Dakrail Felicia hatchback

Pepijn97

Nieuw lid
Hallo allemaal,
Ik ben net op dit forum en ik heb gelijk twee vragen.
Ik was vorige week in Tsjechië en ben daar welgeteld 107(!) felicia's tegen gekomen. Het grootste gedeelte daarvan was de hatchbackuitvoering. En ik ben zeker een stuk of 10 hatchback tegen gekomen met dakrails. Gezien het feit ik het daar best vaak tegen ben gekomen en het er bij de verschillende auto's allemaal wel redelijk hetzelfde uitzag ga ik ervan uit dat zo'n dakrails wellicht een optie is geweest voor de hatchback.

Ikzelf rij een felicia hatchback en ik kwam vorige zomervakantie ruimte te kort. Nu ben ik dus benieuwd of iemand hier op het forum weet of er daadwerkelijk felicia hatchbacks mét dakrails van de band gerold zijn en of het mogelijk is om een Felicia die fabrieksaf nooit dakrails heeft gehad uit te voeren met zo'n railing, zodat ik mijn auto daarmee kan uitvoeren en er een dakkoffer op kan zetten in de vakanties. In het geval dat mogelijk is zou ik ook graag willen weten of de dakrails voor een Felicia combi zou kunnen passen op de hatchback, aangezien er nog redelijk wat Felicia combi's met dakrailing op de sloperijen te vinden zijn en ik daar dus goedkoop een setje dakrails zou kunnen scoren. (ik had geen rolmaat mee naar Tsjechië, anders had ik even kunnen meten of de dakrailing bij de hatchback even lang was als bij de combi's). Weet iemand dit?

Daarnaast ben ik ook veel felicia's tegen gekomen met een plastic rand over de wielkasten van de achterwielen heen. Ook dit had ik nog nooit eerder in Nederland gezien. Bij mijn Felicia zit er roest aan beide kanten en ik heb het al een keer geschuurd, opgevuld met polyesterplamuur en daarna gespoten, maar nu komt er alweer een beetje roest doorheen. Ik heb geen zin om het hele circus (tevergeefs) opnieuw uit te voeren, maar die roestpuntjes zien er ook zo knullig uit, dus in mijn ogen is zo'n plastic kap die de roest verbergt een uitkomst. Weet iemand of deze in Nederland (en anders wellicht via internet in Tsjechië of misschien zelfs China) te krijgen zijn? Ik heb al gekeken op annonce.cz, maar ik heb geen idee of die kapjes een naam hebben, laat staan dat ik het Tsjechische woord ervoor ken.

Ik hoop dat iemand mij het kan vertellen.
Alvast bedankt!

Groet, Pepijn
 

pansaebr

Actief lid
Pepijn,

Persoonlijk zou ik nieuwe wielranden laten zetten de metaalstukken zijn niet duur:
https://www.winparts.nl/carrosserie...-bouwjaar-1998-01-2001-06/c882-559-14223.html eenmaal deze geinstalleerd zijn en terug in de lak gezet kan je er terug jaren tegen.
De plastiek kap verergert het probleem omdat er vuil en water blijft achter zitten ik had deze ook op mijn favorit en om dezelfde reden verwijderd en nieuw metaal laten steken , als dan roest merkt moet je nieuw staal steken.

De dakrails van de felica combi zijn merkelijk langer dan voor de hatchback vermoedelijk een 20cm en werden vast gezet met schroeven die in beugels zitten die vastgelast zitten op het dak. ( Schroeven zitten weggeborgen achter rubberstoppen aan de achterkant van de steunen ) dus ik vermoedelijk niet simpel om over te zetten indien je wagen er niet gebouwd is ( ontbreken van de bevestigingspunten voor de rails)
Ik heb mijn dakrails eens gedemonteerd om ze van een nieuw kleurtje te voorzien .
groeten
Bruno
 

eriktv

Forumguru
Ik deel de mening van @pansaebr dat je het probleem met de roestende spatbordranden alleen maar verergert door het te verstoppen, maar mocht je willen googlen, gebruik dan de zoekterm plastove lemy blatniku felicia.

Het lukt me niet om via de bekende Tsjechische webshops dakdragers te vinden, maar ik zie wel dat je niet per se dakrails nodig hebt. Er bestaan dragers met een haaksysteem, die vind ik echter alleen tweedehands, bijvoorbeeld deze op sbazar.cz . Kosten een tientje, maar dan moet je ze wel in Tsjechie ophalen of laten verzenden :arghh:. Zoekterm Střešní nosič Škoda Felicia. Mocht je zaken willen doen in CZ en je komt er niet uit met de taal en Google Translate, dan kun je me altijd een pb sturen. Succes!

image.jpeg
 

Pepijn97

Nieuw lid
Beste Bruno en Erik,
Hartelijk dank voor de reacties. Hier heb ik zeker iets aan! Misschien is het inderdaad beter om de wielkastranden geheel te vervangen, i.p.v. bedekken. Dus ik denk dat ik daarvoor kies.
@eriktv bedankt voor de tip van de dakdrager. Ik ga zeker even kijken op sbazar.
Groet, Pepijn
 

Cordoba

Forumguru
Bij het lezen van de startpost dacht ik precies hetzelfde als Pansea met betrekking tot de kunststofranden: als die roestige randen gewoon in de buitenlucht zitten, worden ze regelmatig goed droog en en droog gaat het verder roesten niet zo heel hard. Met een kunststofrand erover kruipt er steeds vocht tussen metaal en kunststof en blijft het dus nat, waardoor het doorrotten redelijk snel gaat. Nieuw metaal kost zo te zien ongeveer hetzelfde als kunststof, spuiten en monteren zal deze langdurige oplossing duurder maken.
 
Bovenaan Onderaan