Turbo druk

Theo 4

Senior Member
Beste, mijn Octavia 4x4 1900 tdi van 2002, heeft naar mijn mening een Turbo probleem.
Klachten:
  1. Bij koude motor, hoor ik de turbo ratelen tijdens het schakelen.
  2. Soms wil hij ook niet meer trekken, en begint hij te stoten.
  3. Het vermogen is dan totaal weg (loopt dan nog maar tegen de 40)
  4. Bij optrekken krijg ik dan zwarte rook.
  5. Als ik de motor uit zet, hoor ik de turbo nog na draaien.
Ik heb een vermoeden dat dit ligt aan de variabele geometrie van de turbo,
of aan de stuur elektronica en elektro kleppen.

Wat heb ik gemeten:

  1. De vacuümpomp werk naar behoren (haalt -0,66 bar)
  2. vacuüm actuator werkt, (bij -0,06 bar begint hij te trekken, en bij -0,66 bar trekt hij volledig in)
  3. Bij stationeer draaien heeft hij -0,66 bar.
  4. Bij 3000 tpm. gaat hij naar -0,1 bar.
  5. Met optrekken van 1800 naar 2500 tpm , gaat de druk kortstondig van -0,3 bar naar -0.6 bar, en gaat dan weer terug naar -0,3 bar.
  6. Bij stationeer draaien, en de vacuüm aangesloten maakt de motor 900 tpm, en heeft hij een verbuik van 0,9 l op 100km.
  7. Bij stationeer draaien, en de vacuüm af gekoppeld maakt de motor 950 tpm, en heeft hij een verbuik van 0,7 l op 100km.
  8. Het na draaien van de turbo is dan ook niet meer hoorbaar.
Nu de vraag, is het de variabele geometrie van de turbo die niet goed werkt,
of ligt het aan de stuur elektronica en elektro kleppen?
 

Antera

Donateur
Vuile turbo vermoed ik waardoor de kleppen niet meer willen bewegen of goed bewegen in de turbo
 

Theo 4

Senior Member
@Antera Ik ben vandaag naar een garage gegaan, om alle andere eventuele oorzaken uit te sluiten.
Zij denken ook dat het de kleppen van de turbo zijn.
Dus er zal niets anders er op zitten, dan de turbo er uit te halen, en de slecht werkende kleppen te vervangen.:nono:
Bedankt voor je info.

Gr. Theo
 

Cordoba

Forumguru
Bij een turbo met verstelbare schoepen, werkt de turbo in elk geval in een bepaald toerengebied goed als de verstelling vast zit, in dit geval lijkt dat niet zo te zijn.
Gezien de gemeten drukken denk ik dat een drukregelklep op de turbo niet goed is, en kan het dus redelijk goedkoop uitpakken (met wat geluk alleen de klep vervangen).
 

Theo 4

Senior Member
@Cordoba Ik ga nog in ieder geval even verder rijden en uit meten.
Momenteel weet ik nog niet hoe hoog de vacuüm staat, als de motor stottert en maar tegen 40 loopt.

@turboturbo Deze turbo heeft een variabele geometrie (allemaal kleine plaatjes die men met een hendel kan sluiten)
Hier mee word de turbo druk verhoogt of verlaagd.
Aan deze hendel is een vacuüm actuator vast gemaakt.
Dit kan het probleem zijn bij deze turbo.
De actuator werkt, maar niet helemaal soepel

Er staan bij de motor ook elektro vacuüm ventielen of kleppen, die er dan voor zorgen dat er meer of minder vacuüm
naar de actuator gaat.
Deze zouden ook slecht kunnen werken.
 

oco1979

Forumguru
Voorgedaan bij Skoda Octavia [ 1996 - * ]
Foutcode: P0299 - Motor / Motorelektronica 1
LAADDRUK
SPRUITSTUKDRUK TE LAAG
Foutcode: 17964 - Motor / Motorelektronica 1
LAADDRUK
SPRUITSTUKDRUK TE LAAG
Voorgedaan bij Skoda Superb [ Alle modellen ]
Foutcode: P0299 - Motor / Motorelektronica 1
LAADDRUK
SPRUITSTUKDRUK TE LAAG
Foutcode: 17964 - Motor / Motorelektronica 1
LAADDRUK
SPRUITSTUKDRUK TE LAAG

Oorzaak
Onderdrukslang laaddrukregeling lekt.
Opmerking
geldt alleen voor voertuigen met VTG-lader
Oplossing
Onderdrukslang vervangen.

of

Oorzaak
Intercooler defect.
Oplossing
Intercooler vervangen.
Eventueel defecte component
laadluchtkoeler

of

Oorzaak
Inlaatsysteem verstopt door oliekoolafzettingen.
Oplossing
Inlaatsysteem reinigen.
of

Oorzaak
Turbolader defect.
Oplossing
Turbolader vervangen.
Eventueel defecte component
Turbolader

of

Oorzaak
Drukslangen gescheurd/losgeschoten.
Oplossing
Drukslangen vervangen resp. aansluiten en vastzetten.
 

