Andere grille nodig bij de Greenline als trekauto ?

Greenliner

Senior Member
Hallo,

Na jaren de caravan getrokken te hebben met een Fabia Greenline hebben we er nu een Superb Greenline uit 2012 naast. Die gaat nu de caravan trekken. Wie doet dat ook en heeft een andere grille gemonteerd ivm betere koeling door de rijwind?

Mvg,

Ruud.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als de caravan achter de Fabia Greenline heeft gehangen, dan is hij 'dus' niet zwaarder dan 1000kg.
Daar moet een Superb toch probleemloos mee uit de' voeten kunnen zonder aanpassingen?
Het wordt mogelijk anders als je ook een grotere caravan gaat meenemen...
 

Rallye

Forumguru
En is de grille wel het verschil tussen de Greenline en een gewone Superb? Of zit het verschil in het deel onder de bumper?
 

Tafkah

Forumguru
Die van mij is aangepast... maar koelingsproblemen deden zich alleen in extreme omstandigheden voor... (SII, 2014)
 

Octaaf

Forumguru
Ik twijfel ook over hetzelfde euvel, omdat nu met een paar warme dagen + even op en neer naar het zuiden + druk verkeer op de A27 (dus rustige kilometers) = temperatuur op 100 graden.
En twijfel dus ook of ik iets aan de grill moet aanpassen wil ik de sleurhut de Franse heuvels op krijgen

@Tafkah, wat is er precies aangepast? waar kan ik dat terugvinden op dit forum?
 

Tafkah

Forumguru
Ik heb het ergens wel genoemd maar niet uitgebreid beschreven. Ik denk dat mijn communicatie tussen LM en Pon nog het meest interessant was aangezien die begon op het moment dat er een probleempje was met ... diesel auto's en sjoemelen ;).
Wat de precieze aanpassingen zijn geweest aan mijn auto weet ik niet, maar ik weet wel dat de hele bumper er is afgeweest. In de wielkuipen zit extra gat die er normaal niet inzit, en mijn grille is volgens mij meer open dan standaard... (standaard greenline)
upload1495727684.674487.jpg upload1495727720.407778.jpg
 

Greenliner

Senior Member
@Canon-Eye,

De caravan weegt zo'n 1400 kg dus dat is geen probleem. Ik heb de Superb in de eerste plaats gekocht om een paardentrailer te trekken, die weegt soms zo'n 2200 kg. Dat gaat goed maar dat zijn dan ook zeer kalme ritjes niet zo ver van huis.

@Tafkah,

Het is inderdaad het stuk onder de bumper dat dicht is terwijl de radiateur daar achter zit. Dat kan niet goed gaan met de caravan erachter in de hitte. Zoals jij hem nu hebt is het keurig, zo wil ik hem ook.

Vriendelijke groet.
 

Tafkah

Forumguru
@Greenliner Er zijn mensen die volgens mij een boormachine hebben gepakt en daarmee aan de gang gegaan zijn.. idee?
Overigens mag mijn greenline maar 1500 kg trekken. Een paardentrailer van 2200 (uitgaande dat hij dat dan ook daadwerkelijk weegt) zou boven die specs liggen... (?)
 

Canon-Eye

Forumguru
De caravan weegt zo'n 1400 kg dus dat is geen probleem.
Had je die 1400 kilo dan ook achter de Fabia Greenline?:pieker:
Afgezien van de wettelijke beperking tot1000kg zou ik dat - in elk geval buiten NL - toch niet zo snel doen.

Ik heb er in NL wel eens een anderhalfpaardstrailer achter gehad met een Haflinger erin, samen een kilo of 1200 schat ik, en dat ging prima - mede omdat je met zo'n levend beest aan boord nu eenmaal zeer gelijkmatig en ver vooruitkijkend rijdt. Da's met een niet-levend object als een caravan toch net effe anders en dan kun je met zo'n zware bak erachter onaangenaam verrast worden.
Mijn caravan mag 1200 wegen, maar met de huidige auto hou ik 'mm toch echt dicht bij die 1000 door wat spullen als tafeltje, stoelen e.d. in de auto te vervoeren.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb onze 1500 kg Wilk achter de Superb gehad en dat ging eigenlijk prima. Moet er wel bij vertellen dat ik NL er niet mee uit ben geweest en dus geen bergen heb beklommen, voor mijn gevoel is dat ook net een brug te ver.
De Superb was daarbij ook volgeladen met 5 gezinsleden, en alle entourage die daar bijhoort.

