Skoda vs BMW

Tassin

Forumguru
Mijn vorige was een A4 Multitronic. Dus een oneindig aantal versnellingen dankzij de CVT (dankjewel DAF) en daardoor continu aanhouden van optimaal toerental. Ik vond het heerlijk rijden. Bij de nieuwe A4 is de Multitronic echter vervangen door de S-Tronic (aka DSG). Spijtig ... en een bijkomende reden om niet noodzakelijk weer een A4 te kiezen. 't Is dan ook een Superb geworden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een 7e en/of 8e versnelling drukt het toerental en dus ook het verbruik een beetje
Is dat eigenlijk altijd wel zo?
Ik zie toch vaak genoeg nauwelijks of zelfs helemaal géén verschil als ik op een landelijke route (60 km gebied) onder gelijkblijvende omstandigheden en met de cruisecontrol op dezelfde snelheid van zo'n 65km/u in de 4e blijf rijden, of doe wat de schakelindicator aangeeft en naar 5 opschakel. Het toerental daalt, het geluidsnivo ook, maar het verbruik scheelt niks (of hoogstens 0,1 L/100km, af en toe).

Hij maakt inderdaad minder toeren - maar daardoor moet-ie er ook iets harder voor werken, lijkt het wel, waardoor het voordeel weer zo goed als verdampt...?
 

sitechris

Donateur
Hangt idd ook van het toerental, de motorisering en de versnellingsbakverhoudingen af. Maar het verschil tussen 3000 en 2500 rpm is echt wel merkbaar.
 

Middag

Forumguru
Gisteren nog even met de BMW gereden en ik heb nu een beslissing gemaakt. Ondanks dat de BMW strakker rijdt en me net wat lekkerder zit, wordt het toch de Superb. Mooiere complete uitrusting, nieuwer model (op elke linkerbaan zie je een 3 serie rijden) en lagere prijs (elke maand 60 euro minder bijtelling), hebben mij doen besluiten voor de Skoda te gaan. Zoals gezegd. Ik hang niet aan status vanwege een logo. Ik vind de Superb echt een hele mooie auto en de keus tussen een Passat of Skoda is een nobrainer.. de Passat vindt ik gewoon echt niet mooi.

Dus.. Nu nog de keuze tussen Combi of HB. Waarschijnlijk gaat het een combi worden vanwege de levertijden van de HB met panoramisch dak.
 

philippe bakker

Forumguru
Ik heb de Skoda rs gekozen omdat ik een eigen zaak heb en veel klanten anders commentaar geven a la amai ne BMW .... Nu met de Skoda zegt niemand iets. Ik heb hem laten chippen en heb 289 pk nu. Qua freude am Fahren zit het wel goed nu. Wat minder is is dat op de tweedehands markt Duitse auto's altijd sneller verkocht geraken dan eender welke andere.
 

RogerS

Forumguru
De 3GT die ik nu rij is best wel ruim... Okay de S3 is ruimer maar toch meer dan voldoende om 4 volwassenen te vervoeren.
 
Bovenaan Onderaan