Inwendig reinigen kop TSI motor?

Spinal

Forumguru
De catchcan is klaar, de slangen heb ik ook al liggen. Ik heb twee plastic elbow reducers besteld (de maat van de carterontluchting is 20mm inwendig en de maat van de catchcan 15mm inwendig) en als die binnen zijn kan hij geplaatst worden.
Het probleem is dat ik nog geen idee heb hoe ik dat ga doen, ik wil hem aan de voorkant hebben ik moet alleen even uivogelen hoe ik dat ga doen.
 

oco1979

Forumguru
De catchcan is klaar, de slangen heb ik ook al liggen. Ik heb twee plastic elbow reducers besteld (de maat van de carterontluchting is 20mm inwendig en de maat van de catchcan 15mm inwendig) en als die binnen zijn kan hij geplaatst worden.
Het probleem is dat ik nog geen idee heb hoe ik dat ga doen, ik wil hem aan de voorkant hebben ik moet alleen even uivogelen hoe ik dat ga doen.

Welk merk neem je van catchcan ?
 

Niels83

Forumguru
Ik ben benieuwd ook...

Vandaag naar een garage geweest die zegt dat mijn motor het einde nabij is. de zuigerringen houden het geheel niet meer vacuum. (komt veel lucht uit de motor zonder oliedop)
Hij noemde dat reinigen soms een oplossing geeft. Is dat het zelfde als waar het hier over gaat?

In dat geval ben ik benieuwd hoe dat gaat. Overigens heb ik een diesel en hier gaat het over benzine..
 

oco1979

Forumguru
Ik ben benieuwd ook...

Vandaag naar een garage geweest die zegt dat mijn motor het einde nabij is. de zuigerringen houden het geheel niet meer vacuum. (komt veel lucht uit de motor zonder oliedop)
Hij noemde dat reinigen soms een oplossing geeft. Is dat het zelfde als waar het hier over gaat?

In dat geval ben ik benieuwd hoe dat gaat. Overigens heb ik een diesel en hier gaat het over benzine..

hoeveel km heb je en hebben ze al een compressietest gedaan ?

Zowel diesel als benzine kan een reiniging een oplossing zijn(als dat de oorzaak is tenminste!!)
 

Spinal

Forumguru
Welk merk neem je van catchcan ?

Het merk is geen merk :) ik heb voor mijn vorige auto toen de goedkoopste die ik kon vinden gekocht en hem zelf aangepast.

Deze heb ik:

FullSizeRender_3_.jpg

Het peil gedeelte aan de zijkant heb ik er niet opgezet, tegen de tijd dat je daar het niveau ziet zit hij al voor 1/3 vol en het kan alleen maar gaan lekken.
De twee aansluitingen bovenop vond ik te klein (10mm volgens mij) die heb ik opgeboord naar 15mm. Ik wilde eigenlijk 20mm maar dat ging niet passen.

IMG_3355.JPG


Omdat deze geen filter systeem had heb ik dit er zelf ingemaakt dmv fijnmazig gaas in laagjes toe te voegen

FullSizeRender.jpg


De ingang is de aansluiting met het stuk tuinslang eraan vast. De carterdampen komen halverwege de catchcan binnen. Onderin de can zit fijnmazig gaas welke de olie resten eruit filtert. De carterdampen worden dan door de uitgang weer weggezogen naar boven en via de drie lagen gaas zal nog meer olie worden opgevangen. Je ziet ook aan de verkleuring van het stuk tuinslang en op de gaasjes dat er veel olie resten in de carterdampen zit.
Op mijn vorige auto werkte deze perfect maar dan nog zul je niet alle olie resten opvangen, er zal altijd nog wat via de inlaat de motor ingaan. Bij mijn vorige auto heb ik toen alle carterdampen via twee 18mm slangen naar buiten geleid de openlucht in. Alleen dan weet je 100% zeker dat je geen olie resten in je inlaat en intercooler krijgt. Alleen schijnt dit open systeem bij een TSI motor niet probleemloos te kunnen werken.

