Jokkende Skoda Octavia reclame

stradje

Actief lid
Jullie hebben ongetwijfeld allemaal die misleidende reclame voor de Octavia Greenline zien langskomen, met ongeveer 6(?) keer het panoramadak prominent in beeld als USP (unique selling point). Op grond van die reclame nog maar eens bij mijn dealer geïnformeerd, want dat panoramadak leek mij wel gaaf. Maar die blijft bij hoog en bij laag beweren dat het panoramadak NIET leverbaar is op de Greenline Business Line. Dus heb ik eind december een klacht ingediend bij de reclamecode-commissie wegens misleidende reclame.

Gelijk maar even aangegeven dat ze het wat mij betreft niet mogen gaan oplossen met kleine lettertjes. Dat zou gaan lijken op een omelet reclame met kleine lettertjes: "niet leverbaar met ei". Ik snap echt niet waarom je niet gewoon meer keuzevrijheid krijgt op de GL BL.

12 februari wordt het behandeld. Dan al ;)!!

Ik ken nog iemand die deze vraag heeft voorgelegd bij de marketingmanager van Skoda/PON. Na herhaald informeren zou er nu binnen 3 dagen gereageerd gaan worden.
 
Ja, de Greenline valt in de 14% bijtelling, o.a. vanwege het gewicht van de auto en de optimale luchtweerstand. Hierdoor is de auto zuiniger, maar zijn veel opties niet leverbaar, aangezien de auto dan alsnog in de 20% of 25% bijtelling valt. De reclame die Skoda gebruikt voor de Greenline is dezelfde als de reclame toen de Greenline nog niet eens leverbaar was. Een blik in de optielijst brengt volgens mij duidelijkheid genoeg, dus misleiding? Ik vind van niet. Wil je meer opties en een panodak? Neem dan de EBL en betaal gewoon 20% of 25% bijtelling. Makkelijk toch.... ;)
 

CDK

Forumguru
@stradje je gaat het nog druk krijgen! als dit misleidende reclame is, dan is elke auto reclame van welk willekeurig merk dan ook misleidend :jaja: er wordt ook altijd een vanaf prijs genoemd, dat het getoonde model in de reclame 3 maal diezelfde vanaf prijs moet kosten doet mijns inziens niet ter zake :nono:
 

stradje

Actief lid
Combi van 14% en panoramadak in één reclame is misleiding, hoe je het ook wendt of keert. Simpel toch!

Dikke kans dat de reclamecode commissie mij in het gelijk gaat stellen.
 
Oneens.... :tongue: Heb je de Audi, BMW En Mercedes reclame weleens gezien? :pieker: Raceauto's met een vanaf prijs die alleen in Utopia waarheid zou kunnen zijn in vergelijking met alle opties uit de reclame..... :troost:
 

Noord26

Forumguru
bespeur ik daar enig cynisme Noord?

...

:lezen:

Nee geen cynisme, maar ik sta versteld van het feit dat het gewoon niet leverbaar is.

Vrouwlief zei gisteren toevallig toen ze TV zat te kijken: "mooie auto die nieuwe Octavia", en toen ik even keek ook prominent het pano-dak in beeld inderdaad. Daarom sta ik versteld van dit topic.
 

CharlesTucker

Forumguru
Het lijkt me nog erg lastig om voor die reclamecode-commissie, want inderdaad is zo ongeveer elke reclame die ik zie voorbijkomen enigszins misleidend. De vraag is altijd waar je de grens legt. Persoonlijk verwacht ik bij het zien van wat beelden van een fraaie auto en een "vanaf" prijs, dat ik die betreffende auto tegen een heel veel hogere prijs wel zal kunnen kopen.

In het geval van die O3 reclame wordt zowel het panoramadak als de 14% wel heel erg nadrukkelijk in beeld gebracht, en er wordt niet gesproken over VANAF 14% bijtelling. De geadverteerde auto bestaat dus eigenlijk gewoon niet, en dat is volgens mij toch net iets te veel misleiding. Wat mij betreft heeft stradje wel degelijk een punt. Maar eerlijk gezegd, het kan me niet zo veel boeien.
 
Wat kan je eigenlijk bereiken met zo'n klacht?
Dat het panodak toch leverbaar zal worden bij een greenline?
Of krijg je een schadevergoeding?

Niet dat ik het ook overweeg, maar stel het nut van een dergelijke klacht in vraag...
 

Joske

Forumguru
dat ze zo niet meer zullen adverteren vermoed ik, denk niet dat je dan ineens wel een GL met panodak zult krijgen hoor.. en liefst nog op kosten van Škoda ook zeker? :D
 

hpolie

Senior Member
In dit gevel geef ik @stradje groot gelijk, het moet in de auto branche maar eens afgelopen zijn met die misleidende reclame. Zo erger ik mij ook werkelijk aan de Fabia II handleiding waar alle types in vermeld staan en waar je na goed extra lezen tot de ontdekking komt dat die optie er nu net niet op zit om dat het je type niet is.
Tja ik begrijp wel dat het de prijs druk van een handleiding, maar dan moeten ze ook niet zoveel verschillende types op de markt brengen! En ik praat uit ervaring hoe het ook anders kan. :lezen:

[Edit] dit is geen reclame voor mij zelf, daar ik al meer dan 16 jaar uit de roulatie ben.!

Henk
 
Laatst bewerkt:

Rikki

Nieuw lid
Jullie hebben ongetwijfeld allemaal die misleidende reclame voor de Octavia Greenline zien langskomen, met ongeveer 6(?) keer het panoramadak prominent in beeld als USP (unique selling point). Op grond van die reclame nog maar eens bij mijn dealer geïnformeerd, want dat panoramadak leek mij wel gaaf. Maar die blijft bij hoog en bij laag beweren dat het panoramadak NIET leverbaar is op de Greenline Business Line. Dus heb ik eind december een klacht ingediend bij de reclamecode-commissie wegens misleidende reclame.

Gelijk maar even aangegeven dat ze het wat mij betreft niet mogen gaan oplossen met kleine lettertjes. Dat zou gaan lijken op een omelet reclame met kleine lettertjes: "niet leverbaar met ei". Ik snap echt niet waarom je niet gewoon meer keuzevrijheid krijgt op de GL BL.

12 februari wordt het behandeld. Dan al ;)!!

Ik ken nog iemand die deze vraag heeft voorgelegd bij de marketingmanager van Skoda/PON. Na herhaald informeren zou er nu binnen 3 dagen gereageerd gaan worden.

Noem een synoniem voor misleiding: reclame
Elke reclame probeert alleen de rooskleurige kanten van een product of dienst te belichten. Op de mindere aspecten wordt niet ingegaan. Helaas is dit maar al te waar.
 
Bovenaan Onderaan