Afstandsbediening sleutels

Flierefluiter

Actief lid
Hi! Ik was al lid hier (ColinC) maar kan niet meer inloggen en e-mailadres waar ie op staat werkt niet meer :(
Afijn, sinds gisteren eindelijk weer in het bezit van een Skoda Fabia uit 2002!

Echter zitten er twee sleutels met afstandsbediening bij (ronde sleutels) en beiden werken ze niet. Batterijen van beide heb ik vervangen en lampje knippert wel.

Ik heb de instructies volgens het boekje geprobeerd en de volgende uitleg die ik tegen kwam geprobeerd;
steek jouw sleutel in het contactslot,

druk beide knoppen tegelijk in voor ongeveer 12 seconde

Laat de kmoppen los en het ledje brand nu continu.

draai jou sleutel op contact aan.

druk een knop drie keer 1 seconde in, als alles goed is knipperen de knipperlichten 5 keer en is je afstandsbediening weer ingeleerd.

Draai je sleutel van het contact af.


Daarmee kwam ik al niet verder dan de tweede stap, het lampje bleef wel knipperen maar niet constant branden..

Wat kan ik nog doen?
 

Horkje

Forumguru
Ik heb een tijd terug gelezen dat iemand een soortgelijk probleem had wat uiteindelijk toch aan de nieuwe batterij lag. Ik dacht dat @HarrieSkoda of @Handige Harry hier iets mee had maar weet het niet 100% zeker.

Wellicht dat je nieuwe batterij niet goed (sterk) genoeg is?
 

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af of de sleutels geen totaal ander systeem voor de AB hebben (en van een ouder type zoals bijv. de Felicia afkomstig zijn, en van een passende sleutelbaard zijn voorzien.

Ergens in de tweede helft van de negentiger jaren is VAG over gegaan van een AB via IR (infrarood) naar RF (radiofrequency). Als je sleutels hebt met een IR-zender in de sleutel, of op een verkeerde frequentie, gaat dat nooit werken als AB. Met de juiste sleutelbaard, en een ingeleerde chip kun je hem dan wel als gewone sleutel gebruiken.
 

Flierefluiter

Actief lid

Helaas.. Diverse instructies geprobeerd die staan vermeld.
Heb het inmiddels zo vaak geprobeerd dat één van de batterijen ook nog eens leeg is. :thumbsdown:

@Cordoba Dat zou kunnen.. Hoe kom je er achter? En is het te fixen? Of moet ik er toch een bezoekje naar de dealer aan wagen? :cry:
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je een oudere monteur moet hebben, die in het verleden gewerkt heeft met Skoda's uit die periode die misschien nog wat weet. Persoonlijk ken ik alleen reservesleutel (zonder AB) en de klapsleutel met 2 of 3 rechthoekige knoppen. Mijn 2003 Fabia heeft ook de rechthoekige 3-knops sleutel, en ik verwacht dat jouw auto die voor de AB ook hoort te hebben. Ik ken wel ronde sleutels met AB, zoals ik die bijvoorbeeld had in mijn Cordoba uit '96, en dat was één van de laatsten bij Seat met een IR-afstandsbediening. (voor een nieuwe sleutel, kon alleen via het chassisnr. of kenteken de juiste AB bepaald worden). Mijn vermoeden is, dat een vorige eigenaar bij jouw auto op de sloop of via Marktplaat een andere sleutel (met AB) heeft gehaald, en dat dit geen goede match is. Je kunt vragen of hier een andere Fabia-rijder is met een ronde sleutel met werkende AB, maar ik ben bang dat die er niet zijn.
 

Flierefluiter

Actief lid
Ja dat verbaasde mij dus ook al in eerste instantie, mijn vorige Faab had ook gewoon een klapsleutel en een ronde reservesleutel zonder knoppen.
En de sloten vervangen door een andere set van een Fabia met werkende transponder, is dat een optie of is dat nog meer gedoe met inleren?

