Yeti ingeruild

Na zeven jaren trouwe dienst hebben we onze Yeti 1.2 TSI DSG white besloten in te ruilen voor een nieuwe Skoda.
Tijd om de balans op te maken na 7 jaar en 62.000 km.
Kosten onderhoud €2245, kosten extra's €2175 (winterbanden, bandenwissels plus opslag, chiptuning) Schade €950. Totale kosten over 7 jaar €5370, dus ongeveer €65 per maand.

Eerst een Kip Kompakt erachter gehad, vanaf vorig jaar een Adria van 1200 Kg. Altijd prima trekauto gebleven.
Nog nooit zo'n fijne auto gereden. Jammer dat eind van het jaar de Yeti niet meer wordt verkocht maar wordt vervangen door een duurdere Karoq. In ons geval met nieuwe 1.5 TSI en DSG waarschijnlijk €6000 duurder als de 1.4 TSI DSG Yeti

Vorige week viel een aanbieding van onze dealer in de bus om onze yeti voordelig in te ruilen voor een nieuwe yeti. Dit hebben we gedaan!
Echt een uitstekende deal, waardoor de afschrijving ongeveer neer komt op €150 per maand dat we gereden hebben met de vorige Yeti.
!0 juli rijden we in de Yeti drive 1.4 TSI DSG in zilver metalic met zowat alle denkbare opties erop. Zodra we hem hebben zal ik mijn ervaringen weer delen.

Jos
 

Cordoba

Forumguru
...
!0 juli rijden we in de Yeti drive 1.4 TSI DSG in zilver metalic ...

Ik hoop voor je dat het ooit 0 juli wordt Jos. ;) Maar serieus: veel plezier met verse Yeti, en reken er op, dat je dan veel meer afschrijft, want als je die gaat inruilen bestaat het model niet meer (als de Karoq ook Yeti had geheten, had het verschil waarschijnlijk minder groot geweest). Het is natuurlijk onzin, maar zo werkt dat nu eenmaal met prijzen van 2e hands auto's.
 

Jewepe

Forumguru
@Cordoba
Jos en Ine rijden misschien wel weer 7 jaar met hun nieuwe Yeti. Die afschrijving zal dan best wel meevallen. En wie weet is de Karoq dan ook alweer vervangen door een ander model.

@Jos en Ine
Mooie auto, goede keuze en heel veel plezier met deze nieuwe Yeti
 
Bedankt voor de reacties. Ik zal zodra ik er weer een behoorlijk aantal kilometers mee heb gemaakt incl. caravan de eerste bevindingen met jullie delen.
Blijkbaar toch weer een iets andere motor erin (EU 6 norm) en ik dacht ook géén distributieketting meer. Ik heb daar trouwens nooit last van gehad. Deze was al snel onder garantie vervangen bij de eerste beurt.
Nu trouwens meteen 4 jaar garantie zonder meerprijs. Die twee jaar extra koste me destijds €215 extra.
Gemiddeld heb ik met de Yeti 1 :13,5 gereden waarvan vele 'ongunstige' korte stadsritten. Ben benieuwd hoe het verbruik bij de nieuwe Yeti gaat worden?
Jammer dat de 1.2 TSI motor wordt vervangen in de Karoq door een 1.0 TSI 3 cilinder. De 1.2 met DSG was een geweldige combinatie. Als ze daar maar geen spijt van krijgen.
 

leon-cupra

Forumguru
Proficiat met de nieuwe yeti.

De 1.0 is een naar het schijnt een heel goed blok. Behoorlijk wat vermogen, mooie prestaties en voelt niet aan als een 3 cilinder. Dus logisch dat de 1.2 niet meer aangeboden wordt en overbodig is.
 
Inmiddels bijna 8000 km op de teller en vorig jaar toen we de nieuwe yeti 'drive' 1.4 DSG kregen op 10 juli meteen op vakantie met de caravan van 1300 kg erachter. De eerste bevindingen.
Deze uitvoering van de yeti is echt geheel compleet incl. achteruitrijcamera, parkeersensoren rondom, automatische ruitenwisser met sensoren, verwarmde spiegels en stoelen, automatische bi-yenon verlichting, Amundsen navigatie, DAB+ radio en start-stop systeem.
Dit went allemaal heel snel en gebruik ik ook. Zeker afgelopen koude periode.
Met betrekking tot het caravan trekken kan ik kort zijn. Uitstekend! Nog soepeler dan de vorige met 1.2 DSG getuned yeti.
Wat me het meest vrolijk maakt is dat deze yeti met zwaardere motor en start-stopsysteem een stuk zuiniger rijdt. Met de vorige 1.2 DSG reed ik gemiddeld 1:13,5 (verhoudingsgewijs veel stadsritten) met deze rijd ik gemiddeld 1:14,5.
Zodra ik meer provinciale en snelweg rijd loopt het gemiddelde verbruik naar 1:16. Vermeld moet worden dat ik een rustige rijder ben. Daar nodigt de yeti ook voor uit.
Verder valt er weinig te vertellen. Ook deze yeti weer zonder negatieve verrassingen. Alles zit op de juiste plek, hoef nooit na te denken waar alles zit/voor dient. Kom uitgerust uit de auto na een stevige rit van 250 km. Heerlijke en strakke wegligging die je nooit verrast.
Inmiddels is wel duidelijk dat ik voor een karoq met dezelfde opties (1.5 DSG) ongeveer €6000 meer had mogen bijbetalen.
 
Bovenaan Onderaan