Versnellingsbak kraakt als hij 's ochtends in de achteruit wordt gezet

CITIGO

Senior Member
Het betreft een citigo van 2015 45.000 km gelopen. Gaat soms ook moeilijk in de 1e versnelling. Het kraken doet hij alleen als hij koud is, heeft hij even gelopen dan is het over. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
 

hemi24

Forumguru
Bedoel je knarsen of kraken?
Het is een bekend probleem dat de versnellingsbak in de VAG-drieling niet altijd even soepel wil wisselen vanuit neutraal naar 1 of R.
Ik merk het ook wel eens als ik in de Up van m'n vrouw rijd: soms moet je vanuit stilstand even de 1e versnelling inleggen en de koppeling net iets laten opkomen en dan kun je wel soepel de achteruit inschakelen.
 

Blackciti

Senior Member
Probleem is opgelost door de dealer. Drukgroep bleek krom te zijn. Ze hebben de drukgroep vervangen, nieuwe koppelingsplaat en het druklager vervangen, dit alles onder garantie. Goede service.
Heel frappant. Trouwens goede service en, wees heel blij met deze dealer! Dit kraken en/of ratelen bij stationaire loop is een algemeen probleem bij de VW drieling.
Hier, op deze site en op de site van de VW Up nog meer, komen deze problemen over koppeling en versnellingsbak met grote regelmaat aan de orde. Wat je er ook over leest, de dealers kunnen er zogenaamd weinig mee en Pon geeft niet thuis. Dus ben je gedwongen er mee te leren leven. Maar ik blijf zeggen dat dit een schande is voor een zo gerenommeerde autofabrikant als VW dat ze drukgroepen en versnellingsbakken hebben ontworpen die uitblinken in lawaai en slecht schakelen.
 

Garfield62

Actief lid
De Citigo van mijn vrouw had precies hetzelfde. Moeilijk in de achteruit en 1e versnelling. En dan nog met gekraak van de tandwielen. En ook hier bracht het vervangen van de koppelingsplaat en drukgroep de oplossing. Volgens de garage is er een verbeterde koppeling/drukgroep gemonteerd. Nu geen klachten meer. Het kan dus wel.
 

Garfield62

Actief lid
De citigo is van 2013 en er zat Das Welt garantie op. Ik hoor haar (en de citigo) niet meer over de bak.
 

Garfield62

Actief lid
Nee hoor, geen import maar een NL auto en gekocht bij de dealer. Twee jaar oud toen wij het kochten, dus in 2015. En er zat een jaar Das Welt garantie op. En vlak voordat de garantie afliep werd de koppeling met drukgroep vervangen.
 

Blackciti

Senior Member
Nee hoor, geen import maar een NL auto en gekocht bij de dealer. Twee jaar oud toen wij het kochten, dus in 2015. En er zat een jaar Das Welt garantie op. En vlak voordat de garantie afliep werd de koppeling met drukgroep vervangen.
Dan is hij via de dealer waarschijnlijk toch uit de parallelle import gekomen. Meestal komen die auto's uit Duitsland en Tsjechië en daarom zit er dan Das Welt garantie op.
 

oco1979

Forumguru
Nee hoor, geen import maar een NL auto en gekocht bij de dealer. Twee jaar oud toen wij het kochten, dus in 2015. En er zat een jaar Das Welt garantie op. En vlak voordat de garantie afliep werd de koppeling met drukgroep vervangen.

moet zijn dat "DAS WELT" goed betaald dat ze direct de herstelling doen of je hebt een zéér goeie naservice garage gevonden.:pieker:
 

Blackciti

Senior Member
Hoe kom je daar dan bij?

Heb je een bron?


Mijn bron :
http://www.dasweltauto.nl/over-ons/
Ik heb op die link geklikt en een chat gesprek gehad over die Das Welt garantie, maar die mevrouw waar ik dat gesprek mee had wist het zelfs niet. Ze zou het uitzoeken.
Vreemd, want als je op Auto Scout naar auto's zoekt en je komt een auto tegen van Das Welt, dan zit er nooit een nummerplaat op, wat wil zeggen dat het import is.
 

hemi24

Forumguru
Ik heb op die link geklikt en een chat gesprek gehad over die Das Welt garantie, maar die mevrouw waar ik dat gesprek mee had wist het zelfs niet. Ze zou het uitzoeken.
Vreemd, want als je op Auto Scout naar auto's zoekt en je komt een auto tegen van Das Welt, dan zit er nooit een nummerplaat op, wat wil zeggen dat het import is.

Niet per definitie, er zitten ook genoeg originele NL-auto's tussen.
Is een soort occasion-label van de VAG-groep...
 

Blackciti

Senior Member
Blijf het vreemd vinden dat ze bij Das Welt zelf niet van de hoed en de rand weten en het moeten uitzoeken. :pardon:
 

Garfield62

Actief lid
Niet per definitie, er zitten ook genoeg originele NL-auto's tussen.
Is een soort occasion-label van de VAG-groep...

Precies. Gekocht, twee jaar oud, bij een dealer in Wageningen. En de reparatie laten uitvoeren door de dealer in Hoogland. En inderdaad, een heel goede service.:yeah:

Maar het werd gewoon geclaimd via Das Welt bij Pon, werd mij verteld. Hoe dan ook, de mensen van de werkplaats hadden het over een gewijzigde koppelingsplaat en drukgroep. En sindsdien geen kraken etc...
 
Bovenaan Onderaan