Wat te doen.. Verbruik en Motorstoring (EGR)

turboturbo

Forumguru
Ik heb eens begrepen dat de EGR (terugvoeren van uitlaatgassen opnieuw de cilinder in) een compromis is. Het zorgt voor minder optimale verbranding, maar verlaagt wel de NOx. En dat vereist de wet nu eenmaal.
 

Huibert

Forumguru
Door het toevoegen van uitlaatgassen, via de egr,wordt de verbrandingstemperatuur lager. Dit gebeurd om de vorming van nox en te verminderen. Hiernaast zit er bij het roetfilter een catalysator in om ook deze nox en op te vangen, Ad bleu wordt vlak voor dit filter ingespoten om hem schoon te branden. Dit gebeurt in het oude systeem door tijdens de uitlaatslag wat extra brandstof in te spuiten waardoor de uitlaatgas temperatuur wordt verhoogd en het filter schoongebrand wordt.
 

ronald_j

Actief lid
Weet je dat nou wel helemaal zeker? :pieker:
Volgens mij werd de zure regen voor een flink deel veroorzaakt door de uitstoot van zwaveloxiden (SO2/3), die daarna aanzienlijk werd teruggedrongen door o.a de introductie van zwavelarme brandstof, en verder door industriële uitstoot die inmiddels ook aardig is verminderd.

In de late jaren '60 reed ik vanuit Vlaardingen om de 2 weken naar het 3-provinciënpunt Groningen/Friesland/Drente. Wat me toen steeds opnieuw heel sterk opviel, was dat daar nogal wat oudere auto's rondreden zonder een spoortje roest, terwijl ik in de regio Rotterdam veel jongere auto's zag die wél roestten als een gek. Geen wonder, in mijn woon- en werkgebied regende het soms zo ongeveer zwavelzuur en in het - toen nog verre - noordoosten was de lucht (en daarmee de regen) aanzienlijk schoner.
Dat klonk wel heel plausibel. Ik ben het dus maar eens gaan nakijken. Zowel SOx als NOx gelden als verzurende stoffen. Hier http://www.leefmilieu.brussels/staa...t/emissies-van-verzurende-substanties-nox-sox vond ik er ook een interessant artikel over.
 

ronald_j

Actief lid
De stikstofoxiden worden bij de huidige euro 5 en 5 diesels tegengegaan door de ad-blu toevoeging.
Juist bij deellast is de verbranding zoveel heter dat dan die NOx hoger is dan bij vollast, zodat het opnieuw door de cylinder sturen van hete uitlaatgassen niet veel goeds zal doen op dat gebied.
En de enige (?) manier om een overmaat aan zuurstof in het mengsel te krijgen is door samengeperste (zuivere) zuurstof toe te voegen: de flowmeters en dergelijke op onze motoren laten de ecu weten hoeveel brandstof er ingespoten moet worden, want, hoe hoog de turbodruk ook wordt, het percentage zuurstof ligt vast (op een kleine 20% oid.).
Ja, qua efficiëntie is adblue eigenlijk een mooiere oplossing. De truc met egr is juist het verlagen van de verbrandingtemperatuur. Door meer gas in de cylinder te brengen verdeelt de warmte zich over meer materie waardoor de piektemperatuur lager blijft. Daardoor kan zich minder snel NOx vormen. Uitlaatgas is inderdaad warmer en dat is inderdaad nadelig. Daarom wordt het vaak gekoeld voordat het in de cylinder komt. Voordeel van uitlaatgas is dat er geen zuurstof in zit. Ook zit er wat CO bij, wat NOx vorming remt.
 

oco1979

Forumguru
EGR voor het milieu,nox verlaging eigenlijk.
Als je deze nu eens technisch bekijkt wat het allemaal kan veroorzaken van negatief.
Stuk gaan deze vroeg of laat zeker.
inlaat zal te komen vervuilen.
Kleppen,vastzittende gloeibougies,injectoren.
Minder vermogen,waardoor je meer gas zal geven.
Als deze nieuw zijn zal dat wel het nodige doen wat moet doen;
Minder vermogen,meer verbruik,slechtere mengeling ......
Kleine beetje maken en groten,daar ben ik mee eens maar om nu te zeggen de egr niet dicht te zetten voor milieu,tja....
Ergens vernomen dat de vervuiling van de auto's 5 procent is van de totale vervuiling.
Beter 95 procent aanpakken.
De kleine garnaal ga dat wel doen en ook voor betalen.
C02 doe het ook zeer goed in de verkoopspraatjes bij sommige mensen.
Er is bij mij weten niets Co2 neutraal.
Windturbines,zonnepanelen,elektrische wagens,batterijen ..... alles moet gemaakt worden waarbij je CO2 aanmaakt.
 

