Piepjes voor het starten en koelvloeistof

Hallo

Mijn Fabia geeft 6 piepjes voordat hij start. Ik heb hier wel iets over gevonden maar niet echt en antwoord.
Het kunnen problemen zijn, maar welke?
Iemand een idee? Ik kan in de handleiding niets vinden.
Tevens geeft mijn koelwater signalen, maar daar is genoeg over te vinden. Alleen kleine vraag. Hoe spoel ik de boel door. Aftappen gok ik onder de radiateur. Daarna vullen met water. Motor laten lopen?? Moet de motor warm zijn?
 

Arreslee

Senior Member
Hallo René,

6 piepjes ken ik niet. Maar als mijn Octavia 3 luide piepjes geeft bij het starten dan is de boordspanning te laag.
Ergo de accu dient vervangen te worden.
Na vervanging van de accu geen last meer gehad.

geen idee voor wat het koelwater betreft.

Succes ermee.
 

turboturbo

Forumguru
Kan je het eens filmen wat er precies gebeurd?
Het zou kunnen dat de sensor en/of het koelvloeistof expansie vat niet meer goed is. Dan kan je valse meldingen krijgen.


Dan ga ik er even vanuit dat je het niveau van de koelvloeistof gecheckt hebt en goed staat (tussen 'MIN' en 'MAX' bij koude motor)

Ik heb het koelwater wel eens gespoeld van mijn Fabia. Aftappen kan onderaan de radiator via het kraantje.
Daarna afvullen met (gedestilleerd!) water en evt een flush middel. Daarna paar keer herhalen om te spoelen. Ik durfde met het water niet te rijden (kookpunt van water ligt lager vergeleken met koelvloeistof toch?) maar als je dat niet doet duurt het toch wel lang voordat de thermostaat van de radiator open gaat en die goed doorspoelt....

Wat verder nog een risico is, is dat je een warmte motor afvult met koud water. Dus je hebt veel tijd nodig om de motor op te warmen en daarna weer af te laten koelen.
 

KevinS

Lid
Is bij mij het gordelsignaal, als je eerst de gordel om doet en dan start zou de Fabia niet moeten piepen
 
Reservoir gespoeld en de melding van de koelvloeistof is weg. De tip van de gordel ga ik testen. Poging om een flimpje bij te voegen mislukt. Bestand is te groot 12 sec video
 
Kevin heeft de winnende tip.
Als ik eerst mijn Gordel aan doe dan ben ik geheel pieploos.
Bedankt voor de tips en hulp. Nu mijn lichtsignaal nog als ik deze vergeet. Maar dat is een ander topic
 

turboturbo

Forumguru
Dat poepje van het gordel verklik systeem gaat toch altijd gepaard met een rood waarschuwings lampje? Tenminste bij mijn O1 wel....
Dan zou je meteen zien wat het probleem precies is.
 

turboturbo

Forumguru
Ah ik snap het; alleen een auditieve waarschuwing dus.

Of zou het nog kunnen dat het verklikker lampje (ledje?) stuk is of misschien zelfs wel afgedekt binnenin de teller?
 

FabiaFrans

Senior Member
Heeft de Fab 1 uit 2001 een gordelverklikker dan??? Dat is toch de MPI? Die van mij heeft nog nooit gepiept. Sterker er loopt niet eens bedrading naar de gordel of de vergrendeling. :arghh::arghh:
 
Gordelverklikker??? die van mij komt uit 2007 2.0 MPI en heeft ook nog nooit gepiept. Ik rij de eerste 300m altijd gordel loos
 

KevinS

Lid
Ah ik snap het; alleen een auditieve waarschuwing dus.

Of zou het nog kunnen dat het verklikker lampje (ledje?) stuk is of misschien zelfs wel afgedekt binnenin de teller?

Even opgelet gisteren, gordel lampje werkt wel, maar brand alleen even als controle en niet als waarschuwing tijdens het piepen
 
Bovenaan Onderaan