte plastic buis) door je gasklephuis en door je intercooler je inlaat spruitstuk ingezogen. En onderweg overal olie resten achterlatend. Echt een mooi systeem, die carterventilatie :nono: je zult schrikken van wat er uit je intercooler komt als je deze demonteerd (zit ín je inlaatspruitstuk) en onderste bovenhoud.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan