HarrieSkoda: Octavia O3 1.2 TSI - DSG7

HarrieSkoda

Forumguru
Goedenavond,

Ik was al een tijdje op zoek naar een andere auto. Er waren een aantal auto’s die op mijn voorkeurslijstje stonden, waaronder een Skoda Octavia 3 combi. Ik was al een geruime tijd actief op de bekende automarktplaats Gaspedaal.

Medio maart 2017 zag ik op deze automarktplaats een zeer interessante Skoda Octavia 3 Combi Greentech Ambition Bussiness met een 1.2 TSI 105pk DSG-7 motor uit 2013 te koop staan. Ik heb geen moment getwijfeld en ben deze kort hierna gaan bezichtigen. Eerste indruk qua uiterlijk was prima. Het interieur mocht wel wat liefde gebruiken. Na het maken van een proefrit was ik om en heb ik een deal kunnen sluiten.

Sinds eind maart 2017 heb ik de O3 in mijn bezit. En ik heb nog een behoorlijke wensenlijst, al zeg ik het zelf. Het kan zijn dat deze nog uitbreid naarmate ik meer over de Octavia te weten kom:D.

Omdat het me leuk leek om bij te houden welke veranderingen er gaandeweg aan de Skoda O3 Combi uitgevoerd worden, start ik hierbij een ‘mijn auto’ topic.

Wensenlijst:

Groen = reeds voltooid

- Luxe (opdruk) kentekenplaten
- Diepgaande diagnose TVS (aankoopkeuring)

- Uitvoeren software-update 34H5 terugroepactie dealer
- Chiptuning op maat + DSG up-date/grade
- Ruiten vanaf de A-stijl laten tinten
- Turini 18 inch matzwarte velgen (twijfel over bandenkeuze)
- Winterbanden op huidige 16 inch velgen (twijfel over bandenkeuze)
- Professioneel laten poetsen
- Aanpassingen VCDS laten uitvoeren
- Gele halogeen lampen vervangen voor meer heldere
- Frontje asbak achterbank vervangen
- Nieuwe frisse(re) rolhoes
- 2 x LED kentekenverlichting (welke was compatibel voor de O3?)

Twijfelgevallen (op een laag pitje):

- RS voorbumper
- Verlagingveren (Eibach?)

==============================================================================

Hieronder een aantal foto’s van de O3 zoals hij er op het moment van aankoop eruit zag.

1k0.jpg


1k0.jpg


Gelijk het weekend erop uitgetrokken voor een volledige interieur en exterieur verzorging.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Verder hoop ik op dit forum een heleboel kennis over Skoda, met de Octavia 3 in het bijzonder, op te doen.

Om dit topic overzichtelijk te houden, zal ik de aanpassingen/veranderingen aan de O3 in deze beginpost bijhouden.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Gefeliciteerd met je O3, je hebt leuke plannen en nog leuker is het dat je die met ons wil delen :thumbsup:
 

B.Stuurder

Forumguru
Ziet er netjes uit, gefeliciteerd met je aankoop.
Over je wijzigingen:

Zomerbanden Michelin Pilot Super Sport of Continental Sportcontact 6. (Wel de 6 en niet de 5P)
Winterbanden Continental Wintercontact 860, 850P is ook goed.
Kentekenverlichting, pak de originele Golf armaturen met LED. Minste problemen.

Verlaging: KW schroefset of bij minder budget zal je met Eibach ook best gelukkig worden. Voordelen: smoelt veel beter en ligt als een blok op de weg in bochten. Minder neiging tot overstuur.
RS bumper, als je wilt kan ik mijn collega vragen om een foto van zijn wagen, die is ook zilver, maar dan krijg je een foto van een RS op stelten. Als je de bumper plaatst dan moet je ook verlagen, anders is het geen gezicht (vind ik dan)
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Corné de Kluijver ; Thnx. Ik ga m'n best doen!

@philippe bakker ; Word ik nu al als prins gekroond :maakmegek:.

@B.Stuurder ; Thnx. Volgens mij zitten we qua bandensmaak op eenzelfde lijn! Ikzelf had in gedachte voor de zomerset Michelin Pilot Sport 4 of de Continental Sportcontact 6 (welke standaard om de 18 inch Turini's zitten bij PON). Echter ben ik geen voorstander voor Conti's in de zomer, omdat deze naar mijn idee snel slijten, of zit ik er helemaal langs?
De Michelin Pilot Super Sport vind ik dan weer net ietsjes te duur in 18 inch vergeleken met bovengenoemde banden.