Dit is dus mijn eigen gefabriceerde OCC, ik had hem destijds mooi zwart gespoten maar dat is er her en der alweer vanaf. Als hij goed werkt dan maak ik hem wel weer helemaal netjes. Je kunt ze ook compleet met baffle syteem kopen zoals bv deze:

http://www.ebay.nl/itm/Mishimoto-Oi...389532?hash=item2cb9f4ce1c:g:NWEAAOSwj85YOGOc

Destijds vond ik het teveel geld, de mijne heeft toen iets van 20 euro gekost, alleen moet je hem dan zelf aanpassen. Zonder intern filter systeem heeft het bijna geen zin en worden alle dampen meteen weer weggezogen zonder dat de olie resten achterblijven.

Ik moet nu alleen nog een mooi plekje vinden om hem te monteren. Als hij erop zay zal ik ook gaan experimenteren met alles de openlucht in te blazen, ben benieuwd of dit het rijgedrag beinvloed en of ik dit kan aanpassen. Want een open systeem is het beste wat je kunt hebben.

EDIT, aan de onderkant zit een drain pijpje om hem te legen, hieraan zit een slang met een kogelafsluiter ertussen zodat ik hem hiermee makkelijk kan legen zonder hem helemaal eruit te halen.
 
Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
hoeveel km heb je en hebben ze al een compressietest gedaan ?

Zowel diesel als benzine kan een reiniging een oplossing zijn(als dat de oorzaak is tenminste!!)

235k. En nee. Maar de monteur draaide de olie dop los en die werd er gelijk af geblazen.
 

Spinal

Forumguru
Afspraak bij Tom gemaakt voor 15 juli, dat was de eerste mogelijkheid op een zaterdag. Die man heeft het druk...

Project catchcan ben ik nog steeds mee bezig. Ik heb inmiddels een andere, eentje van 42 Draft Designs, normaal is dat een duur ding maar ik heb hem als nieuw van iemand kunnen overnemen.
Deze: (de zwarte versie)

http://www.42draftdesigns.com/stealth-oil-catch-can/

Alleen zit ik nog steeds te bedenken waar en hoe ik hem vast moet zetten.
Er zijn mooie beugels te koop voor auto's zonder evap koolstoffilter, maar die heb ik wel helaas.
 

Skodako

Senior Member
Na dit topic te hebben doorgelezen rijst mij de vraag of ik de zojuist aangeschafte F3 1.2tsi met 32k gelopen ook moet laten onderzoeken en reinigen:sterretjes:
 

Spinal

Forumguru
@Spinal, bij mijn FSI blok heb ik inderdaad een 20mm ribbelslang naar achter liggen. Ter hoogte van de brandstoftank blaast hij de wijde wereld in. De inlaat is afgedopt. Let wel op dat zoals @Schippersss eerder al schreef dat het bij een TSI motor kan resulteren in een slechte loop!!

Ik heb een tijdje rondgereden met de 42 draft design oil catch can. Om te kijken of het werkt heb ik doorzichtige slangen gebruikt. En na 2 dagen kon je in de inlaat slang al olie resten en vocht zien. Na een week was hij helemaal bruin uitgeslagen door de olie dampen. De uitlaat slang was beduidend schoner maar nog steeds een vettige waas erin.
Zoals gedacht werk het wel maar je krijgt niet alles eruit gefilterd.
Ik heb de slangen van de catchcan afgehaald en rij nu met een 19mm slang die naar buiten afblaast. Ik heb geen slechte loop geconstateerd (gelukkig)
Nu weet ik zeker dat er geen troep meer binnen komt. Binnenkort zal ik wat foto's plaatsen en en apart topic openen.
 

Spinal

Forumguru
Afgelopen zaterdag ben ik naar HBT geweest om mijn inlaat te laten stralen met walnoot granulaat.
Alle positieve verhalen over Tom en zijn bedrijf kan ik beamen, Tom is een echte vakman met passie voor zijn werk.
Binnen stonden een aantal echte wannahaves: een Audi S4, Audi S6 avant met V10 en een oude S8 met W12 blok :cheer:
Na een kop koffie werd er met VCDS eerst even op foutcodes gecontroleerd en daarna ging Tom meteen aan de slag. Al heel rap lag het inlaatspruitstuk op de werkbank:

IMG_6545.JPG
IMG_6557.JPG
IMG_6558.JPG

IMG_6559.JPG
IMG_6560.JPG

Op dat zilverkleurig tussenstuk waarop de brandstof toevoer wordt vastgeschroefd zat wat corrosie door loslatende lak. Schijnbaar is ook daar een gemodificeerde versie van gekomen die dat probleem niet heeft.

