Advies 1.8tsi 210.000km aankoop

Spek

Lid
Je hebt ergens wel gelijk.

Wij rijden nu als hoofd-auto tijdelijk de auto van mijn vrouw. Een Suzuki swift van 2005. Dat ding is in ons geval het toppunt van degelijkheid en kwaliteit.
In 125.000km heeft hij ons nog geen 1 keer in de steek gelaten.

Maar het gebruik van de materialen en degelijkheid van de materialen van het interieur vallen wel tegen. Krasgevoelig en erg goedkoop. Maar daar is de auto ook naar natuurlijk. Het is geen topmodel.
 

Noord26

Forumguru
@Spek Dat klopt wel. Het komt niet altijd zo hoogwaardig over bij een Japanner. Maar in de praktijk op langere duur gaat het vrijwel nooit defect.
 
  • Leuk
Waarderingen: Spek

haassie

Forumguru
Heb voor de aanschaf van mijn auto een nissan primera uit 2002 gereden 2.0/automaat...daarvoor altijd geleased waarbij storingen vervelend maar minder erg zijn. Primera was 15jaar van vaders geweest. afgezien van een setje versleten bougies werkelijk nooit problemen gekend en de automaat ...ook probleemloos. Dan is het wel even "schakelen". Lijkt wel of de europesche auto wordt gebouwd op 5 leasejaren max en dan langzaam uit elkaar mag vallen hahaha.
 
  • Leuk
Waarderingen: Spek

erikkie

Senior Member
Dat vraag ik me ook weleens af.... als je niet meer de luxe hebt van een leaseauto en je moet privé een auto aanschaffen. Wat is dan een betaalbare en betrouwbare auto in klasse superb / Octavia met beetje vermogen en koppel??

Al dat gedoe met turbo's, dsg, olieverbruik, revisies....
 

EdK

Forumguru
In 125.000km heeft hij ons nog geen 1 keer in de steek gelaten.
Tsja rij al bijna 7 jaar in een Yeti en heeft me ook nog nooit in de steek gelaten....
Ervoor een Roomster en Fabia 1 combi gereden en beide hebben me ook nooit in de steek gelaten...
Daarvoor een P206 gehad voor 2 jaar en nooit stilgestaan alleen werd ik bij een servicebeurt bestolen zoveel er vervangen moest worden...
Dus tsja de één heeft weer andere ervaringen dan de ander.....
 

Eltjo

Forumguru
Met onderstaande Passat's toch weinig problemen gehad van 2000; koppakking (standaard bij dat motortype), bij 325dkm de turbo en wat draagarmen vervangen, deurslot gerepareerd en dashboardkastje en armsteunsluiting gerepareerd.
Passat van 2003; sproeivloeistofbuis in ruitenwissermotoras was genekt / vervangen. Niet slecht dacht ik voor gezamenlijk 320dkm dieselen met ex-lease auto's.
Ik denk dat het toch ook wel in vroeger was alles beter zit.

Met mijn huidige kilometrage van 20-22 dkm kon ik net zo goed een benzineversie kopen.
De rede voor aankoop van een 2.0 TDI CR met handbak was buiten rijcomfort, dat ik geen gedonder wilde met 1.8TSI zuigerveren/olieverbruik en de 1.9TDI van VAG was zo goed als onverwoestbaar. Daar zit je niet op te wachten als particulier. Verder had ik ook genoeg gelezen over DSG problemen, vandaar een handbak. De DSG verbruikt ook weer meer net zoals een 2.0TDI PD die ook meer problemen geeft.
De huidige auto heeft nu 198 dkm en dat zonder gekke problemen (de dealeruitdraai heb ik in bezit).
Gewoon wat rekening houden met eventueel een revisie.
Dan moet je dus de kosten (en ongemak) van zo'n evt. revisie optellen bij de aankoopprijs waardoor de autoprijs meestal een stuk minder aantrekkelijk wordt.
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Dat vraag ik me ook weleens af.... als je niet meer de luxe hebt van een leaseauto en je moet privé een auto aanschaffen. Wat is dan een betaalbare en betrouwbare auto in klasse superb / Octavia met beetje vermogen en koppel??
Zelf stel ik niet zo veel eisen op gebied van vermogen en koppel, wel binnenruimte en comfort, vandaar de O2 1.6TDi, tot nu toe weinig problemen mee gehad. Het bevalt me wel prima zo eigenlijk. Eigenlijk ben ik wel blij dat ik niet meer de luxe van een leaseauto heb (maar wel een fatsoenlijke compensatie voor het verlies daarvan, en ik begrijp dat dat ook niet voor iedereen geldt).