Voor de winter zat ik inderdaad aan de Continental Wintercontact TS860 in 16 inch voor om de huidige 'standaard' velgen.

Schroefset ligt ver buiten mijn budget, althans dat heb ik niet over voor verlaging. Ik zie dat je met Eibach verlagingsveren ook al een heel mooi resultaat kunt bereiken.

Voor wat betreft een foto van de auto van je collega met een RS bumper, graag! Kan ik gelijk zien of ik moet gaan verlagen of niet :maakmegek:. Heeft je collega een RS of enkel een bumper gewisseld?

@Kempes ; Oeps, dat wist ik niet. Nou ja, dan doen we het even op een andere manier.

=========================================================================================

Gisteren de terugroepactie software-update 34H5 bij de dealer uit laten voeren. Was zo klaar eigenlijk.
Kan niet wachten op het bezoek aan TVS volgende week. Ben erg benieuwd wat het blokje gaat presteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

HarrieSkoda

Forumguru
@B.Stuurder ; Had je toevallig je collega al benaderd voor de foto's van zijn RS bumperkit op zijn O3:D?


Zoals jullie misschien hebben kunnen lezen in het groupsbuy topic, heb ik ook een bezoek gebracht aan TVS / DSG-Dokter.

De heenreis:

Afgelopen maandag was het dan zover; op het programma stond de chiptuning op maat en de DSG optimalisatie. Na een reis van 1,5 á 2 uur kwamen we aan in Varsseveld. Nog even goed gelet op het ‘standaard (rij)gedrag’ van de O3, omdat dit na de tuning wel eens heel anders kon zijn, had ik mij voorgenomen na alle grafieken die ik had gezien en verhalen die ik gelezen.


Gedurende de dag(en):


Dag 1:
Al vrij snel was de software aangepast en kon ik een proefrit gaan maken om te kijken of het mij aanstond. Vervolgens heeft Ronald gereden waar ik langs zat (met de laptop op schoot), om wat waardes te bekijken. Ronald was nog niet tevreden en zag wat afwijkingen in de ontstekingstijd.

Tegen de avond ging de O3 de testbank op, om te kijken wat hij nou precies doet en wat informatie aan de hand van de grafieken te lezen. Het gewenste resultaat werd alsmaar niet gehaald, omdat er een behoorlijke dip aan het einde van de grafiek zat, waar Ronald niet over te spreken was. Tijdens deze dip liep de auto ook schraler, waar motorschade door veroorzaakt zou kunnen worden, dus dit moest hoe dan ook opgelost worden.

Mijn mening is dan dus ook dat je beter voor een chip op maat (+ testen vermogensbank) kunt gaan dan een ‘standaard chip’, waarbij je niet precies weet hoe de auto hierop reageert.

Inmiddels waren de deuren van TVS figuurlijk al een aantal uurtjes gesloten, waarna Ronald me voorstelde om de O3 achter te laten zodat hij meer tijd zou hebben om hem optimaal af te stellen. Omdat mij het een slim idee leek dat het ‘probleem’ verder uitgezocht werd, besloten om de O3 bij TVS te laten logeren.

Dag 2:
Gedurende de dag werd ik op de hoogte gehouden van de vorderingen van de O3. Dit vond ik erg prettig, en dan weet je ook precies waar je aan toe bent, top service! Ook werd alles netjes overlegd voordat er daadwerkelijk veranderingen werden toegepast.

In de middag kreeg ik het verlossende telefoontje dat alles is opgelost en dat de O3 super lekker loopt.

Vol verwachting weer richting Varsseveld gereden om de O3 op te kunnen halen. Hier aangekomen waren ze alsnog druk bezig met de ‘finetuning’ ervan. Kortom is er uitvoerig getest totdat hij optimaal liep.

De terugreis:

Eenmaal aan de terugreis begonnen, voelde ik al direct verschil. Ongelooflijk wat ze met zo’n 1.2 TSI kunnen doen, een werkelijke transformatie. Omdat er wel weer wat ruimte in de tank was vrijgekomen, besloten om via Duitsland te rijden. In Duitsland aangekomen even een ARAL pomp opgezocht en de O3 beloond met Euro Super Plus 98.