Wat mij ook opviel was de hoeveelheid olie die via de gasklep naar buiten kwam gelopen. Dit heeft zich na 120K km opgehoopt in het spruitstuk.
Dit komt door de carterdampen en olie die langs de turbo seals lekt.
Ook de vervuiling komt hierdoor en door het interne EGR systeem. Als ik het goed heb onthouden dan blijven de inlaatkleppen nog even open als de uitlaatkleppen opengaan waardoor er wat blowback ontstaat van lucht en roet wat zich afzet op de kleppen.
Als je dus de carterventilatie aanpast zoals ik heb gedaan is het nog steeds geen 100% oplossing tegen dit probleem. Wel wordt de hoeveelheid olie die zich ophoopt in het spruitstuk drastisch verminderd

Uiteindelijk kwam dit eruit gelopen:
IMG_6571.JPG

Daarna was het tijd om te gaan stralen. Tom straalt met walnoot granulaat. Ik heb het in mijn handen gehad en het is echt heel fijn van structuur, bijna zo fijn als zand. Op zijn stofzuiger zit een speciaal mondstuk met een opening voor de straallans.
Hij straalt met korte stoten en het granulaat wordt meteen afgezogen.
Nadat de eerste cilinder klaar was meteen even gekeken en ik zag weer blinkende kleppen :thumbsup:
Overigens waren mijn kleppen medium vervuild en verschilde de vervuiling per cilinder. Dit heeft te maken met hoe de lucht door het spruitstuk de motor ingaat.

De patiënt is klaar voor de operatie
IMG_6562.JPG

Het straalmiddel: IMG_6561.JPG

In de grijze cilinder zit het granulaat. Per cilinder gaat er een hele cilinder granulaat doorheen.
IMG_6567.JPG

Tom aan het werk IMG_6564.JPG

Het resultaat (na en voor):
F2FA63F3-095D-4309-B135-14148BBDB334.jpg

Nog eentje:
IMG_6585.JPG

Tom werkt erg secuur en zoals je ziet wordt de auto keurig afgedekt. Op alle vragen die je hebt neemt hij rustig de tijd om antwoord te geven.

Na ongeveer 2 uur was alles weer klaar en terug gemonteerd, dat ging dus erg rap. Nadat alles weer terug op zijn plek zat werd er op lekkages gecontroleerd en een proefrit gemaakt. Daarna nog een keer op foutcodes gecontroleerd. Alles was helemaal in orde. Na Tom bedankt te hebben weer 140km terug gereden naar huis.
Ik kan iedereen deze reiniging bij HBT zeer aanbevelen, je krijgt er zo goed als nieuwe inlaat kleppen voor terug :)
 

Bijlagen

  • 783C9B84-31EB-4C23-B461-BE37D48F0A5A.jpg
    783C9B84-31EB-4C23-B461-BE37D48F0A5A.jpg
    304,5 KB · Weergaven: 23

oco1979

Forumguru
dat is een gat in de markt zo iets,want tegenwoordig zijn bijna alle motoren directe inspuiting en hebben daar allemaal last van.
 

Cordoba

Forumguru
@Spinal Je hebt het over loslatende lak door corrosie, maar ook dat de brandstoftoevoer daar op vastgeschroefd zit. Ik sluit niet uit dat die bladderende lak niet door corrosie komt, maar een effect is van brandstof die daar terecht is gekomen (bijv. bij onderhoud), vooral bij dieselmotoren zie je dit effect nog wel eens.
 

ertromp

Forumguru
Snap nog niet je verhaal van zilverkleurig stuk en corrosie?
De brandstof toevoer gaat naar je inspuitventielen
 
Bovenaan Onderaan