SEAT Ibiza 2017 Nieuw model !

Hetzer

Forumguru

SEAT Ibiza 2017 Nieuw model !
Introductie eind juni. Bestelbaarheid per direct.
Officiele prijslijst volgt z.s.m.

Compacter aan de buitenkant, ruimer van binnen. Vijfde generatie Ibiza maakt als eerste auto binnen Volkswagen Group gebruik van het nieuwe, innovatieve MQB A0-platform voorzien van de nieuwste connectiviteits-, comfort- en veiligheidstechnologie.

SEAT heeft de splinternieuwe Ibiza gepresenteerd. De SEAT Ibiza beschikt niet alleen over de nieuwste technologie en sportieve looks, ook de interieurruimte en het comfort zijn aanzienlijk verbeterd. Het design van het compacte model van het Spaanse merk kenmerkt zich net als voorheen door een jonge, functionele en sportieve uitstraling. De vijfde generatie van SEAT’s bestseller is gebaseerd op een compleet nieuw platform.

De nieuwe Ibiza zet grote stappen op het gebied van veiligheid, design, prestaties en comfort. Een belangrijke bijdrage daaraan levert het modulaire MQB A0-platform, waar dit model als eerste auto van de Volkswagen Group gebruik van maakt. Dit onderstreept de belangrijke rol die SEAT binnen het concern speelt.

De in 1984 gelanceerde Ibiza is een icoon geworden en is uitgegroeid tot het populairste model van SEAT, met meer dan 5,4 miljoen verkochte exemplaren. De Ibiza is één van de drie pijlers onder het merk SEAT, samen met de Leon en Ateca.

Compacter, ruimer, efficiënter
De nieuwe SEAT Ibiza biedt een veel ruimer interieur, mede door de met maar liefst 87 millimeter toegenomen breedte. Daarnaast is het nieuwe model 2 mm korter en 1 mm lager dan zijn voorganger. De wielbasis is met 95 mm gegroeid, wat voor aanzienlijk meer binnenruimte zorgt. Zo is de beenruimte achter 35 mm groter dan voorheen. De bagageruimte werd eveneens groter: deze groeide met 63 liter naar 355 liter, waarmee het de grootste bagageruimte in zijn segment is.

Alle motoren die in de nieuwe SEAT Ibiza leverbaar worden, voldoen aan de Euro 6-emissienorm en ze kenmerken zich door vlotte prestaties in combinatie met een laag verbruik en een lage uitstoot. Er is keuze uit drie benzinemotoren, waarbij aluminium is gebruikt voor het blok en de cilinders. De 1.0 3-cilinder TSI turbomotor met directe inspuiting wordt leverbaar met 70 kW/95 pk en 85 kW/115 pk, het gamma begint bij de 1.0 MPI met 55 kW/75 pk. Eind 2017 wordt een nieuwe 1.5 TSI leverbaar met vier cilinders en 110 kW/150 pk. De efficiënte 1.6 TDI dieselmotor is verkrijgbaar met 59 kW/80 pk, 70 kW/95 pk en 85 kW/115 pk. Tot slot heeft het nieuwe MQB A0-platform een aardgasvariant met 66 kW/90 pk sterke 1.0 TSI-motor mogelijk gemaakt, de eerste aardgasuitvoering in dit segment. De motoren met maximaal 70 kW/95 pk zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, de versies met meer vermogen worden geleverd met een handgeschakelde zesbak. Tegen meerprijs wordt een 7-traps DSG-transmissie leverbaar.

De rijprestaties en het rijcomfort zijn buitengewoon dankzij het nieuwe MQB A0-platform en een met 30 procent verbeterde carrosseriestijfheid. De nieuwe SEAT Ibiza wordt alleen verkrijgbaar met vijf portieren, wat voor meer functionaliteit zorgt, terwijl het model tegelijkertijd over het sportieve uiterlijk van een driedeurs auto beschikt. Op het gebied van rijgeluiden en vibraties zijn eveneens grote stappen voorwaarts gezet.

Vier uitrustingsvarianten met geavanceerde technologie
De nieuwe SEAT Ibiza wordt leverbaar in vier uitrustingsvarianten: de Reference en Style alsmede de topuitvoeringen FR en Xcellence. De FR is daarbij geënt op sportieve prestaties en een dito uiterlijk, met onder meer een diffuser achter, een sportief gestylde voorbumper, een sportonderstel en zwarte exterieurafwerking, terwijl de nieuwe Xcellence over een verfijnd en kenmerkend design beschikt in combinatie met een uitgebreide standaarduitrusting. Beide uitvoeringen beschikken over LED-sfeerverlichting in het interieur. De Full LED-verlichting op de Ibiza (koplampen, dashboard, knipperlichten en mistlampen achter) is nieuw in dit segment.

Nieuwe rijassistentiesystemen, geavanceerde connectiviteit
De rijassistentiesystemen voor de nieuwe Ibiza zijn vernieuwend in het B-segment. Zo is de Ibiza standaard voorzien van Front Assist en optioneel leverbaar met Emergency Assist, Adaptive Cruise Control, Keyless Entry/go met pulserende startknop, een nieuwe generatie parkeersensoren en een hoge-resolutie achteruitrijcamera voor een nog betere beeldkwaliteit. Deze worden weergeven op een 8 inch touchscreen met glazen paneel, eveneens een noviteit. Andere nieuwe features zijn de draadloze telefoonlader met signaalversterker voor de mobiele telefoon. Ook qua connectiviteit legt de nieuwe SEAT Ibiza de lat hoger dankzij Apple Car Play, Android Auto en Mirror Link. Tevens is een Beats audiosysteem verkrijgbaar, dat beschikt over een digitale geluidsprocessor (DSP), 7 premium speakers en een 8-kanaals versterker met een vermogen van 300 watt.

