dirk27
Forumguru
Er was 2 jaar geleden al een topic over de Hilox LED lampen maar niemand heeft daar echte ervaringen in over geuit. Goed nieuws: ik heb mijn set gisteren besteld, vandaag ontvangen en geïnstalleerd. Dus hierbij mijn bevindingen!
oud topic: https://www.skodaforum.nl/forum/i/hilox-biedt-aftermarket-led-koplamp.29517/
hilox website: https://hilox.eu/automotive/led/dim-groot-mistlicht/h7-auto
1. Welke sets zijn er?
Hilox biedt voor H7 voet 4 sets aan, ik zet hieronder even op een rij wat de verschillen zijn
- L1 LED: eerste generatie, 5700K, 2800 lumen, met passieve koelstrips
- L2 LED: 2de generatie, 5700K, 3200 lumen, met een ventilator als koeling, maar veel langer
- XTR Grey: 3de generatie, 5700K, 3200 lumen, met ventilator als koeling, maar veel korter
- XTR Black: hetzelfde als XTR Grey, maar dan met 3600 lumen
Allemaal komen ze ook met een CANBUS/Start-Stop versie, je krijgt een extra module erbij. Onze Octavia III heeft CANBUS en Start-Stop, dus heb je wel deze versie nodig. Neem je een goedkope namaak set of set zonder CANBUS functie dan zullen je lampen flikkeren (al dan niet xenon of LED set).
Mijn advies is om te gaan voor de XTR set. Ik heb zelf de duurste set (199 euro -10% korting) gekocht XTR Black omdat ik gewoon het beste van het beste wou. Ik heb in het verleden al aftermarket xenon sets gehad van 40-80 euro en er zat echt brol soms tussen. Kiezen tussen de Grey of Black zal kwestie zijn van persoonlijke voorkeur: met de Grey heb je voldoende licht, de Black heeft nog meer licht.
Ik llees trouwens ook op verschillende bronnen dat af fabriek xenon 4300K is met 3000-3300 lumen. Aftermarket vind je ook vaker nu 4200 lumen xenon. Halogeen zou dan 3700K zijn en 1200 lumen.
2. De installatie
Simpele installatie, is op een Octavia 3 zeer gemakkelijk omdat je enerzijds zeer veel ruimte hebt om te werken achter de koplamp. En bovendien is er in de koplamp zelf genoeg ruimte om de kabels, chips en controllers weg te werken. Je hebt dus geen uitstekende kabels wat je wel hebt met een xenon set vanwege de grote balasten. Een andere reden is dat in een O3 je de lamp er gewoon uitklikt. De set installeren duurde zo'n 5 minuten per zijde.
3. Mijn bevindingen
- Ik vind de set wat fel, maar dat komt misschien omdat ik weken aan een stuk veel 's nachts rij met de standaard halogeen lampen en ik eraan gewend ben. Misschien zal dit ook wel wennen na een tijdje.
- Waarom ik nu voor LED ben gegaan? Ik wou een vettere look op mijn wagen :-) en ik heb zoveel verkeerde miskopen al gedaan met goedkope xenonsets. Bovendien heb ik net een O3 FL besteld zonder LED, en ik wou toch daarin mooie pitjes in monteren, zie dit als een voorproefje.
- De kleur is lekker wit, het lijkt gewoon op een 6000K xenon set (vroeger heb ik nog 6000K 35W xenon set gehad in een Volvo V40 uit 2002)
- Het lichtbeeld is wel zeer goed, het volgt dezelfde lijnen als de standaard halogeen set maar dan veel meer licht.
- Zeer snelle opstarttijd: 1 seconde
- Geen fouten met mijn Octavia 3, daar waar mijn laatste xenonset wel foutmeldingen gaf. Het ging ook om een versie met Canbus, maar ik vermoed een goedkopere oplossing waarin enkel een extra weerstand zat. In deze Hilox set zit een microcontroller die deze Canbus fouten tegengaat.
4. Mijn advies: kopen of niet?
- Kopen, ik zou wel gaan voor de XTR Grey ipv de Black, zeker aan te bevelen als je op zoek bent naar een xenon set. Je hebt wat minder licht, maar het zal wel rustiger zijn voor je ogen. De Black is goed als meer zichtbaarheid wilt.
- Ik zie geen nadelen nu ten opzichte van een aftermarket xenon set: heeft mooie kleur, heeft mooi lichtbeeld en geeft veel licht én is volledig weg te werken in de koplamp
- Deze LED set doet zijn werk zoals het moet, installatie is simpel, ziet er betrouwbaar uit
- Als je iets doet, doe het dan goed, 180 euro is beduidende duurder dan andere sets, maar het is de investering waard omdat je geen gedoe hebt met sturingsfouten of een verkeerd lichtbeeld.