En tot slot; kan het misschien een zekering zijn?
 

Cordoba

Forumguru
Sloten vervangen is niet goedkoper dan sleutel vervangen, en dan werkt de AB nog steeds niet. Voor de AB heb je waarschijnlijk een andere sleutel nodig, omdat je nu een ronde sleutel hebt, zal de sleutelbaard niet over te zetten zijn. Als je het aandurft kun je de chip in de sleutel overzetten naar je nieuwe sleutel (dan hoeft ie niet ingeleerd te worden) en kun je de AB inleren. Een andere mogelijkheid die ik op een vorige werkplek bij een enkele Caddy ook wel heb gezien, is een ronde sleutel, met daarbij een extra sleutelhanger waar een aparte AB in zit. (ik zal proberen of ik daar een foto van kan vinden op internet)

Ik zal ook het topic rapporteren omdat ie in F2 staat en niet in F1.

IMG_0176autosleutel-700x700.jpg


Sleutel zoals je die nu hebt?
vw-sleutel-2-knops-jetta.jpg
 
Laatst bewerkt:

Flierefluiter

Actief lid
Hmm lastig.. Moet nog maar even kijken hoe of wat dan. Voorlopig op de oude manier maar gewoon openen en dicht doen.

Ah zie het, excuus!
 
@Cordoba Dat zou kunnen.. Hoe kom je er achter?

Als het infrarood is moet er ergens in de buurt van de achteruitkijk spiegel een ontvanger zitten. IR moet net als bij je TV afstandsbediening in lijn staan (zonder obstakel) tussen zender en ontvanger om te kunnen werken.
Je moet ook op de afstandsbediening een IR led zien om deze als dusdanig te herkennen.

Toch maar even langs de dealer, die kan je, aan de hand van het VIN nummer uitsluitsel geven over wat er precies in de auto zou moeten zitten.
Succes.
 

Cordoba

Forumguru
@doppenbm Het klopt dat bij een IR-AB de ontvanger in de binnenspiegel zit, en de uiteinden van de binnenspiegelkap zijn dan donkerrood/transparant. In dit geval vermoed ik dat een sleutel met IR gekoppeld is met een auto met RF-AB, dus kun je aan de binnenspiegel niets zien.
 

Flierefluiter

Actief lid
Net met de dealer gesproken, de sleutel kan wel geprogrammeerd worden maar gegarandeerd succes kan ie niet bieden. Is 45 euro.
Nieuwe sleutels zijn 220 euro.
 
@Flierefluiter

Komt me bekend voor.

hetzelfde probleem gehad met de sleutel voor mijn fabia (rond 2knops). Hij deed het 1 op andere dag niet meer, nadat ik hem had laten vallen. Lampje brandt wel. batterij vervangen, geen verschil.

Kan aan de comfortmodule liggen, maar om dat uit te sluiten heb ik
eerst via internet 2 klapsleutels besteld onderdeelnr: 1JO959753AG ene was 434mhz en andere 433mhz compleet (€12,00 pstuk) laten frezen en geprogrammeerd en ze doen het allebei ondanks frquentie verschil. cv is nu wel op afstand te bedienen.

Programmeren van de nieuwe afstandbediening vindt je hier op het forum of youtube.

Prbeer dit eerst met je huidige sleutels, als het dan nog niet werkt is de chip waarschijnlijk kapot.

(Oude sleutel in contact en op contact , nieuwe sleutel aan bestuurderskant Op slot draaien vervolgens uitnemen druk 3x op vergrendel. Dan de nieuwe sleutel in contact en oude in bestuurderskant en stappen herhalen.)

Dan moet je nog de transponder van de oude overzetten of de nieuwe laten inleren en dan kun je hem ook starten.

Dus bleek dat de chip kapot was van mijn ronde 2knops sleutel. Wellicht is bij jouw probleem hiermee ook op te lossen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan