Columbus besteld, Amundsen gemonteerd. Octavia Combi 2018

Henk61

Nieuw lid
Twee weken geleden is mijn nieuwe lease auto geleverd, Octavia Combi 1.5 Ambition Business.
Bij aflevering bleek niet het bestelde Columbus systeem te zijn aangebracht maar de standaard Amundsen.
Bij aflevering van de auto heeft de dealer beloofd dat de Amundsen vervangen gaat worden door de Columbus.
Na enig uitzoekwerk door de dealer (na aflevering van de auto aan mij) blijkt dat de fout is ontstaan bij de bestelling van de importeur bij de fabriek.
In de praktijk blijkt de belofte van de dealer (het systeem wordt vervangen) lastiger dan gedacht en heeft de importeur tegen de dealer gezegd dat de importeur het niet oplost. Fraaie importeur dat Pon, wel een fout maken maar niet oplossen :mad:.
De dealer belooft nog steeds met een oplossing te komen, in mijn ogen is er maar één oplossing, het bestelde systeem aanbrengen.
Vrijdag komt de dealer met een voorstel. Ik ben benieuwd.

Iemand vergelijkbare ervaringen?
 

CDK

Forumguru
Succes met de afwikkeling @Henk61, de leverende dealer moet het oplossen. Pon is geen partij in deze. Dealer mag het met Pon oplossen, maar dat is zijn probleem ;)
 

CDK

Forumguru
Je begrijpt me niet @Henk61, je dealer mag zich niet achter Pon verschuilen. Dealer zelf moet het voor jou / leasemaatschappij oplossen. Hoe en of hij dat met Pon geregeld krijgt is niet jouw / jullie probleem.
 

tha a

Senior Member
Hoezo Pon geen partij in deze? De dealer doet de juiste bestelling bij Pon, Pon wijzigt de bestelling en doet daardoor de verkeerde bestelling bij de fabriek. Lijkt mij helder waar de fout zit.
je besteld je auto bij een dealer. die is dus verantwoordelijk om het juiste te leveren ongeacht wat "daar achter zit". (bij en kapotte TV ga je toch ook terug naar mediamarkt of expert en niet naar Samsung of Philips?)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

RefleCs

Forumguru
je besteld je auto bij een dealer. die is dus verantwoordelijk om het juiste te leveren ongeacht wat "daar achter zit". (bij en kapotte TV ga je toch ook terug naar mediamarkt of expert en niet naar Samsung of Philips?)

Niet helemaal correcte vergelijking Pon is niet de Fabrikant van de auto dat is Skoda ;)

Ik ga juist altijd direct over op fabrieksgarantie bij elektronische apparaten. In dat geval ben je sneller en over het algemeen beter af dan als ik een mediamarkt ertussen laat zitten.

Als je zegt bij een onjuist geleverd model tv dan klopt je verhaal wel ;)
 
Precies, jij bent met de dealer een overeenkomst aangegaan en niet met iedereen erachter. Zou wat zijn dat je met alle toeleveranciers moet gaan overleggen om je gelijk te halen. Gelukkig heeft de NL-wet dit prima geregeld. Laat je dus niet afschepen met zijn probleem. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Jewepe

Forumguru
Als ik me niet vergis is er een wet die heet "wet ketenaansprakelijkheid". Hierin is vastgelegd dat degene bij wie jij iets koopt ook moet leveren en als het verkeerde geleverd wordt hij moet zorgen dat het juiste (alsnog) geleverd wordt. Ook als deze leverancier volledig afhankelijk is van een toeleverancier van hem.

Wellicht in dit geval "zielig" voor die hele aardige en goedwillende dealer die er ook nog eens helemaal niets aan kan doen, maar zo zit de wet in elkaar. De schade die de dealer lijdt door jouw/het probleem op te lossen kan hij vervolgens (proberen te) verhalen op zijn toeleverancier (Pon in dit geval).
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zou ook zeker even de leasemaatschappij betrekken in het verhaal. Zij hebben namelijk de auto gekocht voor prijs x met opties en die zitten er niet op.
Voor jou als bestuurder is vervelend om je 1. een hogere catalogusprijs en dus bijtelling betaald, 2. je leasebedrag ook hoger is geworden en 3. je hebt niet de auto die je besteld hebt..
Ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen..
 

Rallye

Forumguru
@Jewepe
Als ik me niet vergis is er een wet die heet "wet ketenaansprakelijkheid".

Eens met je redenering, maar de wet ketenaansprakelijkheid is echt heel iets anders.....

Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/...cht/aansprakelijkheid/ketenaansprakelijkheid/

@Henk61
Zoals hierboven al vaak weergegeven. De auto is gekocht bij een dealer, niet bij Pon, dus de dealer heeft een probleem. De auto is ook nog eens niet gekocht door jou, maar door de leasemaatschappij, dus heeft die een probleem met de dealer. Jij draagt echter ook de gevolgen (mogelijk - zie hierna- onterecht hogere bijtelling, minder luxe dan besteld), dus laat de leasemaatschappij er achteraan gaan, maar blijf wel betrokken.

