Het grote VAG #Dieselgate topic

eriktv

Forumguru
Dat is het overwegen waard inderdaad, heb al vaker goede verhalen gehoord over Broekhuis (i.t.t. Century). Ik heb met mijn vorige auto's nooit 'last' gehad van garantie, dus kom vanaf het begin (2009) al bij dezelfde dorpsgarage.


Edit: vermelding terugroepactie is inmiddels verdwenen bij de RDW, de Sup is officieel 'schoon' :yeah:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Bij een beurtje vragen ze zelfs vooraf of je al dan niet je ruitensproeiervloeistof bijgevuld wilt hebben: wordt op de werkorder vermeld.
Waar vind je dat verder überhaupt in dealerland, ongeacht het merk...
En ik heb meer voorbeelden van kostenbesparend vooroverleg mogen ervaren. :jaja:
 

2Metertje

Actief lid
Ik heb vorige week de terugroepactie laten uitvoeren, maar ik moet echt zeggen dat ik geen verschil merk in de prestaties.
Voor de grap deed ik nog wel een testje van 0-80 voor en na de software update, waarbij ik na de update sneller was.
Hierbij moet ik wel zeggen dat de motor iets warmer was ten tijde van de tweede test en dat de test totaal niet wetenschappelijk onderbouwd kan worden ;).
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb eergisteren, tijdens een VOI beurt en APK keuring de terugroepactie ook laten uitvoeren. Ik heb inmiddels al weer ruim 200km gereden met de auto, geen voor mij merkbaar verschil in vermogen of koppel. De auto reed zoals ik verwacht van een 1.6TDi, en dat doet ie nog steeds. Maar onderbouwen kan ik het ook niet. Brandstofverbruik weet ik nog niet, maar het gedrag van de actieradius indicator is vooralsnog geen reden tot zorg. Het meeste zorgen, maar ook niet veel, maak ik me nog over de EGR klep, blijft die heel ... En als ie al stuk gaat, heeft dat dan met die terugroepactie te maken of gewoon met de leeftijd van de auto (vandaag precies 6 jaar en 236.000km, voor 95% snelweg).
 

Octaaf

Forumguru
Op dinsdag de software door Skoda laten ontsjoemelen. Op woensdag deze software weer laten overschrijving met de tuningssoftware.

lDe tuner had meteen het stukje "hardware" eruit gehaald.
reed weg en na 5 kilometer waarschuwingslampje aan.
laten uitlezen.... luchtmassameter
tube weer teruggezet, nog geen waarschuwingslampje gezien....

blijft vreemd hoe zo'n (ogenschijnlijk) nutteloos stukje toch de waardes van de LMM doen twijfelen of er een fout is
 

Bijlagen

  • Volkswagen-technician-removes-air-filter.jpg
    Volkswagen-technician-removes-air-filter.jpg
    142,8 KB · Weergaven: 86
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Vorige week heb ik ook mijn brief gekregen van D'Ieteren, maar ik had twee dagen voordien al bij de garage vriendelijk bedankt voor de update. Nadat twee mensen in mijn omgeving met hun Golf 5 in noodloop zijn gegaan op de snelweg in de eerste dagen na de update, had ik daar niet zoveel zin meer in...

Ik heb een brief afgetekend en klaar ermee.
 
Op dinsdag de software door Skoda laten ontsjoemelen. Op woensdag deze software weer laten overschrijving met de tuningssoftware.

lDe tuner had meteen het stukje "hardware" eruit gehaald.
reed weg en na 5 kilometer waarschuwingslampje aan.
laten uitlezen.... luchtmassameter
tube weer teruggezet, nog geen waarschuwingslampje gezien....

blijft vreemd hoe zo'n (ogenschijnlijk) nutteloos stukje toch de waardes van de LMM doen twijfelen of er een fout is