Theo 4

Senior Member
Vandaag nog een test gedaan:
Bij 3000 tpm. gaat de motor in veilige modus lopen:mad:
Ik heb de wagen nog eens uitgelezen, en de resultaten zijn:
  1. N75 Magneetklep van laaddruk begrenzing.
Wat bedoelen ze hier mee! Is deze in werking getreden, of is deze defect?

2. Uitlaatgas turbo defect (Laaddruk regeling controleren)

Waar vind ik die N75 ? Is het zo dat de turbo 2 van die ventielen heeft, eentje met filter of terugslagklepje?:lezen:
 

oco1979

Forumguru
Vandaag nog een test gedaan:
Bij 3000 tpm. gaat de motor in veilige modus lopen:mad:
Ik heb de wagen nog eens uitgelezen, en de resultaten zijn:
  1. N75 Magneetklep van laaddruk begrenzing.
Wat bedoelen ze hier mee! Is deze in werking getreden, of is deze defect?

2. Uitlaatgas turbo defect (Laaddruk regeling controleren)

Waar vind ik die N75 ? Is het zo dat de turbo 2 van die ventielen heeft, eentje met filter of terugslagklepje?:lezen:

Komt veel voor deze en ook veel dat ze turbo vervangen voor ipv die klep :pieker::sterretjes:.

upload_2017-11-21_9-18-42.png
De magneetklep stuurt een klep aan die de luchtleiding tussen de laaddrukregelklep en het vacuüm opent of sluit. Wanneer de klep opengaat, wordt de laaddrukregelklep onder vacuüm gezet, hetgeen op zijn beurt de door de uitlaatgasturbine stromende uitlaatgashoeveelheid regelt. Op die manier wordt de turbodruk geregeld.

Controleren van de connectors: de connectors controleren en eventueel reinigen of repareren om een goede verbinding veilig te stellen.

Meten van de weerstand:

Het contact uitschakelen. De connector van de magneetklep aftrekken. De beide pinnen van de magneetklep lokaliseren.

De weerstand tussen de beide pinnen van de magneetklep meten. De waarde met de vastgestelde weerstand vergelijken. Als alternatief hiervoor kunt u de functie van de magneetklep controleren doordat u accuspanning op de beide pinnen van de magneetklep schakelt. De magneetklep dient dan te klikken.
Controleren van de voedingsspanning:
Het contact uitschakelen. De connector van de magneetklep aftrekken. De beide connectorklemmen van de magneetklep lokaliseren.
De motor starten en de spanning tussen een connectorklem van de magneetklep en de minpool van de accu meten. Vervolgens de tweede klem van de magneetklep controleren. Één van de beide waarden dient overeen te komen met de accuspanning. Als dat niet het geval is, de bedrading en eventueel de zekering en het relais controleren.

Controleren van de regelaaraansluiting:

Het contact uitschakelen. De connectors van de magneetklep en de regelaar aftrekken. De beide connectorklemmen van de magneetklep lokaliseren.
De weerstand tussen één van de connectorklemmen van de magneetklep en de betreffende klem van de regelaarconnector meten. Vervolgens de andere klem van de magneetklep controleren. Één van de beide waarden dient < 1 Ohm te bedragen. Als dit niet het geval is, moet de bedrading worden gecontroleerd.
Componentinformatie: Magneetklep laaddrukregelingclose
Onderdelengroep:Motor
Systeem:
Bosch EDC 15 P+ 22.3 pompspruitstuk
27014

Component
Van pincode
Naar pincode
Status
Waarde
Info

Magneetklep laaddrukregeling 62 Batt. - Ontsteking aan 11 - 14 V
Magneetklep laaddrukregeling 62 Batt. - Vrijloop, warm

27031
 

Theo 4

Senior Member
@oco1979 :
- Die Bardahl Turbo cleaner, werkt dat? zijn er forum leden die daar ervaring mee hebben?
Bedankt voor de vele info.

- De "N75 magneetklep" heb ik gevonden.

