Problemen....

victorrinia

Nieuw lid
Aller eerst:
Mijn Fabia is van september 2001 met zo'n 280.000 km op de teller.
Motor: 1.4 16V 101 pk.

Nu het probleem:

Eergisteren stopte opeens de stuurbekrachtiging er mee.

Na nóg eens 200 meter rijden gingen er nog veel meer lampjes branden waaronder dat van de airbag, ASR, handrem en alles ging samen met een waarschuwingssignaal.

Ook maakt de toerenteller vreemde sprongen tijdens het rijden.

De lokale garage heeft hem al uitgelezen, (Bosch computer en nóg een programma voor VW) maar komt niet door de "codes" heen.
Wél vonden we in het zekeringenklepje OP de accu een geklapte 40 Ah zekering.

Heeft iemand ervaring met bovenstaande klachten?
Massa-probleem?
 

Fabia 123

Forumguru
Misschien veroorzaakt worden door vocht in de kabelboom. Een bekende kwaal van de F1.
Er staat al veel over op dit Forum.
 

Erik_NL

Forumguru
uitval van de stuurbekrachtiging is een op dit forum beschreven fenomeen dat optreedt wanneer de accu onvoldoende wordt of is opgeladen. Bijvoorbeeld bij een defecte accu of door een dynamo die aan revisie toe is. Been there, seen it.
 

victorrinia

Nieuw lid
Update:

Ik heb de kabelboom opengemaakt tussen de accubak en de plek waar de kabel voor het motormanagement er uit komt.
Verder kan ik niet komen.
Was idd vochtig; ook omdat ik vermoed dat één van de slangen van de ruitenwisservloeistof gebroken is.
Pardoes trok ik een tweede slang doormidden.

Tegen de accubak aan waren de kabels mooi droog.
Tegen het schutbord aan was het erg vochtig inclusief de in andere topics genoemde zwarte smurrie. Maar gelukkig in veel mindere mate.
Ik zou wel verder omhoog willen gaan, maar ik weet niet goed hoe ik daar bij moet/kan komen.

Turbo turbo:
De accu is idd aan vervanging toe, maar omdat ik nog niet weet of het andere euvel verholpen kan worden, en zo niet, dan dus mijn auto ga weg doen, vind ik het zonde een nieuwe accu te kopen.


Mijn vraag aan de lezers is de volgende:

Ik zou dit euvel graag zelf oplossen, maar loop tegen een gebrek aan auto-techniek-kennis aan.

Zijn er wellicht mensen met ervaring die het leuk vinden om live bij mij thuis te helpen de auto en kabelboom verder uit elkaar te halen? Aanwijzingen zijn ook al heel fijn, dan maak IK mijn handen wel vies.

Ik woon tussen Amsterdam en Utrecht in.
 

victorrinia

Nieuw lid
Ik heb de accu eens doorgemeten tijdens het starten en deze loopt terug naar 9,8 V.
Daarna doet de dynamo mooi zijn werk en zie ik 14 V op de meter verschijnen.
Stop ik de motor, dan loopt het voltage weer terug naar 12V.
Zou de stuurbekrachtiging dan niet gewoon moeten gaan werken als de motor loopt?

Verder zie ik door het roostertje onder het raam dat daar de kabelboom doorloopt.
Helaas krijg ik die kap er niet af. Ruitenwissers zitten te vast en die drie dopjes grijg ik niet los.
Heeft het überhaupt zin om dáár de kabelboom open te halen?

Help !!
 

turboturbo

Forumguru
Hm ik woon in je buurt maar ik zou niet weten hoe je verder moet met die kabelboom.

Ruitenwisser armen demonteren moet je met een poelie trekker doen; die kunnen soms erg vastgerot zitten.

Paravaan afdekking kan ook erg vast zitten maar moet te demonteren zijn (geen idee hoe dat bij de Fabia I precies zit)

Ik zit komende weken krap in tijd maar komende zomer zou ik je wel willen helpen als je hier nog wat meer aanwijzingen hebt gekregen, als je naar een DHZ garage in Amsterdam wilt komen dan spreken we wat af. Maar op korte termijn lukt me dat dus helaas niet.

En 9,8 V is idd iets laag = accu begint aan z'n eindje te komen. Mag dacht ik niet onder de 10 V komen.
 

Cordoba

Forumguru
Alle tekenen wijzen echt op de accu, de stuurbekrachtiging komt volgens mij pas terug bij een lange rit, of mogelijk pas na een herstart. De kans is zeer groot, dat de auto vandaag of morgen helemaal niet meer start, omdat er gewoon minstens één accucel zo goed als dood is. Die lage accuspanning veroorzaakt niet alleen het uitvallen van systemen (geregeld door de ECU om te voorkomen dat je zonder stroom komt te staan), maar ook allerlei onvoorspelbare foutmeldingen.