Ik ben gisteren naar VAG techniek geweest; eerst de oude sjoemel software teruglaten zetten , het stukje hardware ook laten verwijderen en vervolgens stage 1 tuning laten doen.
Schijnbaar worden bij stage1 tuning niet alle software karakteristieken overschreven (bijv mbt tot EGR klep en regeneratie van roetfilter)..vandaar gekozen om vooraf de oude sjoemelsoftware terug te laten zetten.
 

jannus

Nieuw lid
Nu een maan geleden de sjoemelsoftware aangepast bij de dealer, Ik kom helaas tot de conclusie dat het brandstof gebruik behoorlijk omhoog is gegaan, nu ongeveer 720 km op een volle tank, was 800 km. betreft een 16 tdi greenline Superb bj 2012. Ik overweer de dealer toch hierover te gaan aanspreken
 

CharlesTucker

Forumguru
Nu een maan geleden de sjoemelsoftware aangepast bij de dealer, Ik kom helaas tot de conclusie dat het brandstof gebruik behoorlijk omhoog is gegaan, nu ongeveer 720 km op een volle tank, was 800 km. betreft een 16 tdi greenline Superb bj 2012. Ik overweer de dealer toch hierover te gaan aanspreken
Ik ben benieuwd, ik heb met mijn eerste volle tank na het ontsjoemelen bijna 1100 km gereden voordat het waarschuwingslampje aan ging, met een actieradius van nog steeds 150km, volgens de boordcomputer. Dat is vergelijkbaar met voor het ontsjoemelen. Ik heb een O2, 1.6TDi greentech, uit 2011, dus iets lichter dan jouw Superb (en heeft zo'n Superb ook geen grotere tank, de O2 heeft 55 liter?).

Daarna ben ik op vakantie gegaan, dus het verbruik daarna kan ik niet goed vergelijken, vanwege de totaal andere omstandigheden. Maar toch, de eerste tank was ook goed voor meer dan 1000 km. Rotterdam -> Duinkerken, en dan Dover -> Newquay in Cornwall, daarna nog twee dagen een beetje rondgereden alvorens te gaan tanken. Soms erg steile hellingen, en vaak ook wel wat onregelmatig rijden, vanwege de scherpe en onoverzichtelijke bochten, vooral op de "single track" roads.

Kortom, ik maak me geen zorgen over die update, maar in jouw geval lijkt 10% extra brandstofverbruik me toch wel reden voor een gesprekje met de dealer.
 

2Metertje

Actief lid
Nu na bijna een maand gereden te hebben met de update (en inmiddels 3000 kilometer verder te zijn) moet ik zeggen dat ik geen last heb van bijwerkingen. Geen hoger verbruik, geen noodloop of andere storingen dus wat mij betreft geen nadelen aan de update.
 

CharlesTucker

Forumguru
Inmiddels heb ik er ook een dikke 3000km op zitten, geen problemen. Verbruik durf ik nog steeds niet veel over te zeggen, omdat ik aanmerkelijk anders rij dan voor de update, als gevolg van vakantie. Eerst zelf op vakantie geweest, en nu de rest van Nederland, dus waar ik normaal een beetje 90/100 rij, rij ik nu 120/130. Het verbruik is in ieder geval niet veel hoger, en valt zeker binnen de ruis. Maar om een statistisch voldoende onderbouwde uitspraak te doen moet ik toch nog wel wachten tot eind september denk ik.

Maar de hele discussie roept bij mij wel een vraag op. Als je nu een nieuwe VAG auto koopt met Dieselmotor, dan zit er toch gewoon dezelfde motor in, maar dan bij wijze van spreke al af-fabriek ontsjoemeld. Of zijn nieuwe motoren essentieel anders dan de Dieselgate motoren? Ik lees hier nooit dat iemand die trots z'n nieuwe auto presenteert als advies krijgt om onmiddellijk z'n EGR klep te laten wegschrijven bij de dichtstbijzijnde gerenommeerde tuner. Maak ik hier een denkfout, of zit de angst toch tussen de oren? Zouden die kapotte EGR kleppen toch wel gegaan zijn? Ik bedoel, voor het gehele Dieselgate ging er ook wel eens wat kapot.

En voor de duidelijkheid, dit is niet bedoeld om VAG te verdedigen of zo, ik ben gewoon oprecht nieuwsgierig. De Wikipedia pagina over VAG Dieselmotoren maakt me wel wat, maar niet heel veel, wijzer. Daar wordt de EA288 genoemd als opvolger voor de EA189, die sinds 2015 in een aantal VW's schijnt te zitten. Ik kan niet vinden of die inmiddels ook bij Skoda gebruikt wordt, en zo ja, in welke modellen en sinds wanneer.
 

oco1979

Forumguru
2.0tdi hebben bijna geen problemen na update.
1.6tdi is iets anders :cry:
vermogensopbouw gezien van ontsjoemelde 1.6 TDI brrrrrrrr.... Lage toeren minder snel opspoelen(egr sta altijd open) voorbij de 3000TR:min enorme schommelingen(vernauwing door extra rooster)
 

Tafkah

Forumguru
Die van mij vandaag weggebracht om te ontsjoemelen (SII, 1.6). Krijg net bericht dat'ie ontmand...uuhh ontsjoemeld is...
Ik ben benieuwd!
 

Tafkah

Forumguru
Tja... de vraag is of'ie wel echt ballen had voordat'ie werd 'geholpen'.
De 20% bijtellingsregels hadden hem al gecastreerd voordat hij goed en wel de weg op mocht....
 

punicajack

Actief lid
Ik ben even afwezig geweest van het forum dus ook dit topic niet echt gevolgd, maar ik behoor momenteel tot de ongelukkigen...

Onze O2 1.6 TDI is een maand geleden ontsjoemeld. Ik heb eerlijk gezegd nog weinig gemerkt van vermogen verlies of extra verbruik. Maar, na ongeveer 1500 km kreeg ik een storing in de EGR-koeler. Tenminste, ik zag het voorgloei lampje branden/knipperen en hij is afgelopen donderdag uitgelezen. Op het moment van de storing liep de motor ook in de noodloop en had ik maar een beetje vermogen. Gelukkig na herstarten reed de auto normaal.

Ik kreeg wel direct duidelijkheid van de dealer wat er gedaan ging worden (EGR vervangen) en ook snel bericht gekregen dat het 100% vergoed gaat worden volgens fabriekgarantie na de software-update (die 2 jaar geldt). Probleem is dat de Skoda garage erg druk is en het pas begin oktober vervangen gaat worden.

Ik kon wel doorrijden, maar afgelopen weekend op de snelweg nogmaals 3x een storing gehad waaronder een nieuwe m.b.t. de uitlaatgas waardes. Nu ben ik in overleg met de dealer hoe we het de komende tijd op gaan lossen, want ik heb niet heel veel zin om zo door te blijven modderen.

Wordt vervolgd.
 

oco1979

Forumguru
Door de toegenomen klachten van egr prolemen achter dat sjoemelsoftware is gedaan, zijn de wachttijden enorm.
3 à 4 weken tot mogelijke herstel is geen uitzondering :mad:.
Vermoed dat we komende tijd meer werk gaan hebben van gestrande personen die via assistance gaan bellen.
Goed voor ons ,slecht voor de mensen.

Tis simpel : egr-klep is een probleem, na sjoemelupdate is het nog een groter probleem. Zal voreg of laat stuk gaan, maar nu eerder.

Ben benieuwd hoelang het zal duren tegen dat een nieuwe egr-klep terug defect is. :pieker:

Iets anders :

Ken bij een ander "merk" gezien dat egr-klep bij het minste gaspedaal in te duwen deze onmiddellijk 100 procent dicht ga, mmmmm lijk me verdacht, goed voor de klanten van dees merk, meestal is het bij vollast deze dicht ga.
(bij vag groep is na sjoemelupdate de egr-klep altijd open :sterretjes:)

Moet zeggen dat deze "merk" min of meer geen last hebben van Egr-klep problemen.
Ken hier geen mega installatie nodig om dat te zien, waar parameters al niet goed voor zijn :D.
 
Bovenaan Onderaan