Een andere ondergrille zou op zich geen kwaad kunnen lijkt me.
 

Octaaf

Forumguru
.......en dat ging eigenlijk prima. ...........voor mijn gevoel is dat ook net een brug te ver.

ging dat prima qua olietemperatuur/koeling?
en zou het een brug te ver zijn qua olietemperatuur/koeling?

begin nu toch wel te twijfelen of ik niet preventief een andere ondergrill moet gaan (laten) inbouwen
 

Bakkertje

Forumguru
In Nederland bleef de temperatuur bij mij tussen de 100 en 115 graden. Wat er zou gebeuren als je een flinke berg pakt weet ik niet. Vandaar dat ik zou opteren om in ieder geval de luchtstroom naar de radiator meer vrij te maken als ik er echt ver meer op pad zou gaan. En dan ver in de zin dat je hellingen moet nemen ..
 

Bakkertje

Forumguru
Uiteraard en die temperatuur valt in Nederland meestal wel mee. Maar in het Nederlandse klimaat (hihi, dus geen bergen en buitentemperaturen onder de 30 graden) heb ik er geen problemen mee gehad.
Je kunt ook nog even op caravantrekker.nl kijken naar ervaringen van mensen met jouw combinatie.
 

Tafkah

Forumguru
Bij mij is de aanpassing ook gemaakt nadat ik in Dld met 1300 kg recreatie-container aan de haak lange hellingen moest nemen met een graadje of 40 boven het asfalt (en airco vol aan).
Op de langere hellingen ging de olietemp richting 130 (water 100) en nam weer af nadat ik over de bult heen was.
Verder heb ik daarvoor, voordat de aanpassing is gemaakt, onder minder extreme gevallen geen enkel probleem gehad...
 

Octaaf

Forumguru
@Tafkah, de foto's in post #8 is van na de aanpassing, toch?

Ik heb net even gekeken naar mijn grill: ik heb ook de sleuven in de wielkasten en mijn grill is onder het nummerbord open, zelfs geen honinggraad (lijkt wel de bek van een reuzenhaai:maakmegek:).
 

Tafkah

Forumguru
Yes, na de aanpassing.
Bij mij had ik voorin in het honingraadgedeelte alleen een opening van 20 bij 20 cm (ongeveer).. na aanpassing helemaal open.
Ik had het vermoeden dat de opening in de wielkasten toen ook is uitgevoerd, maar zeker weten doe ik het niet.
Overigens, bij de pondealer gaven ze aan dat ze onmiddelijk een melding kregen over het maken van aanpassingen bij installatie van een trekhaak. De dealer die de auto geleverd had zei dat dat niet nodig was.
Misschien hebben ze bij jou die aanpassing al wel gemaakt toen de trekhaak os geinstalleerd.
Ik stond dus tussen de leverende dealer en pondealer in: de een zegt dit, de ander dat...
Ik heb de beslissing bij de LM neergelegd, want ik ben tenslotte geen eigenaar: neem je het risico dat ik hem in de soep rij en laat hem niet aanpassen of neem actie. Ik kreeg een negatief van Pon, maar een dag later had de pondealer van Pon de opdracht gekregen mijn auto aan te passen. Zowel ikzelf als de LM waren verbaasd...
Affijn.. de rest is geschiedenis..
 

Octaaf

Forumguru
ik had het inmiddels gelezen, wat een toestand en dan ben je letterlijk passagier in zo'n situatie.....
De trekhaak is pas geplaatst toen ik de auto heb gekocht, de aanpassingen voor de aankoop
we gaan het zien van de zomer :)
 
Bovenaan Onderaan