K&N filter

peterrapid

Forumguru
De inlegfilter K&N (bij de diesel) geeft geen merkbaar resultaat maar zoals reeds is aangehaald brengt deze wel met zich mee dat je onderhoudsfactuur wel een beetje vermindert is ook de reden waarom ik deze heb. Maar om de 15K uitkuisen en een heel beetje vet op spuiten.
 

floyd2

Forumguru
Op dieselschrauber hebben ze een keer een test gedaan en de onderdruk gemeten tussen de turbo en het luchtfilter en als verrassende winnaar kwam een................ gebruikte papieren filter tevoorschijn.(bij een TDI geloof ik)
En dan bedoel ik natuurlijk niet zo'n zwaar vervuild ding maar eentje die laat maar zeggen ingelopen was.
Die liet beduidend meer lucht door als een splinternieuw papieren exemplaar.(en z'n uitwasbare variant)
Maar dat neemt niet weg dat K&N en consorten ook gewoon hele goede filters leveren die in bepaalde gevallen/opzichten voordeel opleveren.(geen vervanging meer,sommige types hebben veel meer oppervlak als hun papieren variant waardoor ze beter lucht doorlaten/minder snel dichtslibben)
Ik heb ook een paar keer een K&N gehad en was er best tevreden over maar merkte weinig verschil.(wel een keer een kapotte LMM door de filterolie?)
 

frits183

Forumguru
@Antera

je kan de prijzen van de K&N filter terug vinden op ww.efka-import.nl en kan je afhankelijk welk filter je neemt 10 tot 20% korting geven.

Dat is erg royaal van je ;)
Dan zou het prijsverschil tijdens het omwisselen nihil zijn geweest voor mij.

Een goede reden voor de anderen om ook hierover na te denken lijkt mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Adoks

Senior Member
Op mijn motor (Honda VFR) heb ik een K&N filter puur vanwege de kostenbesparing aangezien origineel schreeuwend duur is. Luchtfilters (aftermarket zoals Mann) voor de auto zijn zeer goedkoop en kun je zelf binnen 10 minuten plaatsen.

Voor mij is er dus geen enkel voordeel om K&N in een auto te plaatsen, sterker nog.. In een normale setup geven K&N filters eigenlijk geen vermogenwinst, ze laten meer vuil door en ze kunnen je LMM beschadigen indien het filter olienevel loslaat. Je moet hem regelmatig van nieuwe olie voorzien en dat kun je dus niet in willekeurige hoeveelheden aanbrengen.

De olie en schoonmaakset is ook niet goedkoop, maar dat wordt voor het gemak nog wel eens vergeten.
 

frits183

Forumguru
Ik ben van de week voor mijn eerste beurt op 93dkm bij mijn toekomstige dealer in Lelystad geweest.
Ik kan mijn Faab zo heeft hij laten zien zelf weer op 0 zetten.
De bedoeling is nu elk jaar bij APK een beurtje, ik reed altijd 30dkm en deed dit bij mijn vorige auto's ook zo.
Denk overigens nu de kids een OV kaart hebben met 20dkm uit te komen.
Heb er gelijk een onderhoudsvrije (80dkm) K&N filter ingezet.

Ikzelf denk zo de kosten redelijk te kunnen beheersen

:koffie:

Na 50.000 miles hoeft er pas nagekeken te worden.
Dan zien we wel weer verder.
Heb ik hopelijk al een yeti

:dankje:
 

MacManiac78

Forumguru
Een diesel heeft altijd al een overschot aan lucht. Als je dat overschot wil benutten moet de map aangepast worden.
1 , 2 , 3.... 4 voorbeelden dat zo'n inleg of openair filter geen zin heeft. Ze worden gemaakt, verkocht en mensen verdienen er hun brood mee. (That's it!)
Als meerdere runs op een dyno nou aantonen dat er al een variatie in het geleverde vermogen zit bij runs met het standaard filter, en enkele percentages vermogenswinst beloofd worden, dan moeten die bij die meervoudige runs NA de aanpassing toch ook naar voren komen? Daarnaast.... deze subtiele winst... (als die er al is) dan zal je het niet eens merken.

Het gebruiken om de kosten voor het wisselfilter te besparen.... een reinigingsset kost hetzelfde als een nieuw standaard filter. En de doekfilters hebben een olie-achtige laag die de luchtmassameter wel eens verontreinigen wil.

