Achteraf stoelverwarming in Octavia 2 FL

Roeland80

Forumguru
Hallo,

ik zit er aan te denken om achteraf stoelverwarming te gaan instaleren in mijn Octavia 2 FL
weet iemand wat ik allemaal nodig heb?
Ik heb een forum gevonden hier die hier ook aan wilde beginnen alleen geen uitkomst van hoe deze het gedaan heeft.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/stoelverwarming-achteraf-inbouw.20387/


Ik denk zelf:
Clima display met stoelverwarming knoppen ik zag er eentje op het forum te koop

2x Stoelverwarming matten Bestuurder en passagier
Welke moet ik hebben? waar kan ik die kopen en wat kosten ze?
Kufatec heeft ze helaas niet

1x kabel set Stoelverwarming:
https://www.kufatec.de/shop/de/skod...satz-sitzheizung-skoda-octavia-1z?action_ms=1

Moet ik naast deze kabel set nog een aparte module hebben of word dit via de OBD module geregeld...

alvast bedankt!
 

Highway

Forumguru
Ik heb een ander interieur in mijn S2 uit 2010 gezet, inc. stoelverwarming. Gezien het nieuwe interieur al stoelverwarming had, hoefde ik niets aan de stoelen aan te passen.

Wel heb ik nog diverse draden moeten trekken, clima unit vervangen door een met stoelverwarming knoppen, 1 controle module geplaatst en h.e.e.a. moeten programmeren met VCDS.

Draden trekken: 12V+ naar iedere stoel (gezekerd met 20A die ik extra heb aangelegd in zekeringkast). Deze loopt naar de controle module. Vanuit deze module loopt de +12V weer naar de stoelen.

Vanuit de stoelen moet je dan ook weer een draad naar de clima unit getrokken worden, die ook weer doorverbonden moet worden met de controle module. Buiten de +12V moet je ook een grond (-12V) aanleggen.

De controle unit moet ook nog aangesloten worden op de boordcomputer (dacht 52 pin stekker kleur wit).

Ik heb de juiste draden gekocht en de juiste connectoren. Deze in de auto gelegd maar nog niet aangesloten. Vervolgens deze met linnentape bij elkaar gebonden en in de auto gelegd zoals nodig.
Hierna heb ik de juiste connectoren geknepen en in de daarvoor bedoelde connector gedaan.

Na alles aansluiten de boordcomputer met VCDS verteld dat er verwarmde stoelen in zitten. Nu functioneert het prima.

Het is dus zelf te doen, maar onderschat het werk niet. Om de draden goed te kunnen leggen moet een groot deel van je interieur los.
 

Roeland80

Forumguru
@Highway bedankt voor je reactie!

ik wil dus in mijn huidige stoelen stoelverwarming installeren maar heb al ergens gevonden dat originele stoelverwarmingsmatjes van de dealer rond de 110,- zitten dat is me x2 toch te prijzig. en heb inderdaad zitten denken om universele matjes te gaan gebruiken alleen zitten hier weer niet de goeie connectoren aan voor de kabel set van Kufatec ben er ook achter dat ik een module moet hebben voor de verwarming in de stoelen die zit rond de 10 euro dus dat is het geld niet.... toch ook nog even gekeken naar stoelen uit een sloop auto met stoelverwarming maar die zijn erg schaars....

iemand nog tips?

Ik denk dat het inbouwen wel moet lukken nu nog de goeie onderdelen bij elkaar sprokkelen

Ik heb zelf al aardig wat aan de auto gedaan:
- Achterklep ontgrendelings knop incl. Stempel veertjes
- Voetverlichting
- Achteruitrij Camera
- Nieuwe Skoda Logo's voor en achter
- LED kenteken verlichting
- LED binnenverlichting
- LED DRL
- LED achteruitrijverlichting
- LED Remlichten en normale verlichten achter
 

Bakkertje

Forumguru
Je zou kunnen kijken voor stoelen uit een Golf / Passat, die zijn wat vaker uitgerust met stoelverwarming
 

Maartenvds

Forumguru
@Highway bedankt voor je reactie!

ik wil dus in mijn huidige stoelen stoelverwarming installeren maar heb al ergens gevonden dat originele stoelverwarmingsmatjes van de dealer rond de 110,- zitten dat is me x2 toch te prijzig. en heb inderdaad zitten denken om universele matjes te gaan gebruiken alleen zitten hier weer niet de goeie connectoren aan voor de kabel set van Kufatec ben er ook achter dat ik een module moet hebben voor de verwarming in de stoelen die zit rond de 10 euro dus dat is het geld niet.... toch ook nog even gekeken naar stoelen uit een sloop auto met stoelverwarming maar die zijn erg schaars....

iemand nog tips?

Ik denk dat het inbouwen wel moet lukken nu nog de goeie onderdelen bij elkaar sprokkelen

Ik heb zelf al aardig wat aan de auto gedaan:
- Achterklep ontgrendelings knop incl. Stempel veertjes
- Voetverlichting
- Achteruitrij Camera
- Nieuwe Skoda Logo's voor en achter
- LED kenteken verlichting
- LED binnenverlichting
- LED DRL
- LED achteruitrijverlichting
- LED Remlichten en normale verlichten achter

even off topic (sorry) maar @Roeland80 mag ik weten welke onderdelen jij hebt gebruikt anders stuur ik je even een PB! als je dat niet erg vind ;p

verder voor de stoelverwarming laatst bij een sloop waar ik wel is kom waren volgens mij nieuwe O2's binnen vaak kopen ze op via lease maatschppijen dus uitgebreide auto's kan wel even voor je bellen (regio Utrecht is dit)
 
Bovenaan Onderaan