Accuproblemen

Toch eens mijn probleem aan jullie voorleggen voordat ik veel geld ga uitgeven. Sinds een paar weken wil mijn Yeti niet meer starten als hij een dag of 4 heeft stilgestaan. De accu is 2 jaar oud.
Volgens mijn dealer is de accu goed, maar is er sluipgebruik waardoor de accu leegloopt.
Het rustverbruik is gemeten op 85 mA. Dat wordt dus zoeken naar de sluipverbruiker.
Maar zoeken kost tijd en dus (veel ?) geld.

Toch is er iets dat me zegt dat de accu niet oké is.
Hoe kan een accu van 60Ah na 4 dagen zo leeg zijn dat de auto niet meer start bij een rustverbruik van 85mA.
Vanmiddag 200 km gereden en dan lijkt me de accu wel volgeladen. Toch is in rust de spanning dan maar 12,2 V en dat komt volgens de tabellen overeen met (maar !) 60% lading.
Ik wantrouw de accu dus toch niet echt.

Wat denken jullie van dit verhaal ?

Dirk
 

peterhuppertz

Forumguru
Mijn benadering zou zijn om de meter ertussen te hangen en dan één voor één de zekeringen eruit te trekken. Maar ja, ik ben maar een software engineer.
 

Cordoba

Forumguru
12,2 V is ongeveer een Volt te laag voor een goed opgeladen accu. Je kunt ook checken wat er met de spanning gebeurt als je start: hoe ver zakt de spanning bij het starten, en wat is de accuspanning net na het starten.

Hoe heeft de dealer overigens de accu gemeten: heeft ie de accu losgekoppeld, of heeft ie 'm zo gemeten zonder minimaal één accuklem los te halen? (en check of de accuklemmen goed vast zitten en of de massakabel tussen accu en chassis nog in orde is en geen corrosie vertoont op de bevestingsplekken.)

Behalve de accu, is ook de laadspanning van de dynamo gecontroleerd? Als de spanningsregelaar van de dynamo niet goed, kun je vergelijkbare problemen verwachten.
 

peterhuppertz

Forumguru
Je moet, met lopende motor, op de accupolen een potentiaalverschil van 13.8 Volt meten. Ik weet voor auto's niet of dat bij stationair ook geldt, maar bij 1500 toeren zou je dat toch zomaar moeten krijgen. Als je die waarde krijgt, zit het met de dynamo (waar de spanningsregelaar/gelijkrichter in zit tegenwoordig) en de accu behoorlijk goed.
Als je lager meet, kan de accu best ook het probleem zijn. idealiter doe je die test met een goede, goed opgeladen accu.

Als die laadspanning minder is dan 13.8 volt, test dan ook eens met een gekend goede, opgeladen accu. Als je dan geen 13.8 Volt krijgt, is het je laadsysteem.
Het laadsysteem beslaat het hele traject vanaf dynamo tot en met de accupolen, en de massaverbinding.
Als je met een goede accu wel rond de 13.8 Volt zit, dan is het dus je accu.
 

TurboBooster

Forumguru
Als je naar een dag of 4 niet meer kan starten kan je er voor 99% van uitgaan dat de accu een defect heeft.
Lekstroom in de accu. Die ruststroom van 85 mA is normaal. Er zijn altijd componenten die spanning/stroom gebruiken.
Denk aan bv. alarminstallatie ect.
 

Duijzer

Donateur
Als je de dealer laat zoeken naar een lekspanning kost dat al gauw een paar uur. Bij een gemiddeld uurartarief kom je dan al snel boven de prijs van een goede accu uit.... En 85mA is niet veel verlies, een goede accu moet dat gemakkelijk 4 dagen op kunnen vangen. Dus óf je accu is niet goed, óf hij laadt niet voldoende bij. Wat peterhuppertz zegt, test eens met een goede accu. Probleem opgelost, dan was het de accu, probleem opnieuw ontstaan, dan is het het laadsysteem.
 

peterhuppertz

Forumguru
Sinds een paar weken... wacht.
Was dat toen het zo koud was?
Als dat zo is, ga dan maar uit van een stukke accu.
 
@dirklammers ik weet niet of je over een accu lader beschikt.
Maar wat je zou kunnen doen is de accu even demonteren en deze aan een lader zetten. Dan wanneer deze vol is de lader eraf en dan over een verloop van een paar dagen de klemspanning van de accu controleren.

Deze zou onbelast zo rond de 12,6 - 12,7 volt moeten zijn. Als je ziet dat in een paar dagen tijd de spanning van de accu flink inzakt; zo richting de 12,2 - 12,3 volt dan is dat een indicatie dat de accu zijn lading niet kan vasthouden > accu versleten.
 
Bovenaan Onderaan