Dit alles is trouwens al zo'n oude discussie. Van mij mag iedereen. En iedereen die zegt dat hij/zij vermogenswinst heeft: Gefeliciteerd! Maar.... voor de sceptici onder ons.... mijn advies: begin er maar niet aan.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@MacManiac78, je hebt je punt al meermaals geprobeerd te maken en in veel gevallen heb je gelijk, maar niet in alle gevallen. Bij mijn setup kreeg de motor gewoon niet genoeg lucht, vandaar een CAI met open filter. Bovendien klinkt het gewoon lekkerder met zo'n filter, alleen dien je er zorgvuldig mee om te gaan, want anders help je idd je LMM om zeep.
 

Schippersss

Forumguru
Ja mcm, leuk amusement programma om te zien. Maar trekt op niks natuurlijk. Na instal van een filter zonder restrictie en rare bochten die vw voor het geluid en andere ongein kreeg hij wel meer vermogen en vooral koppel. Maar ik heb het hier al is uitgelegd. Daar in dat filmpje gebruiken ze een standaard auto, dus dan voldoet idd het standaard luchtfilter systeem. Maar zodra je hem gaat chippen dan heeft hij meer lucht nodig en vooral bovenin wat her standaard systeem moeilijk kon leveren je gaat wel van 0,7bar naar 1,1/1,2bar. Daarbij is de aanvoer van lucht op hoge toeren wel van belang. Afijn het schelden mij zo. Rond de 12pk en 15nm koppel.
 

Mogas

Forumguru
Als je zo'n ding schoon maakt moet je hem ook niet in die olie dopen maar gewoon een beetje erop sprayen En ook aan de goeie kant (vanwaar de lucht er doorheen gaat dus)
Dan goed laten drogen voordat je er weer mee gaat rijden want anders gaat idd je LMM naar de kl.t.
Staat ook allemaal in de beschrijving bij het schoonmaak set ,Ik kreeg het er bij de Astra toen bij en ik heb er nu al 4 a 5 keer die van de wagen en die van de XJR mee schoon gemaakt en weer geolied
Tip van K&N zelf ,Cleanen ? Gewoon in de vaatwasser zetten en vooral NIET droogblazen met lucht want dan blaas je het filter materiaal verrot



 

MacManiac78

Forumguru
Waarschijnlijk is bij jou dan de uitlaat en inspuiting verruimd maar de intakezijde niet voldoende meegenomen.

Hier spreken mensen met een niet aangepaste auto ervan dat een inlegfilter of open intake PK's en NM's opleverd... en DAT is gewoon niet waar. Als je het hele management aanpast dan sluit ik het noodzakelijk vergroten van de intake niet uit. Rennen en ademen door een rietje gaat ook niet. Maar voor de mensen zonder deze tuning.... laat die filters lekker liggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Mogas

Forumguru
Ik krijg een beetje een Deja vu hier ,Ik heb op m'n Vectra toendertijd m'n eerste K&N geplaatst
Ding liep duidelijk beter ,Maatje van me werkte toendertijd bij Apex in Lisse. Via hem heb ik toen m'n GTC bij hun laten verlagen ,Was de eerste in NL die ze onderhanden konden nemen. Hij had ook contact met K&N in Eindhoven
De mannen in Eindhoven hebben toen dezelfde deal aangeboden ,een dagje de wagen brengen en gratis de 57i kit erop
Geen slechte deal toch ? ,Heb 9 jaar ermee gereden en het ding heeft nooit geen klap verkeerd gelopen
Diverse malen (zoals voorgeschreven) het filter schoongemaakt en nooit problemen !!
Had via duitse forums ook aangegeven dat de 57i kit nu binnenkort op de markt zou komen voor Europa en dezelfde discussie als hier. Voors en tegens ,In Duitsland moet je natuurlijk sowieso alles bij de TUV aanmelden wat je op je motor of auto bouwt dus dat vonden ze al het grootste probleem maar ook een hoop mensen die niet geloofden dat je van onderuit meer koppel hebt. Heb dit bij de tweede wagen die ik er bracht na twee maanden met de mannen daar besproken en die glimlachten alleen maar... Ik heb jammer genoeg de papieren met de GTC mee gegeven maar daar kon je mooi de 0 waarde (zonder) en de nieuwe gemeten waarde met het filter op zien. En het mooiste kommentaar van de mannen van K&N was ,"Meneer we bestaan al zoveel jaar en overal ter wereld worden onze filters in de racerij het meeste gebruikt ,Zou het dan rotzooi zijn "? Ik heb hem ook nooit anders af laten stellen of zoiets ,was gewoon niet nodig ,Past het management systeem zelf aan
 
Bovenaan Onderaan