Draagarmen S2

Highway

Forumguru
Toen ik mijn S2 kocht (2 jaar geleden) heb ik deze direct uit laten lijnen. De uitlijner melde mij dat de achterste draagarm rubbers van de voorwiel ophanging niet al te best waren. Bij het remmen is ook een licht gebonk onder de auto te horen.

Nu heeft de auto 175 000 km gereden. Rubbers zijn nooit vervangen.

Nu wil ik de auto weer laten uitlijnen (doe ik iedere 2 jaar) en heb met de uitlijner het even over de rubbers gehad. Zijn advies: vervangen voor de uitlijning.

De boel vervangen is best prijzig (vooral originele onderdelen) vandaar ook mijn vraag:

- fuseekogels ook direct vervangen?
- origineel Skoda onderdelen of van een ander (goed) merk?
- weet iemand welk merk Skoda als OEM monteerd?
- nog andere dingen om rekening mee te houden?

p.s. ik vertrouw de uitlijner. Is zeer goed bekend in de regio en tevens doet deze geen reparatie aan auto's (geen eigenbelang in reparatie dus)
 
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
Heb zulke setjes op diverse websites gezien.

Ik lees echter ook dat de kwaliteit ervan vaak niet erg goed is. Men adviseerd vaak originele VAG onderdelen te gebruiken.
Nu geloof ik zeker dat er vaak slechtere kwaliteit verkocht wordt, maar vaak wordt OEM ook onder een andere naam verkocht (maar dan stukken goedkoper).
 

Highway

Forumguru
Lijkt erop dat de OEM draagarmen door Lemförder worden geproduceerd.

Is er iemand die dit kan bevestigen of ervaringen heeft met Lemförder?
 

Highway

Forumguru
@Antera zal een varkentje meebrengen zodat je die kan wassen, als je dat graag wil :deuk: Zolang we ook aan de draagarmen toekomen vind ik het goed :D Als we dan bezig zijn, gaat we de fuseekogels ook vervangen.

Auto zal er ieder geval beter op worden, bij controle op de type draagarmen die er nu onder zitten zag ik dat het oude rubber behoorlijk wat scheurtjes heeft.
 

Eltjo

Forumguru
E.a. reeds vervangen? Welk merk prijs? En rijdt het beter? Die van mij is van 4-2010 is heeft inmiddels 201dkm weg...
 

Highway

Forumguru
Zijn vervangen - draagarmen inc. fuseekogels.

Zelf vind ik de auto een stukje beter rijden. Ik had last van trillingen - die zijn nu verdwenen. Ook bonkt de auto niet meer als ik over een drempel ga. Stuurgedrag is strakker, maar dan kan ook zijn omdat de auto opnieuw is uitgelijnd. Bij optrekken en afremmen voelt de auto ook wat stabieler aan.

Kosten: Draagarm 60 euro per stuk, fusee 21 per stuk. Dus 81 euro per kant = 162. Alle nodige bouten, was iets van 30 euro kwijt. Merk: lemforder.

Dus zeg maar materiaal kosten rond de 200 euro totaal. Monteren - dit hangt af door wie en waar je het laat doen. Als richtprijs - ik heb er rond de 100 euro voor betaald.

Uitlijnen 83 euro, echter reken ik dit niet bij deze kosten gezien ik de auto toch al wou laten uitlijnen (laat ik iedere 2a3 jaar uitvoeren).
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Kijk eens aan! Mooie feedback.
Ik begrijp dat je 2x zo'n setje als van bovenstaande link hebt vervangen, maar dan van Lemforder.

Voor volgende jaar of zo denk ik voor de voorkant aan verse veren+schokbrekers en dan ook maar eens kritisch ook naar de draagarmrubbers kijken. Mijn auto veert nogal in aan de voorkant en soms hoor ik een knak/bonk-geluid van de wielophanging af komen. Daarnaast beginnen de rubbers ook weer te kraken met dit koudere weer - net zoals vorig jaar. Toen zijn de ingespoten met vet waardoor het minder werd.
 
Bovenaan Onderaan