Lawaai +160km/uur

bouwdirk

Senior Member
zijn er nog mensen die dit probleem hebben of herkennen
vanaf 160-165 km/h is er opeens veel kabaal in m'n spaceback
Lijkt alsof er een dichting zich opeens open zet, kan natuurlijk ook iets anders zijn zoals de turbo od.

Ga dit in ieder geval bij de volgende smering aankaarten.
 

Antera

Donateur
Je mag niet te veel verwachten op deze modellen kan het antwoord wel eens zijn. Het is nu eenmaal geen Superb. Of ze er iets mee doen is de vraag.
 
Ik ben begin dit jaar naar Oostenrijk geweest en heb flink veel harder dan 160 over de Autobahn gereden (1.2 tsi met -destijds- 90pk). Was prima te doen, in de zin van normaal met elkaar praten en een muziekje luisteren. Natuurlijk wel meer geluid dan met 100km/u, maar geen kabaal.
 

Okki

Donateur
Gaat-ie zo hard dan? Ik weet wel dat zelfs bij mijn Touran er een significant verschil in geluid was bij 100 -120 -140 en 160. En dat is eigenlijk best wel logisch. Iets met weerstand?
 
Op een lang stuk zonder verkeer heb ik er maar liefst 210 km/u(op de teller) uitgeperst. Op die snelheid begint ie wel aardig te wiebelen dus het is niet echt een aanrader, maar het kan dus wel :-)
 

bouwdirk

Senior Member
bij mij gaat het van rustig opeens naar kabaal, gesprek voeren zit er niet meer in boven de 160.
in het begin had ie het niet maar de winter banden stonden er vrij rap onder ( crossclimates - 69db opgegeven door fabrikant)
nu met de zomerbanden ( turanza - 72db door fabrikant opgegeven ) valt dit "euvel" me eigenlijk pas op.
binnenkort gaan de crossclimates er terug onder en dan nog eens testen.
 

Cordoba

Forumguru
Toen ik mijn Fabia kocht lagen er ook Turanza's onder, wat een bak herrie. :shutup: Nadat die versleten waren (gelukkig redelijk snel), zijn er Conti SC2 onder gegaan, en dat was al een stuk stiller, en nu ligt er Goodyear Efficient Grip onder. De Goodyear's zijn extreem gevoelig voor cuppen, en gaan dan ook herrie maken.

Ik zou zeggen haal je hand eens over het loopvlak van de band (één keer met de rijrichting mee, én een keer er precies tegenin): het zou me niet verbazen als het geluid van gecupte banden komt, maar Turanza's zijn in mijn belevenis ook herriemakers.
 

SkodaJosh

Senior Member
Ik kan beamen dat winterbanden van lagere kwaliteit een vreselijk geluid maken bij hogere snelheden. Zelf rij ik met een Rapid sedan 1,6TDI. Vorig jaar in de zomer naar Kroatië gereden en niets speciaal gemerkt. Natuurlijk bij snelheden van 160km/h en hoger heb je meer lawaai in de wagen maar niets speciaals. I kvond wel dat er wat meer geluids isolatie in kon maarja.

Half jaartje later gaan skiën in Italië met goedkope winterbanden erop. Jawel hoor, lawaai tot en met bij hogere snelheden. Even de T-max gechecked op de banden: 170km/h. Dan moet je dus al niet verder gaan zoeken.
 

andrehj

Forumguru
Personenauto-winterbanden met een max snelheid van 170 km/h :nono:. Worden die nog gemaakt dan? Lager dan speed index T (190 km/h) heb ik ze nog nooit gezien. Welk merk was dat?
 

Rallye

Forumguru
Maar dan heb je dus zelf banden gekocht van een onbekend merk met een te lage snelheidscodering. Hoe kun je dan verrast zijn door problemen?
 

SkodaJosh

Senior Member
Ben er ook niet verrast door hoor. Ik had goedkope winterbanden nodig dus heb de gok gewaagd. Buiten de maximum snelheid ben ik overigens zeer tevreden over de prestaties in de sneeuw zelf.
 

EdK

Forumguru
Ik had goedkope winterbanden nodig dus heb de gok gewaagd.
Dit noem ik altijd dure gokjes met je veiligheid.....
Het enige contact met het asfalt, en daarmee gokken blijf ik altijd spelen met je leven en van de meerijders vinden.

Je kunt op een boel dingen bezuinigen, maar op banden zou ik dit noooitttt doen....

Maar goed dat is mijn uitgesproken mening in deze
 

SkodaJosh

Senior Member
Op een onafhankelijke website (testaankoop) werden de banden gescoord als middelmatig qua veiligheid. Sommige bekendere merken scoorden lager. Denk niet da ze onveilig zijn als je de maximum snelheid niet overschreid.
 
Bovenaan Onderaan