Daarna koers gemaakt richting huis (zuiden des land), alwaar zich verschillende verkeerssituaties voordeden waarmee ik de O3 kon uittesten. Het inhalen van een vrachtauto op een provinciale weg is geen enkel probleem en binnen een oogwenk ben je er voorbij.

Ook de DSG-schakelmomenten zijn nu anders. Waar ik eerst met een slippende koppeling in zijn 2e versnelling bij een verkeerslicht wegreed, is er nu weer een echte 1e versnelling.

Qua verbruik is hij op de terugweg al zuiniger geweest als dat hij eerder was. Bij kortere stukjes wat ik merendeels rijd heb ik dit nog niet goed kunnen testen.

Het resultaat:

Ja, het resultaat. Waar hebben we het nou allemaal voor gedaan? Nou kijk zelf maar!

1k0.jpg


Kortom; een héle strakke lijn en een vermogen qua PK & Nm waar je U tegen zegt!

Ik zit voortaan met een grijns in de auto :D.

==============================================================================

Verder heb ik afgelopen week niet stilgezeten en heeft de O3 nog een transformatie ondergaan. Terwijl dat hij maandag en dinsdag een open hart operatie heeft gehad, is er dit keer iets cosmetisch aangepakt.

1k0.jpg


De foto behoeft geen toelichting dacht ik zo :shutup:.

==============================================================================

De volgende updates staan alweer op de planning, dus ik ga er snel weer een aantal afvinken!

Wensenlijst:
Groen = reeds voltooid

- Luxe (opdruk) kentekenplaten
- Diepgaande diagnose TVS (aankoopkeuring)
- Uitvoeren software-update 34H5 terugroepactie dealer
- Chiptuning op maat + DSG up-date/grade
- Ruiten vanaf de A-stijl laten tinten

- Turini 18 inch matzwarte velgen (twijfel over bandenkeuze)
- Winterbanden op huidige 16 inch velgen (twijfel over bandenkeuze)
- Professioneel laten poetsen
- Aanpassingen VCDS laten uitvoeren
- Gele halogeen lampen vervangen voor meer heldere
- Frontje asbak achterbank vervangen
- Nieuwe frisse(re) rolhoes
- 2 x LED kentekenverlichting (welke was compatibel voor de O3?)

Twijfelgevallen (op een laag pitje):

- RS voorbumper
- Verlagingveren (Eibach?)
 

Mozza

Actief lid
Ik was erg tevreden met de privacy shades voor m'n oude O2. Helaas vind ik ze bij O3 niet goed passen dus heb het teruggestuurd. Folie ziet er ook erg goed uit!
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Mozza ; ik vind folie echt perfect. Had het op mijn vorige auto ook en dat beviel goed.

Heb wel een tint donkerder genomen als m'n vorige auto, omdat ik de inkijk nog nét wat de groot vond.

@Corné de Kluijver ; more black to come :bloos:.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

HarrieSkoda

Forumguru
En weer iets om af te strepen!

1k0.jpg


1k0.jpg


Nu alleen nog monteren en om laten coderen :thumbsup:.

==============================================================================

Wensenlijst:
Groen = reeds voltooid

- Luxe (opdruk) kentekenplaten
- Diepgaande diagnose TVS (aankoopkeuring)
- Uitvoeren software-update 34H5 terugroepactie dealer
- Chiptuning op maat + DSG up-date/grade
- Ruiten vanaf de A-stijl laten tinten

- Turini 18 inch matzwarte velgen (twijfel over bandenkeuze)
- Winterbanden op huidige 16 inch velgen (twijfel over bandenkeuze)
- Professioneel laten poetsen
- Aanpassingen VCDS laten uitvoeren
- Gele halogeen lampen vervangen voor meer heldere
- Frontje asbak achterbank vervangen
- Nieuwe frisse(re) rolhoes
- 2 x LED kentekenverlichting (welke was compatibel voor de O3?)

Twijfelgevallen (op een laag pitje):

- RS voorbumper
- Verlagingveren (Eibach?)
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb ook de LED lichten boven de nummerplaat, maar af-dealer. Ik vraag me af hoe hij dat gedaan heeft, want bij de VCDS aanpassingen bleek mijn auto niet op LED gecodeerd, maar het voltage dat gemeten wordt op de lampjes was lager ingesteld. Ik heb in het verleden wel foutmeldingen gehad, maar alleen op het stadslicht links vóór dat (ook door de dealer) in LED is omgezet en de laatste tijd ook dat niet meer....
 
Bovenaan Onderaan