Vandaag wil ik de actuator er af nemen, dit om te controleren of hij vaste punten heeft.
Ik ga dit langs boven proberen,:yeah: als dat niet lukt, moet ik een steek as demonteren.:nailbiting:

@Maggy :
- Bedankt voor die link, er staat veel bruikbare info op.:cheer:
 

Theo 4

Senior Member
Vandaag de actuator losgemaakt, met de hand krijg je maar 1mm beweging.
Met actuator en degelijke vacuumpomp (trekt -1 bar) beweegt hij maar 3 tot 4 mm.
Naar mijn mening, is dit niet genoeg denk ik.
Weet iemand hoeveel mm hij moet kunnen bewegen?

De aanzuig slang naar de turbo zit ook onder de olie.
Het is precies dat hij veel olie binnenkrijgt, van de ontluchting op de kleppen deksel.
Daar is ook alles vettig van de olie.
Vroeger verbruikte de motor bijna geen olie, nu moet ik 200 cl op 1000 km er bij schudden.
Wat denken jullie is er een tweede probleem met de motor?

Bij starten van koude motor, loopt hij onregelmatig, pruttelt wat ,en er komt veel blauwe rook uit de uitlaat.
Na +/- 1 minuut, draait hij normaal, en het roken is gedaan.
 

turboturbo

Forumguru
Is de pvc klep dan nog wel goed? Gezien de vele olie in de aanzuigbuis (die van mij was ook wel iets vettig, daar ontkom je denk ik niet aan, maar met zo'n hoog olieverbruik wel verstandig om te checken denk ik)
 

oco1979

Forumguru
@oco1979 :
- Die Bardahl Turbo cleaner, werkt dat? zijn er forum leden die daar ervaring mee hebben?
Bedankt voor de vele info.

- De "N75 magneetklep" heb ik gevonden.

Vandaag wil ik de actuator er af nemen, dit om te controleren of hij vaste punten heeft.
Ik ga dit langs boven proberen,:yeah: als dat niet lukt, moet ik een steek as demonteren.:nailbiting:

@Maggy :
- Bedankt voor die link, er staat veel bruikbare info op.:cheer:

Mijn ervaring met bardahl is goed.
Het zal zeker geen kwaad kunnen.
Tis niet goedkoop.
 

Theo 4

Senior Member
@turboturbo - De pvc klep staat op de vacuüm kant.
Gelukkig komt daar geen olie aan.

Gisteren er flink aan gewerkt, wat heb ik los gemaakt:
  1. Carter afdekplaat.
  2. Vacuüm slang.
  3. Rechter wiel.
  4. Binnenspatbord.
  5. Motor beschermplaat.
  6. Slang van de turbo naar de intercooler.
  7. 2 schroefjes bevestiging van de vacuüm actuator.
  8. Slang van de luchtfilter naar de turbo.
  9. Slang van de AGR klep.
Met de hand is er bijna geen beweging in de geometrie hendel te krijgen.
Gelukkig kan men er een sleutel 14 op zetten.
Eerst wat kruipolie, dan voorzichtig heen en weer bewegen met de sleutel.
Beetje bij beetje kwam de hendel los.
Nu heb ik een slag van bijna 2 cm in plaats van 2 mm.
Als ik de sleutel er op laat steken, en de vacuüm pomp er op aan sluit, ziet men duidelijk dat er beweging in zit.
( Zie foto's)

Het beste moet nog komen!
Dit werk was allemaal niet nodig geweest.:maakmegek:
De geometrie hendel is bereikbaar, zonder maar één schroef los te draaien.
Alleen moet je een steek ringsleutel nemen, aan de ring maak je dan een touwtje vast.
Dan kan je de sleutel er uit trekken, als hij van het hendeltje schiet.
Anders moet je de onderste motor afdekking los maken.
De onderste aanslag stand van de regel hendel, kan men bekomen als je iets van de sleutel weg slijpt.
Die bots anders tegen een schroefje van de turbo.

De motor draait nu voor 80% goed.:yeehaa:
- Trekt veel beter.
- Minder turbo gat.
- Reageert sneller.
- Rookt niet meer bij het optrekken.

Hij is nu wel los, maar niet zuiver.

@oco1979 Ik heb vandaag die Bardahl Turbo cleaner in de tank gedaan.
Jullie horen nog van mij hoe het werkt.:cheer:
 

Bijlagen

  • DSC_0491.JPG
    DSC_0491.JPG
    629 KB · Weergaven: 28
  • DSC_0492.JPG
    DSC_0492.JPG
    572,9 KB · Weergaven: 26
  • DSC_0494.JPG
    DSC_0494.JPG
    760,8 KB · Weergaven: 26
  • DSC_0493.JPG
    DSC_0493.JPG
    676 KB · Weergaven: 21
Bovenaan Onderaan