Het grote VAG #Dieselgate topic

@Canon-Eye en de rest, dank voor de reacties. @Canon-Eye ik ben het niet geheel eens met jouw redenatie mbt invloed op de verkoobaarheid. Klopt idd dat we in hetzelfde schuitje zitten, daar gaat het mij ook om ..dat dus niet alleen de mijne, maar die van ons allemaal eigenlijk 'onverkoopbaar' zijn nu ze 'gegijzeld' worden door een terugroepactie die eigenlijk stil ligt?! Dus juist voor de niet-Skoda kenner schrikt dit af (die dus weet hoe het zit mbt terugroepactie).
Ik (of jij) zou liever ook geen auto kopen van merk X als op t laatste moment blijkt dat er een terugroepactie op zit die niet is gedaan en ook niet bekend is wanneer dat dan wel gaat gebeuren. ..... dus ff afwachten helaas, wilde ook een tuning/egr wegschrijven maar eerst maar die dealer update afwachten
 

laagvlieger

Forumguru
Als we nog een paar jaar op dat fiasco (ja die update) moeten wachten, dan kun je je de vraag stellen of het nog zinvol is om die 'oude' modellen te laten updaten.
 

oco1979

Forumguru
Zijn al allemaal uit garantieperiode.
Bij sommige moet binnen de week na update een probleem zijn om daar gebruik te kunnen maken op herstel, van bijvoorbeeld egrklep.
Nadien zit je zelf met de kosten. :pieker::sterretjes:
 

eriktv

Forumguru
Perfecte timing: chiptuning bij TVS staat gepland op 29 juni. Kreeg vandaag de uitnodiging en ik kan 21 juni terecht voor de ontsjoemeling :cheer:. Bij het inplannen vroegen ze of de auto chiptuning heeft, ze houden hier kennelijk wel rekening mee (maar hoe?).

image.jpeg
 

eriktv

Forumguru
Daar heb ik eerlijk gezegd niet bij stilgestaan. Lijkt me niet, toch? Wat heeft VAG voor belang om het te versleutelen oid? Als niemand het hier weet mail ik Rico nog even
 

CDK

Forumguru
Nee hoor dat is geen probleem. Je krijgt tenslotte geen andere ECU. De ECU die er in zit is gekraakt, op software zit geen beveiliging.
 

Eltjo

Forumguru
Dat lijkt mij ook. Het was een gedachte, maar is een kleine moeite om even na te vragen bij de tuner. Men verzint soms weer eens wat nieuws, waar de oplossing/sleutel ertoe er altijd pas (veel) later achteraan komt. Better to be sure.
Een tijdje terug heb ik het bij een tuner nagevraagd, maar die kon het toen nog niet met zekerheid zeggen omdat hij nog geen ontsjoemelde (2.0TDI) motor had getuned.
 

Chatslet

Forumguru
Kan alleen mis gaan als de dealer er na de tuning alsnog een update op gaat zetten want dan wordt je tuning overschreven. Een ontsjoemelde diesel kan gewoon getuned worden. Simpel gezegd moet de software die in de ECU gezet wordt, worden gesigneerd met een "sleutel" die normaal alleen de fabrikant heeft. Is die software met een andere sleutel gesigneerd dan kan de ECU die niet lezen. Feitelijk wordt de ECU ook niet gekraakt. In werkelijkheid heeft iemand op schimmige wijze de "sleutel" van de fabrikant weten te bemachtigen en wordt die nu voor veel geld aan tuners verkocht zodat zij hun eigen software kunnen signeren. Overigens kunne tuners voorkomen dat hun software door een update wordt overschreven door hun eigen software een hoog versienummer te geven. Als de dealer dan probeer te updaten zal de diagnosekast zeggen dat de reeds geïnstalleerde software nieuwer is dan de update en een update dus niet nodig is. Als de monteur dan niet gewoon door blijft rammen zal de tuning software behouden blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Eltjo

Forumguru
Interessante uiteenzetting!
Als ik het goed begrijp staat is de signering of sleutel van de fabrikant weer geprogrammeerd worden omdat anders de ECU het niet accepteert en niet z'n werk kan doen. De ECU bepaald dus het type sleutel ongeacht de programmeerde data (m.u.v. de sleutel zelf dan). Of anders gezegd; "in de deur zit een vast gemonteerd slot - heb je geen passende sleutel erin gestoken, dan zal je de deur niet kunnen bedienen".
Ja, versie aanpassen doe ik met ook met een ander PC programma waarvan ik de oude wil behouden en die anders door je strot wordt gedouwd omdat je anders niet verder kan.
 

Chatslet

Forumguru
Ik kreeg hem vandaag ook in de bus. Binnenkort dus maar de softwareupdate laten doen en bij VAG techniek vervolgens EGR wegschrijven, roetfilter er uit en chiptuning er op. Wie gaat er mee? Want dan krijgen we korting.
 
Bovenaan Onderaan