Stuurafwijking voor en na uitlijnen

Goedemiddag!

Ik ben sinds een week in het bezit van een O2 Combi uit 2011 met 1.2 TSI motortje. Een fantastische auto met een heerlijk rijgedrag en luxe. Nu viel het mij op de terugweg pas op dat het stuur een tikje scheef stond. Aangezien de garage (geen Skoda Dealer) en mijn woonplaats zo'n 150 km uit elkaar liggen mocht ik deze lokaal laten uitlijnen om zo dit probleem op te lossen. Ik heb hem naar een bandenexpert gebracht maar daar krijgen ze hem met geen mogelijkheid goed, terwijl ze daar toch zeker over de kunde beschikken. Na wat onderzoek komen we uit op een "stuurhoeksensor" die waarschijnlijk niet helemaal goed staat en dus opnieuw op 0 gezet moet worden.

Hebben jullie hier misschien ervaring mee, of een idee over? De Scoda Dealer zegt dat dit toch echt ligt aan de gene die de auto heeft uitgelijnd en dat dit niet aan de sensor kan liggen.

Vast bedankt.
 

Spinal

Forumguru
Ik heb dit met mijn vorige auto gehad, als er een keer flink een stoeprand oid geraakt is en er staat iets van de ophanging niet meer helemaal recht dan krijg je dat met uitlijnen niet weg. De mijne is toen 3x uitgelijnd en het stuur stond nog steeds scheef. Toen heb ik zelf het stuur eraf gehaald en 2 tandjes verplaatst en toen was het goed.
 
Mijn O2 heb ik nieuw gekocht en vanaf het moment dat ik hem bij de dealer ophaalde stond het stuur een beetje scheef. De dealer kon het niet verhelpen. Ik neem toch aan dat een nieuwe wagen geen verbogen onderdelen in de ophanging zal hebben, dus de diagnose van spinal lijkt me niet helemaal juist. Nu vele jaren later staat het stuur nog precies in dezelfde stand maar het went, ik zie het niet meer.
 

Spinal

Forumguru
Mijn O2 heb ik nieuw gekocht en vanaf het moment dat ik hem bij de dealer ophaalde stond het stuur een beetje scheef. De dealer kon het niet verhelpen. Ik neem toch aan dat een nieuwe wagen geen verbogen onderdelen in de ophanging zal hebben, dus de diagnose van spinal lijkt me niet helemaal juist. Nu vele jaren later staat het stuur nog precies in dezelfde stand maar het went, ik zie het niet meer.

De auto van @Schilkeplayer is niet nieuw, en over die auto hebben we het hier. Die kan wel degelijk iets aan de ophanging hebben. Zeker als het na uitlijnen niet verholpen is.

Of het je stoort dat verschilt per persoon natuurlijk. Vanaf het moment dat ik de auto kocht (van een particulier) stoorde ik me enorm aan dat scheve stuur, dan rij je over een rechte weg terwijl het stuur scheef staat... Met een kleine handeling staat het stuur recht (airbags eruit wippen, bout los draaien en je stuur verzetten)
 

vaggie

Lid
Bij mij stond het stuur ook altijd ietsiepietsie scheef, echt heel weinig. Uiteindelijk 2 jaar later een lagernaaf vervangen die iets begon te zoemen en met als resultaat het stuur ook weer kaarsrecht.
 
Bedankt voor alle reacties! Ik ga tegen het einde van mijn garantieperiode gewoon "even" terug naar de verkopende garage en laat het ze dan oplossen, ik maak er wel een dagje van ofzo:D
 

Ronnie

Forumguru
Bij uitlijnen zet je het stuur vast in de "rechtuit" positie en past de uitlijning van het linker en rechter voorwiel
hierop aan. Is volgens mij geen hogere wiskunde........
(ik ga er dan vanuit dat de achteras recht is....)
 
Bovenaan Onderaan