Ik zie maar één twijfelgeval: dat is de kapotte zekering op de accu. Gezien dit een 40A zekering is, zal het zo'n metalen plaatje zijn dat tussen 2 klemmen zit: deze zekeringen scheuren soms ook gewoon door, door de jarenlange trillingen tijdens het rijden. Bij mij was het de zekering van de ABS-pomp, zekering vervangen en ik denk dat ik sindsdien in pakweg 6 jaar al 80-90.000 km zonder probleem met de ABS heb gereden, en ook geen andere zekering meer gescheurd/kapot. Je kunt trouwens zien dat het door trilling komt: de zekering is wel door maar bij het breukvlak is het metaal niet vervormd/gesmolten door hoge stromen.
 

victorrinia

Nieuw lid
Hoi Cordoba,

één van die zekeringen op de accu was idd doormidden door trillingen.

Turbo turbo, dank voor je aanbod. Denk echter niet dat ik zó lang kan w88.
Ik ga een andere accu proberen te regelen om te kijken of dát iets oplevert.

Wordt vervolgd.....
 

victorrinia

Nieuw lid
Ff bij de zekeringen in het dashboard gekeken... Alle 15Ah's waren doorgebrand.
Deze vervangen en... heeft niets geholpen.
 

turboturbo

Forumguru
Ok dat lijkt me niet goed... Vreemde spookachtige toestanden. Ik zou denk ik maar stoppen met zelf diagnose proberen te stellen en een goede specialist inschakelen.

Ik zou het iig niet verder kunnen bedenken wat hier aan de hand is. Klinkt wel serieus.
 

neoproject

Actief lid
daarom heb ik mijn fabia weggedaan na 10 jaar. Stuurbekrachtiging viel uit en kwam niet meer terug tot ik naar de garage ging. Daar hebben ze een soort software reset gedaan (herinstellen stuurbekrachting?). De garage zei dat ze dit konden proberen en dat het soms wegblijft voor jaren, maanden. Niet dus, na een paar dagen weer geen stuurbekrachtiging. Volgens de garage was dan de enige optie het stuurhuis vervangen, wat een kostelijke grap was.
Toen ik mijn nieuwe wagen besteld had , hadden we afgesproken dat ik altijd mocht terugkomen om de software truuk terug toe te passen tot men nieuwe wagen geleverd was. Vreemd genoeg heb ik toen tijdens de 3 maanden wachten gn problemen meer gehad....
 

Erik_NL

Forumguru
toch kortsluiting in de draadboom als oorzaak?
ik ben benieuwd naar de mening van forumlid Ronnie over dit euvel
 

Cordoba

Forumguru
@victorrinia Alle 15A zekeringen? Alle grote steekzekeringen van 15A, alle kleine steekzekeringen van 15A, of beide maten? Per bouwjaar/motorcode zit er nog wel verschil tussen de zekeringen/kabelbomen, kun je aangeven van welke gebruikers de 15A zekering kapot was? Dit om een inschatting te maken of de zekeringen kapot zijn gegaan door de poging tot analyse van het probleem, of dat er echt een serieus probleem is met het elektrisch circuit.
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou toch eens beginnen met een nieuwe accu......
Als de spanning dermate in elkaar klapt lopen de stromen erg hoog op.
De dynamo levert weliswaar nu zijn 14 Volt, echter met alle "zware" verbruikers
door geklapte zekeringen uitgeschakeld.
Vocht in de draadboom zou bij deze verschijnselen gesmolten kabels door directe kortsluiting moeten opleveren, dit is niet het geval.
Ik vermoed dat door de defecte accu (een goede accu fungeert als een soort spanningsregelaar) de hoofdzekering van 40A ook de geest heeft gegeven.
Dus: nieuwe accu erin (€ 50,-) zekeringen vervangen en rijden maar!
 
Wat @Ronnie en anderen ook al zeggen; een verse accu erin, kost je inderdaad maar plusminus 50 eurootjes en wat zekeringetjes. Ik heb exact hetzelfde euvel gehad met een Panda uit 2004 met vage electronische haperingen en een uitvallende SBK. Baat het niet, dan schaadt het niet...
 

victorrinia

Nieuw lid
Beste allemaal,

dank voor alle reacties. Ik heb een andere(goed werkende) accu geprobeerd maar dat heeft niet tot verbetering geleid.

Ik ben gevallen voor een ander merk + meer luxe en heb de auto bij een KIA-dealer achtergelaten.

Het ga jullie goed.

Victor--OUT.
 
Bovenaan Onderaan