Wel veel vermogen/koppel, ik ken iemand die een vrij dikke Audi A4 Avant ("Allrad", soort cross-country versie) gekocht heeft. Ik weet niet precies welke motor daar in ligt, maar het heeft best veel vermogen en loopt op benzine. De auto was bij aanschaf 5 jaar oud en had 100.000 km op de teller. Al heel snel bleek de auto ook te kampen met een zeer serieus olieverbruiksprobleem. Na eerst een paar blikken olie van de dealer te hebben gekregen is uiteindelijk al vrij snel de motor kompleet vervangen, onder garantie. De auto was overigens gekocht bij een officiële Audi dealer, de vervanging van de motor is gedaan door een andere officiële Audi dealer. Misschien wordt er bij dat soort premium auto's minder moeilijk gedaan over garantie dan bij de minder premium Skoda's, Seat's en VW's? Als dat een soort "regel" is zou je misschien ook meer die kant op moeten zoeken als particuliere koper, hogere prijs, meer zekerheid??
 

Noord26

Forumguru
Dat vraag ik me ook weleens af.... als je niet meer de luxe hebt van een leaseauto en je moet privé een auto aanschaffen. Wat is dan een betaalbare en betrouwbare auto in klasse superb / Octavia met beetje vermogen en koppel??

Al dat gedoe met turbo's, dsg, olieverbruik, revisies....
Mazda 6, Honda Accord/Legend, etc.. Er is genoeg keuze. Maar juist de meest interessante 2e hands modellen zijn in de lease om 1 of andere reden duurder en vallen daarom veel af bij een leaser.
 

erikkie

Senior Member
we genieten nog maar ff van de leasert, anders is een 2e hands Mazda 6 / accord / cklasse misschien nog wel n alternatief.

Wat zou zo'n auto privé kosten p mnd?? Volgens mij altijd meer dan wat je aan bijtelling betaalt?
 

haassie

Forumguru
Wat kost zo'n auto...op benzine?..200 wegenbelasting p/kw, 75 euro verzekering p/m, 3xtanken a ~70 euro....beetje onderhoud (300-400 per jaar bij dealer?)...zeggen en schrijven 381 per maand? Afschrijving niet meegenomen. Koop je een Diesel dan gaat het mes van de wegenbelasting in je rug (300-450eu per kwartaal). Alleen rendabel bij 25dkm of hoger. Met een skoda octavia/supeb 1.6 D valt dit dacht ik iets lager uit.

".....heb je een slechte TSI kun je de arabieren sponsoren door veel olie af te nemen of nog een reparatie op de koop toe te nemen...hahaha cynische sidenote"

Mn laatste leasewagen een Zafira 1.6 cdti (nieuw 35000) met brandstofpas kostte zeggen en schrijven 245 per maand meen ik mij te herinneren.

Prive rijden en leasen zit een wereld van verschil tussen en kan je niet met elkaar vergelijken en als je de kans hebt zo lang mogelijk leasen. Aan de andere kant zit je met leasen vast aan een budget hetgeen de keuze weer erg beperkt. Hier heb je prive de vrije hand in, maar moet je wel liggende gelden hebben, anders wordt het een 2e hands. In mijn geval een van 6 jaar oud.
 
Bovenaan Onderaan