Halogeen:
LED:
oud topic: https://www.skodaforum.nl/forum/i/hilox-biedt-aftermarket-led-koplamp.29517/
hilox website: https://hilox.eu/automotive/led/dim-groot-mistlicht/h7-auto
1. Welke sets zijn er?
Hilox biedt voor H7 voet 4 sets aan, ik zet hieronder even op een rij wat de verschillen zijn
- L1 LED: eerste generatie, 5700K, 2800 lumen, met passieve koelstrips
- L2 LED: 2de generatie, 5700K, 3200 lumen, met een ventilator als koeling, maar veel langer
- XTR Grey: 3de generatie, 5700K, 3200 lumen, met ventilator als koeling, maar veel korter
- XTR Black: hetzelfde als XTR Grey, maar dan met 3600 lumen
Allemaal komen ze ook met een CANBUS/Start-Stop versie, je krijgt een extra module erbij. Onze Octavia III heeft CANBUS en Start-Stop, dus heb je wel deze versie nodig. Neem je een goedkope namaak set of set zonder CANBUS functie dan zullen je lampen flikkeren (al dan niet xenon of LED set).
Mijn advies is om te gaan voor de XTR set. Ik heb zelf de duurste set (199 euro -10% korting) gekocht XTR Black omdat ik gewoon het beste van het beste wou. Ik heb in het verleden al aftermarket xenon sets gehad van 40-80 euro en er zat echt brol soms tussen. Kiezen tussen de Grey of Black zal kwestie zijn van persoonlijke voorkeur: met de Grey heb je voldoende licht, de Black heeft nog meer licht.
Ik llees trouwens ook op verschillende bronnen dat af fabriek xenon 4300K is met 3000-3300 lumen. Aftermarket vind je ook vaker nu 4200 lumen xenon. Halogeen zou dan 3700K zijn en 1200 lumen.
2. De installatie
Simpele installatie, is op een Octavia 3 zeer gemakkelijk omdat je enerzijds zeer veel ruimte hebt om te werken achter de koplamp. En bovendien is er in de koplamp zelf genoeg ruimte om de kabels, chips en controllers weg te werken. Je hebt dus geen uitstekende kabels wat je wel hebt met een xenon set vanwege de grote balasten. Een andere reden is dat in een O3 je de lamp er gewoon uitklikt. De set installeren duurde zo'n 5 minuten per zijde.
3. Mijn bevindingen
- Ik vind de set wat fel, maar dat komt misschien omdat ik weken aan een stuk veel 's nachts rij met de standaard halogeen lampen en ik eraan gewend ben. Misschien zal dit ook wel wennen na een tijdje.
- Waarom ik nu voor LED ben gegaan? Ik wou een vettere look op mijn wagen :-) en ik heb zoveel verkeerde miskopen al gedaan met goedkope xenonsets. Bovendien heb ik net een O3 FL besteld zonder LED, en ik wou toch daarin mooie pitjes in monteren, zie dit als een voorproefje.
- De kleur is lekker wit, het lijkt gewoon op een 6000K xenon set (vroeger heb ik nog 6000K 35W xenon set gehad in een Volvo V40 uit 2002)
- Het lichtbeeld is wel zeer goed, het volgt dezelfde lijnen als de standaard halogeen set maar dan veel meer licht.
- Zeer snelle opstarttijd: 1 seconde
- Geen fouten met mijn Octavia 3, daar waar mijn laatste xenonset wel foutmeldingen gaf. Het ging ook om een versie met Canbus, maar ik vermoed een goedkopere oplossing waarin enkel een extra weerstand zat. In deze Hilox set zit een microcontroller die deze Canbus fouten tegengaat.
4. Mijn advies: kopen of niet?
- Kopen, ik zou wel gaan voor de XTR Grey ipv de Black, zeker aan te bevelen als je op zoek bent naar een xenon set. Je hebt wat minder licht, maar het zal wel rustiger zijn voor je ogen. De Black is goed als meer zichtbaarheid wilt.
- Ik zie geen nadelen nu ten opzichte van een aftermarket xenon set: heeft mooie kleur, heeft mooi lichtbeeld en geeft veel licht én is volledig weg te werken in de koplamp
- Deze LED set doet zijn werk zoals het moet, installatie is simpel, ziet er betrouwbaar uit
- Als je iets doet, doe het dan goed, 180 euro is beduidende duurder dan andere sets, maar het is de investering waard omdat je geen gedoe hebt met sturingsfouten of een verkeerd lichtbeeld.
Halogeen:
LED:
Laatst bewerkt: