1.3 mpi 40 kw verschilt wat met 50kw?

Marnick67

Nieuw lid
hallo, ik bezit een skoda felicia 1.3 mpi met 40kw... heeft iemand een idee wat er anders is als dezelfde motor met 50kw? Is dat bv een chip of is er iets aan de inspuiting anders of heel de motor of...? Ik zou graag van mijn 40 kw een 50 kw maken :)
 

verhulstr

Forumguru
Qua bouw van blok is er weinig verschil in de 1.3 en 1.4......wat ik er van weet is dat de 1.4 een langere slag krukas heeft gemonteerd voor extra koppel onderin.....ook vanwege de reden dat deze oude motoren in een nieuwe type ...lees van een felicia naar een fabia...auto gingen. Kortom...de ouwe motoren moesten nog effe blijven, maar moest een nieuwe draai krijgen...dus Skoda zal gedacht hebben...langere slag maken...levert iets meer vermogen op...hoeven verder geen nieuw blok te ontwikkelen.....klaar! En zo is denk ik de 1.4 AQW en nog enkele motorcodes met dit zelfde principe van motorblok gemaakt.....
 

Bakkertje

Forumguru
@verhulstr het gaat over het verschil tussen de 1.3 met 40 kw en die met 50 kw. Wat ik heb kunnen vinden is dat die tweede een lagere compressieverhouding heeft en het maximale koppel en vermogen bij een hoger toerental liggen.
 

verhulstr

Forumguru
Aha, zo leef je nog eens wat, nog nieuw in de Skoda wereld :thumbsup:...je leest effe snel wat...aardig basic, maar wat ik geschreven had een berichtje terug is wat ik er van begrepen.....niet op de technische details gekeken te hebben.
 

Marnick67

Nieuw lid
Heel interessant, eens kopje vlakken, chippen en kijken wat het dan doet :) alvast bedankt iedereen, verdere info blijft welkom!
 

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat die blokjes sowieso niet te vinden zijn, ook niet in NL. Daarbij staan G-laders nou niet echt bekend om hun degelijkheid zeg maar..
 

Marnick67

Nieuw lid
Nee klopt... ah nog iets anders, ik heb vernomen dat een 50kw single point injection is en een 40 kw multipoint zou dit kunnen kloppen?
 

verhulstr

Forumguru
De 1.4MPI (50kw) .....de naam zegt het al...zijn Multi Point Injected motoren. Dus iedere cilinder zijn eigen injector.
 

Marnick67

Nieuw lid
Ik zou willen weten of de 50kw versie van de 1.3 single of multi is, moest die multi zijn, wil ik weten of de verstuivers dezelfde grote zijn ;)
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk in dezelfde richting als Peter. Het is ook mogelijk dat de zuigers net iets anders gevormd zijn, waardoor je de hogere compressieverhouding krijgt (en dan kunnen blok en kop dus hetzelfde zijn). Ik zou ook graag de koppel-toeren-kromme van beide motoren naast elkaar zien: dan kun je zien of het 50kW blok alleen meer toeren mag maken, en of het eerste stuk van het koppelverloop gelijk is. Daarnaast zal de 50kW versie door de hogere compressieverhouding iets efficienter zijn, en daardoor ook iets meer vermogen leveren.
 

Marnick67

Nieuw lid
De brandstofpomp is dezelfde, die is bij mij defect en heb ik laten opzoeken en vergelijken in de autoshop, ik ga eens navragen voor de verstuivers maar die zouden anders zijn volgens hem... nu ja ik zou ook denken kleptiming anders maar dan zou de nokkenas verschillend zijn denk ik...
 
Bovenaan Onderaan