Amundsen Het grote Amundsen-topic

DeNnZ

Forumguru
Dat staat er helemaal los van, of het nuttig is of niet....
Ik merk gewoon een wereld van verschil tussen de twee auto's voor wat betreft die functie, en ik vraag me af hoe dat kan komen en of andere dit herkennen.. Geven jullie systemen bijvoorbeeld wél altijd een (relatief) juiste waarde aan?

Een komische noot, prima!
Maar als er vervolgens 3 reacties komen waar je geen klap aan hebt behalve dat het een gevoel kan geven dat je in de zeik wordt gezet / niet serieus genomen wordt......
 

EdK

Forumguru
heb die functie al op meerdere navi's gezien / meegemaakt en ik heb ze eigenlijk nog nooit goed zien werken.
Als ik rond schiphol rijd dan zou ik redelijk onder zeenivo moeten rijden.
Maar op de navi is het nog nooit aangegeven.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Sommige functies geven evident niet de juiste waarden aan, zoals snelheid en verbruik. Mij stoort dat niet, omdat sprake is van een constante afwijking en/of ik de juiste waarde simpelweg langs andere weg kan verkrijgen. Hoogtemeting is me eerlijk gezegd nooit opgevallen, wat op zich veelzeggend is.
 

DeNnZ

Forumguru
Dat is dus het gekke, de Kodiaq is/lijkt wel heel nauwkeurig..
Tevens heeft een iemand me ooit laten weten dat zijn Amundsen systeem nét zo nauwkeurig was.

Een afwijking is natuurlijk ook niet gek, ik zou er ook nooit op vertrouwen als ik laag zou vliegen ;).

Maar het systeem geeft in 99% van de tijd 0m aan (ik meen heel af en toe een keer +1 of -1 te hebben gezien)
De Kodiaq daarentegen geeft hier voor de deur in de polder -6 aan en veranderd gedurende de rit mee met de hoogte..
 

DeNnZ

Forumguru
Dat zou ook kunnen, dat de resolutie wat hoger is...
De eenheden zijn wel hetzelfde (als in -geen decimalen-).
Ik zal beide auto's eens gaan vergelijken met de GPS hoogte van mn Iphone for what is is worth :D
 

DeNnZ

Forumguru
Ik denk dat ik erachter ben wat het 'probleem' is.

Ik woon zelf inderdaad onder zee niveau en gebruik de auto voornamelijk ook onder zee niveau.

De Columbus in de Kodiaq geeft wél waardes onder de 0m weer, maar het lijkt erop dat de MIB II Amundsen in de OIII toch niet lager gaat dan 0m, ik heb namelijk vandaag even aandacht besteed aan de hoogte, en zag deze bij een stijging van zo'n 8m oplopen naar 3m (-5m (wekrelijke hoogte) + 8m), dus dit zou ongeveer moeten kloppen.

Kan iemand anders met een Amundsen wellicht bevestigen dat de waarde nooit onder de 0m komt?
 

EdK

Forumguru
misschien navi naar fabriekswaardens zetten ( indien dit kan ) en dat doen op NAP 0 hoogte.
En van hieruit de hoogte en de diepte in om te kijken wat er dan gebeurd.
Zou zo maar kunnen zijn dat die 4 mtr onder NAP waar je nu woont dan dit het nulpunt nu is...

Zeg niet dat het zo is maar zou een uitprobeer optie kunnen zijn....toch??
 

DeNnZ

Forumguru
Dankje voor je idee @EdK,
Maar ik denk dat dit dan wel al naar voren zou moeten zijn gekomen omdat het hoogte verschil tussen indicatie 3 en 0 meter toch een stijging van zo’n 8m nodig was. Even later zit er in de route weer een dip van zo’n 3m, ook hier bleef de indicatie op 0m staan..
 

rick_l

Lid
Ik zag dat de updates er waren.
Nu reed ik altijd een Octavia met een Amundsen uit 2014 en wist ik wel hoe het werkte.

Nu heb ik sinds september een facelift model Octavia, dus uit 2017, met dus ook een nieuw Amundsen systeem.
Nu heb ik nog niet gecontroleerd of ik moet updaten (geen zin om nu naar buiten te gaan), maar stel dat, werkt het nog steeds hetzelfde? Dus downloaden, unzippen en hopen dat het op het SD kaartje past?
 

stress

Nieuw lid
Goede middag, ik probeer mijn Amundsen te updaten, maar het lukt niet, moet ik nu de nieuwe update op de reeds geinstalleerde kaart van skoda overschrijven of kan het op een nieuwe 32GB sd, op de nieuwe SD werkt het niet, maar ik wil mijn reeds bestaande SD die in de Amundsen zit niet opofferen.... of is het juist te bedoeling dat deze wordt overschreven?

bedankt voor de informatie

ter info heb de laatste model Amundsen in 2017 Fabia

Richard
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Bij een MIB Amundsen als de jouwe moet je de Skoda-kaart gebruiken. Dan kan je radio namelijk zien of er (ooit) voor de kaartdata betaald is. Inderdaad de oude kaarten even verwijderen (evt. back up naar je computer). Dus niet overschrijven.

Sommige mensen formatteren hun SD-kaart, maar dat heb ik nog nooit aangedurfd......

Je vraag is overigens op dit forum al vaak beantwoord. Ken je de zoekfunctie?
 

stress

Nieuw lid
Hallo Rallye, ja ik ken de zoekfuncties, maar kwam deze niet tegen, zal nog een keer zoeken, nu begrijp ik waarom je niet een "andere"SD kaart kunt updaten, zal wel iets op de originele kaard staan....ga het straks wel even proberen,
thanks

Richard
 

rick_l

Lid
Hallo Rallye, ja ik ken de zoekfuncties, maar kwam deze niet tegen, zal nog een keer zoeken, nu begrijp ik waarom je niet een "andere"SD kaart kunt updaten, zal wel iets op de originele kaard staan....ga het straks wel even proberen,
thanks

Richard

Ik herinner me best wel wat posts van mensen bij wie dit op de een of andere manier niet wilde werken.
Ik kopieer zelf gewoon alle data (zorg dat je verborgen bestanden weergeven aan heb staan) naar mijn HD, wis het kaartje en kopieer de nieuwe data er weer op.

Dat ging nog wel eens fout (blijkbaar zit er een vorm van encryptie op mijn zakelijke laptop), maar het terugzetten van de oude gegevens ging steeds foutloos.

Enige valkuil is dat je vergeet om hem van lock af te halen, of hem weer op lock te zetten als je hem terug in je auto steekt.
Succes!
 
Bovenaan Onderaan