Belgische politie neemt ‘getunede’ auto’s in beslag

Falcon

Donateur
Ik begrijp even niet zo goed op basis van welke wetsartikel de wagens van de weg worden gehaald? Kan iemand mij dat uitleggen?
 

CDK

Forumguru
Ik las het stuk vanmorgen op een Vlaamse website, is echt bizar hoe het er daar aan toe gaat!
 

Thokozanoah

Forumguru
Ik begrijp even niet zo goed op basis van welke wetsartikel de wagens van de weg worden gehaald? Kan iemand mij dat uitleggen?
Ik heb zo het idee dat ze het doen, omdat de auto afwijkt van de typegoedkeuring.
In Nederland schijnt het ook zo te zijn dat het vermogen maar 20% mag afwijken van het vermogen wat op het kenteken staat. Anders zou de auto opnieuw gekeurd moeten worden door het RDW.
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
In Duitsland hebben ze ook strenge regels en moet je voor van alles en nog wat naar de TUV. Wat hier allemaal met led uitgespookt wordt hoef je daar niet te flikken.
Afwijkingen aan banden, velgen, vering en motorvermogen = naar de TUV.
In bijna alle landen gelden die regels ook in Nederland!

Hier Is weinig controle maar bij ernstige ongelukken kon je wel eens serieuze problemen krijgen, ook met je verzekering.
Je auto voldoet niet aan de typekeuring en is dus niet verzekerd :lezen::banghead:
Tenzij schriftelijk goedkeuring.
 

andrehj

Forumguru
In Nederland schijnt het ook zo te zijn dat het vermogen maar 10% mag afwijken van het vermogen wat op het kenteken staat. Anders zou de auto opnieuw gekeurd moeten worden door het RDW.
10%, heb je daar een bron van? Want dat zou betekenen dat mijn (ongetunede) auto ook al opnieuw gekeurd moet worden. Op de rollenbank had deze namelijk 186 pk, ipv de 160 uit de folder. Is toch 16% meer.
 

Joske

Forumguru
Ik zal het eens ne keer heel simpel uitleggen hoe het nu eigenlijk zit in België, met de volgende tekst:

Laten we meteen met de deur in huis vallen; chiptuning is wettelijk niet illegaal voor ingeschreven voertuigen, het is gewoon bijna onmogelijk om het legaal te doen. Concreet? In 2010 werd een Ministeriële omzendbrief uitgestuurd door de staatssecretaris voor Mobiliteit destijds, Etienne Schouppe (CD&V). Daarin staat de toelating voor een resem aan veranderingen waarvoor je geen toelating nodig hebt van de constructeur. Want volgens de strikte wet dient elke verandering te gebeuren met goedkeuring van de constructeur (lees: zelfs het vervangen van je stereo). Niet realistisch natuurlijk, daarom ook de brief met uitzonderingen.

In mensentaal komt het er op neer dat je - pakweg - jouw Volkswagen Golf mag laten chiptunen als je toestemming krijgt van Volkswagen en als je daarna heel de wagen laat testen door een erkende technische dienst (lees: bij de autokeuring). In die zin doen chiptuningsbedrijven dus ook helemaal niets illegaal, want zij bieden enkel de dienst aan. Het is aan de klant om te zorgen dat de wagen conform de wet is.

Een stap die zo goed als nooit wordt genomen door de klant. Enerzijds omdat ze het niet weten, anderzijds omdat het bijna onmogelijk is. Mensen met een gechipte wagen rijden dus eigenlijk onverzekerd rond, want de wagens zijn niet wettelijk in orde. Bij AXA verzekeringen kregen we dan ook dezelfde uitleg: 'Voertuigen die een ‘chiptuning’ hebben ondergaan moeten terug passeren via een keuringsstation. Want de premie voor de verzekering wordt berekend op basis van het vermogen.'

Propere taal om te zeggen: Heb je een ongeluk, is je wagen gechipt en komen we er achter, dan weigeren we een uitbetaling. In realiteit zal het daarbij enkel gaan om ongelukken die te verklaren vallen door de tuning (bijvoorbeeld overdreven snelheid).



Zo.. jullie kunnen jullie vast voorstellen dat er natuurlijk NIET getuned wordt in België é... :lezen:



 

CharlesTucker

Forumguru
Wat mij vooral opviel aan het verhaal was dat de beide mannen aangehouden waren om andere redenen dan die tuning, volgens het artikel werd die Skyline aangehouden vanwege een onjuiste kentekenplaat, die Megane in eerste instantie vanwege het niet verzekerd zijn. Tsja, je moet denk ik wel dat soort zaakjes op orde hebben, anders heb je al direct de schijn tegen.
 

Joske

Forumguru
dat klopt idd @CharlesTucker .. ook is het zo dat hoe meer je opvalt... hoe meer kans je hebt om tegen de lamp te lopen :lezen:

Donuts draaien naast het plaatselijke politiekantoor bijvoorbeeld... :laugh:

maar serieus: té snel rijden, té luide muziek, té laag, je airride showen bij de plaatselijke frituur (écht gebeurd), 20 inch gouden wielen (é Corné :maakmegek:), een veel te luide uitlaat (oh, dat is alweer Corné :deuk:),etc..

je snapt hem wel denk ik é, dat trekt nu eenmaal aandacht van de mannen in het blauw en voor dat je het weet: hang je :sterretjes:
 
Bovenaan Onderaan