ronald_j

Actief lid
Er zijn allerlei soorten vervuiling en bij een aantal typen dragen auto's daaraan relatief weinig bij. Dit geldt bij mijn weten niet voor zure regen, wat in de hoogtijdagen juist voor 95% veroorzaakt werdt door voertuigen. Dit geldt ook voor roet en fijnstof. Daarmee verziek je direct de omgeving waar je op dat moment doorheen rijdt. Co2 is natuurlijk een ander verhaal. Daarvoor zijn er veel grotere uitstoters.
Ik blijf erbij. 2000 euro voor een reparatie hakt erin, maar als je kijkt wat een auto verder zoal kost is het een schijntje. Als je alles meeneemt, afschrijving op de aanschaf, belasting, verzekering, brandstof, onderhoud, kost een auto rond 50 cent per kilometer. Zo'n reparatie is dus twv ca 4000km. Hoeveel is dat in verhouding tot het totaal aantal km dat je met een auto rijdt?
 

oco1979

Forumguru
Laten we het houden op de egr-werking,de rest is een eeuwige discussie.
Persoonlijk vind ik dat het meer kwaad dan goed is met die egr, als je alles bekijkt zoals ik al heb aangegeven.
 

ronald_j

Actief lid
Ik denk sowieso dat de stellingen inmiddels al duidelijk zijn ingenomen, dus verder praten over het ethische aspect lijkt me ook niet meer zinvol.

Overigens wordt er ook gepraat over egr door andere kleptiming ipv via een egr klep. Ik ben wel heel benieuwd of dat op korte termijn echt in auto's terechtkomt. Dan zou je wel van de inlaatvervuiling af zijn.
 

Tman0961

Forumguru
Back on topic:

Update VII

Was inderdaad een injector kaduuk. Is nu vervangen. Benieuwd of dit iets uit gaat maken voor het verbruik. :jaja:
 

Tman0961

Forumguru
Eerlijk gezegd ben ik voornemens om volgend jaar een superb te gaan aanschaffen :D

Maar on topic. Bijna 20.000km verbruik bijgehouden via Spritmonitor. Gemiddelde verbruik 1 op 19.
Eerlijk gezegd zou ik een lager verbruik verwachten, echter diverse maatregelen/oplossingen hebben voor mijn gevoel slechts een klein positief verschil gemaakt.
 

MacManiac78

Forumguru
1/17 Dit verbruik is inderdaad ERG hoog! 1/22 heb ik al met mijn normale wat steviger doortrappen. Kan te maken hebben met de EGR, maar met een defecte EGR ga je doorgaans MINDER verbruiken. Ik denk eerder er eerder aan dat de auto veelal korte ritten heeft gemaakt en dus stevig dichtgekoekt zit. Winder flow, dus een zwaardere voet noodzakelijk. Temperaturen zullen sneller oplopen waardoor de ECU meer brandstof in gaat spuiten om te koelen om zo KNOCK te voorkomen. Dus naast het vervangen van de EGR alle slangen en leidingen laten reinigen ben ik bang. Waterinjectie in de intake kan al wel wat voor je doen. Lees mijn eerdere posts maar. Doe wel voorzichtig, anders heb je een waterlock te pakken.
 

oco1979

Forumguru
Eerlijk gezegd ben ik voornemens om volgend jaar een superb te gaan aanschaffen :D

Maar on topic. Bijna 20.000km verbruik bijgehouden via Spritmonitor. Gemiddelde verbruik 1 op 19.
Eerlijk gezegd zou ik een lager verbruik verwachten, echter diverse maatregelen/oplossingen hebben voor mijn gevoel slechts een klein positief verschil gemaakt.


Dat is zeker niet slecht.
superb 1.6TDI 105 combi kan je gemakkelijk naar 5,5 L/100KM KRIJGEN;
 
Bovenaan Onderaan