Overigens vraag ik mij wel af hoe de rekening voor jouw auto eruit ziet. Mijn pa heeft een paar jaar geleden privé een Opel Meriva gekocht, waarin per ongeluk AGR-stoelen gemonteerd waren (extra luxe dus). Dat had (toen nog) gevolgen voor de BPM, maar ook de auto was duurder (extra optie). Dit stond allemaal gewoon op de rekening, waarna de dealer de extra bedragen onder een korting (overigens mogelijk ook een hogere inruilprijs) weer weg moest boeken, zodat het afgesproken bij te betalen bedrag gelijk bleef.

Bij jou zou de auto danook goedkoper geweest kunnen zijn, zodat het evt. bijtellingsgevolg niet speelt. Dit is een nadeel voor je onderhandelingspositie. Aan de andere kant: als men gewoon de hele prijs voor een business-pakket heeft geregeld en dus de lagere prijs voor de Amundsen niet heeft gecorrigeerd, dan is het goed om dát te weten. Dan is het wel vreemd dat bij Pon iemand handmatig bij de bestelling van een auto alle onderdelen van een pakket moet gaan zitten overtypen in het bestelsysteem - en dus fouten kan maken. Weinig professioneel.
 

Canon-Eye

Forumguru
Basisvraag is in mijn ogen waarom er bij de aflevering genoegen is genomen met een toezegging van de dealer om het op te lossen zonder dit ofwel zwart op wit vast te leggen, ofwel gewoon eerst te laten uitvoeren voordat de auto daadwerkelijk werd afgenomen.
Persoonlijk zou ik 'm zeer waarschijnlijk hebben laten staan totdat er geleverd kon worden conform de overeenkomst.
Ik heb ooit wel eens een auto geweigerd voor minder (wat ook makkelijk en snel op te lossen was overigens, ik kon er bijna op wachten). Soms moet je gewoon even op je strepen gaan staan...
 

Henk61

Nieuw lid
@JewepeOverigens vraag ik mij wel af hoe de rekening voor jouw auto eruit ziet.
Bij de leasemaatschappij is de geleverde auto (dus met de Amundsen) in rekening gebracht. Qua bijtelling gaat dat dus goed en heb ik een voordeeltje. Maar het gedoe er om heen kost al bijna meer dan het op gaat leveren.

Basisvraag is in mijn ogen waarom er bij de aflevering genoegen is genomen met een toezegging van de dealer om het op te lossen zonder dit ofwel zwart op wit vast te leggen
Bij de aflevering is genoteerd dat de Amundsen vervangen gaat worden door de Columbus. De omwisseling leek me ook niet zo'n probleem. Dat is dus wel een leer voor de volgende keer, gewoon laten staan tot er geleverd wordt wat er geleverd had moeten worden.

@Jewepe Zoals hierboven al vaak weergegeven. De auto is gekocht bij een dealer, niet bij Pon, dus de dealer heeft een probleem.
Zo ziet de dealer dat ook, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Het duurt me alleen nu al te lang, we zijn 2,5 week verder en ik hoor alleen maar problemen en geen oplossing. Bovendien is de houding van Pon hierin natuurlijk erg triest.
En, ter geruststelling voor een eerdere reageerder, ook de leasemaatschappij neemt deel aan de discussie met de dealer.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rallye

Forumguru
Naar ik heb begrepen is de omwisseling niet goedkoop, maar (zeker door een dealer ivm Komponentenschutz) wel mogelijk. Hij kan dan ook een auto met een Bolero “verrijken” met een navi.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat is dus wel een leer voor de volgende keer, gewoon laten staan tot er geleverd wordt wat er geleverd had moeten worden.
Ik heb ooit een Opel Ascona 1.6S bij zijn 60.000 km beurt laten staan en de leenauto dus ook weer meegenomen (die ik voor de zekerheid verderop om de hoek had geparkeerd overigens) omdat er ondanks duidelijke klachten bij alle eerdere beurten niets was gedaan aan het overmatige olieverbruik. Ik was het toen helemaal zat en heb ze verteld dat ze me niet eerder hoefden te bellen dan nadat het was opgelost.
Het hielp wel - plotseling konden ze klepsteelrubbertjes of zoiets uit het magazijn toveren en monteren. Verbruik ging van 1 liter op 5000 km of minder naar nul.
Op een gegeven moment is de redelijkheid op en moet je het gewoon hard spelen... dan weten ze meteen dat je je niet eindeloos voor Gekke Henkie laat gebruiken.
 
Bovenaan Onderaan