Design: de volgende stap in SEAT’s DNA
De vijfde generatie SEAT Ibiza kenmerkt zich door perfecte proporties alsmede door een markant en sportief design. Het kenmerkende lijnenspel van SEAT is verder doorontwikkeld. De driehoekige Full LED-koplampen en de opvallende dagrijverlichting maken de nieuwe Ibiza onmiddellijk herkenbaar. De overhang is zowel vóór als achter kort, met de wielen op de hoeken van de auto. De grotere wielbasis en de raamlijn onderstrepen de lengte van het nieuwe model, terwijl de lijnen die over de flanken lopen typisch SEAT zijn. De achterlichtunits lopen om de hoeken door en sluiten daar mooi bij aan. Door het lijnenspel van de achterklep en de achterbumper oogt de auto breder dan voorheen.

De vormgeving van het interieur vertoont veel gelijkenissen met de interieurs van de SEAT Leon en Ateca, maar de designtaal is wel doorontwikkeld. Het interieur straalt meer spanning uit en vertrouwt op nieuwe materialen, die het jeugdige karakter onderstrepen. Alle bedieningselementen en de instrumenten zijn rondom de bestuurder geplaatst op een zo hoog mogelijke plek, zodat ze goed in het blikveld zitten.

De voorverkoop is reeds gestart. Vanaf eind juni wordt de Ibiza leverbaar en is dan ook beschikbaar voor testritten. De officiële introductie is in de week van 26 juni – 1 juli.

Eerste kennismaking met de SEAT Ibiza (model ’17) online kan op deze Autoweek introductie. Daarnaast is er ook alvast een 1e ANWB rijtest beschikbaar.





Seat-Ibiza-2017-03-750x500.jpg
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, daar heb ik mijn zinnen wel op gezet. Zou prima uitkomen qua planning (net 60 000 beurt gehad).
Het liefst zou ik gaan voor de 1.5, maar dan wel alleen met dsg. Mocht dat niet kunnen dan de 1.0 115 pk die neem ik aan wel met dsg zal kunnen worden geleverd.
Momenteel worden twee demo's bij toerbeurt bij de diverse dealers geshowd. Komende week bv in Heerenveen
 

Hetzer

Forumguru
Gisteren bij de pre-introductie geweest,
Een frisse verschijning, maar qua formaat is dit echt een kopie van de Fabia-3,

Prijs vanaf nog net geen 16k, voor dat geld is er een Ibiza 1.0 MPI met 75 pk beschikbaar. En om de andere motorisering af te gaan: de 1.0 TSI met 95 pk begint bij 18.400 euro en de 1.0 TSI met 115 pk bij 19.300 euro.
In de duurste uivoering, met als optie de LED verlichting loopt de pijs toch wel aardig op,
Bij het rode exmplaar, wat getoond word op de officiel kanlane is ook echt heeeeel de optie lijst aangevinkt ;)
Het viel ook op dat zaken zoals afleverkosten bij Seat duurder zijn dan bij Skoda


xbbg5d.jpg


2qjarv9.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
ja, die 1.5 zou sowieso misschien wat te duur worden voor mij. Aan de andere kant, ik kan nu nog wat doorsparen ;)
 

skodaroomy

Actief lid
Het blijft een mooie auto de ibiza. Heb er zelf ook 3 gehad en probleemloos jaren mee rond gereden. Nu helaas geen optie meer vanwege de gezondheid van moeders de vrouw ( hoge zit en goede stoelen nodig) anders had ik het wel geweten.
 

sitechris

Donateur
Like it a lot. Prachtige auto om te zien. Interieur schijnt wat plastic-fantastic te zijn, maar dat mag de pret niet drukken.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb 2 rode Ibiza's gehad, met een lakcode die matched bij het motorblok (motorsystem Porsche, en lakcode 911). De eerste had nog die satellieten met knoppen naast het stuur, en die schakelaars gaven nog wel eens problemen, de volgende had gewoon een dash met VW-schakelaars en had dat probleem niet meer. Voor die tijd heerlijke sportief sturende auto's die zuinig met de benzine omsprongen. Later ook nog heel lang een Cordoba (Ibiza met kont) gehad, maar doordat de prijzen van Seat zeker op de occasionmarkt idioot hoog waren geworden, geen Seat meer gekocht. (Ik rij te weinig km's om privé een nieuwe auto te kopen, bovendien moet je met een nieuwe auto maar afwachten wat voor exemplaar je krijgt toegeschoven, bij een occasion kun je een proefrit maken en een aankoopkeuring doen).
 

Fabia 123

Forumguru
Wat vinden we van de verschillen tussen de Ibiza en de Fabia 3.De Ibiza oogt sportiever maar uit de beschrijving maak ik op dat de verschillen niet heel groot zijn.
 

Michel

Forumguru
Ik zag wel in een van de video's van Autoweek dat de gordels voorin niet (meer) in hoogte verstelbaar zijn. Verkeerde zuinigheid...
 
Bovenaan Onderaan