Advies 1.8tsi 210.000km aankoop

Spek

Lid
beste lezers,

Ik vraag advies over eventuele aankoop van een superb 1.8tsi met 210.000km uit 2011.

Verkoper is eigenaar sinds 2015 bij 141.000km (daarvoor leasebak geweest) en bij 144.000km is er onder garantie een modificatie uitgevoerd mbt de zuigerveren en is de distributieriem vervangen.

De verkoper kan mij niet vertellen wat er bij die modificatie verder allemaal is gebeurd maar geeft aan dat de auto nu nog steeds perfect rijd (uiteraard).

Nu snap ik dat ik pas duidelijkheid heb als ik ga kijken, maar stel de vraag toch even hier.

Zouden jullie het aandurven om zon auto te kopen? Hij is verder aardig dik in de opties en ziet er goed uit.

Het is voor mij 1,5 uur rijden, dus probeer mij eerst nog te verdiepen voordat ik die kant op ga.

Gr. Stephan.
 

ertromp

Forumguru
Raar dat niet duidelijk is wat en hoe er gemodificeerd is. Ik zou rekeningen willen zien. Alleen een gemodificeerd blok door Hartog tuning zou voor mij persoonlijk wel een optie zijn en de rest zou ik uit dat bouwjaar toch echt laten staan
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Ik sluit me aan bij @ertromp, om reden dat Hartog bij mijn weten de meest uitgebreide en degelijkste revisie uitvoert.
 

Spek

Lid
Ja. Daar zit ik dus ook een beetje mee. Helaas de enige, voor mij, betaalbare Superbs die worden aangeboden zijn de 1.8tsi (dat zal ook wel een reden hebben).

Hebben de 1.8tsi blokken niet een ketting ipv riem?
 

Edwin83

Senior Member
Vraag anders waar de motor gereviseerd is dan kun je wel redelijk inschatten wat er gedaan is. Volgens mij gebeurde bij audi\skoda die tijd andere drijfstangen en zuigers. Kettingspanners zaten daar ook altijd bij. Als er daarna degelijk aantoonbaar onderhoud is gedaan. (Om de 15.000 km) zou ik het wel aandurven. Ik rij nu 40k met zo een motor (door Vege)en ben van de olieproblemen af.
 

andrehj

Forumguru
Ik denk dat @ertromp en @Corné de Kluijver iets te pessimistisch zijn in dit geval. Zelfs de slechtste variant van de zuigermodificatie (degene waarbij de zuigerveren zijn vervangen door een vergelijkbaar model, maar dan ietsje breder, waardoor er iets grotere gaatjes in zitten) is altijd beter dan de ongemodificeerde zuigers.
Dus de gereviseerde motor zal het zeker 150.000 km uithouden, en waarschijnlijk wel meer. Als je de auto bijvoorbeeld voor 6 jaar koopt, en niet meer dan 15.000 km per jaar rijdt, is er dus niets aan de hand.

Wat wel belangrijk is en blijft bij deze motoren is de jaarlijkse olieverversing (max 15.000 km).

Vraag dus om bewijs van dit onderhoud en de uitgevoerde revisie. Als dat in orde is zie ik niet in waarom je deze auto niet zou kunnen kopen.

En ja, de 1.8 TSI blokken hebben een ketting (die waarschijnlijk bij de revisie mee is vervangen, dus ook in orde zal zijn).

Waarom wordt de auto verkocht?
 

ertromp

Forumguru
Verbaas je niet want daar rijden ook al weer exemplaren van rond die alleen die modificatie van VW uit hebben gehad betreffende de zuigerveren wat niet afdoende bleek helaas
 

CDO

Forumguru
en weet je wat het gekke is? Je denkt dat door al dit gezeik bij Audi / VW en Skoda de auto's met een 1.8 of 2.0 tsi flink in waarde zouden dalen...... ik zie het echter nog niet gebeuren.
 

CDO

Forumguru
en ik hoop dat de ketting vervangen is ipv de riem:yeah:. Die van mij is met 160 open geweest en reed daarna weer perfect. Zou het wel aandurven.
 

s-line

Forumguru
Ik zou het ook wel durven hoor!
Iedereen begint meteen te bibberen tegenwoordig als je 1.8tsi zegt. Gewoon wat rekening houden met eventueel een revisie. Maar dat is bijna bij alle nieuwe auto's het geval. Door al die moderne technologie en milieu eisen halen de meeste motoren die 2ton niet eens zonder revisie
 

Spek

Lid
Ik heb besloten de auto te laten staan en zie dat hij inmiddels verkocht is.

Een 1.4 of andere motor is ook een optie.

Vanaf welk jaar zijn de 1.8tsi betrouwbaarder?
 

andrehj

Forumguru
Vanaf de overgangsperiode week 22 t/m 45 van 2011 zijn volgens mij de zuigerveren met de grotere gaten toegepast. Echter, die schijnen ook weer problemen te geven. Echt goed zijn pas de zuigerveren met de wafelconstructie. Maar volgens mij worden die pas sinds een jaar of zo toegepast. Misschien dat iemand dat in ETKA kan nakijken.
Dit zou wel betekenen dat ook de vroege S3's dit probleem nog gaan krijgen.
 

haassie

Forumguru
Heb april dit jaar een 1.8 tsi uit 2011 gekocht met 124000km omdat diesel voor mij te duur was....na de aankoop kwam ik toevallig allerlei zaken te lezen omdat VAG's andere huzaren stukje techniek (DSG7) wat kopzorgen gaf. Schrok me kapot van wat ik allemaal las. Heb sinds de aanschaf 11000km gereden zonder een druppel olieverbruik. Sinds een paar dagen zijn alle DSG7 problemen verholpen door TVS. Naar het lijkt heb ik nu een probleemloze auto nu die perfect rijdt (215pk/350nm).

Ik kan wel zeggen dat als ik het over mocht doen, ik alles wat maar enigszins VAG gerelateerd was links zou laten staan, maar met de aanschaf van een 2e hands weet je toch nooit echt wat je koopt.....is het andermans ellende of vreugde. Wel de tijd zal het leren, in mijn geval.
 

Spek

Lid
Het probleem is bij mij juist dat de styling en bouwkwaliteit en degelijkheid van vag mij erg aanspreekt.

Je zal mij niet snel in een Frans croissant zien rijden. Ford en Opel spreken mij ook niet aan.
 

Noord26

Forumguru
Het probleem is bij mij juist dat de styling en bouwkwaliteit en degelijkheid van vag mij erg aanspreekt.

Je zal mij niet snel in een Frans croissant zien rijden. Ford en Opel spreken mij ook niet aan.
Deel je mening met een Franse bolide, maar bouwkwaliteit en VAG gaan helaas niet samen in 1 zin is mij wel duidelijk geworden na een aantal VAG bolides te hebben gereden naast een aantal Japanners (Honda/Suzuki/Toyota).
 
Bovenaan Onderaan