Wanneer blijkt dat een ongeval te wijten is aan een verkeerde banden keuze
Ik heb in mijn werkzame leven samen met anderen de nodige incidentenonderzoeken gedaan. Op basis daarvan durf ik de stelling wel aan dat het over-, óvergrote deel van alle verkeersongevallen in de eerste plaats te wijten is aan onaangepast rijgedrag van een of meer betrokkene
. En dat onaangepaste zit hem dan in vrijwel al die gevallen vooral in de snelheid, die minder tijd overlaat om adequaat te reageren en tegelijkertijd de remweg verlengt. Een patent recept voor "succes" van het ongevalsduiveltje.
En daarbij gaat het dan met nadruk niet om de vraag of de temperatuur een graad hoger of lager was - die hele 7-gradengrens is op zichzelf sowieso al arbitrair en als zodanig vooral een marketingtool. Ik zou de metingen wel eens willen zien die bij dezelfde band - hetzij zomer-, winter- of allseason-, een statistisch significant verschil laten zien bij temperaturen van bv. 5 en 10 graden, om het overzichtelijk te houden.
Aangepast rijgedrag betekent dus niet: alleen op de buitentemperatuurmeter kijken of het boven dan wel onder de 7 graden is (
en wát doe je dan bij precies 7 graden?), maar gewoon doodsimpel op je boerenverstand afgaan.
Zo klinkt bv. die
Plonk! bij 4 graden Celsius niet omdat die waarde op zichzelf enige betekenis heeft, maar als herinnering dat het koud genoeg is om, afhankelijk van soms zeer lokale omstandigheden eventuele gladheid te kunnen verwachten. Wie daar vervolgens geen rekening mee houdt, kan geluk hebben en niks merken, maar hij (of zij) kan ook naast de weg belanden met als resultaat een klein berichtje in de trant van "de oorzaak van dit eenzijdige ongeval is niet bekend". Tsja...