Remleidingen achteraan vervangen

The bone collector

Senior Member
Hallo,

Excuseer mij dat ik weeral een vraag heb, maar mijn Felicia is bij de technische keuring afgekeurd (in België). Probleem zijn de schokdempers (moet ik nog vervangen), maar nu zijn blijkbaar ook de remleidingen achteraan aan vervanging toe.

Ik ken wel iets van auto's, maar remleidingen weet ik niet of ik dat zelf aan durf. Weet iemand hoeveel dit zou kosten om te laten vervangen? Is het een lang/moeilijk werk om dit zelf te doen?

Alvast bedankt voor de reacties.
 

Ronnie

Forumguru
Kun je beter uitbesteden wanneer je er zelf geen ervaring mee hebt. De wartels van de leidingen kunnen zeer vast gaan zitten en dan is het gevaar groot dat je de gehele leiding moet vervangen tot aan de bekrachtiger. Zonder speciaal gereedschap wordt het al zeer moeilijk.
 

The bone collector

Senior Member
Bedankt voor je snelle antwoord. Daar was ik al bang voor. Heb je misschien ook een idee van de kostprijs? Of eventueel hoelang een monteur er werk aan heeft? Begin te twijfelen om hem toch maar in te ruilen, na zoveel jaar nooit defecten gehad te hebben lijkt het nu ineens niet te stoppen.
 

Ronnie

Forumguru
De leidingen kosten de hele wereld niet, je kunt ze ook per meter kopen en zelf de wartels eraan velzen.
Ik denk dat een monteur er toch wel een uurtje of 2 mee druk is (afhankelijk van de toestand natuurlijk)
 

The bone collector

Senior Member
Nogmaals bedankt voor je snelle antwoorden, Ronnie. Als dit op 2 uur zou kunnen hersteld zijn, zou de kostprijs nog heel goed kunnen meevallen. Ik zal eens navraag doen bij de garage.
 

pansaebr

Actief lid
Beste,

Waarom vraag geen offerte bij de nabij gelegen skoda garages (kan verschillende prijzen opleveren ) heb het laatst ook zelf gedaan in een straal van 50km een 3tal skoda dealers en dit levert toch wel verschillende prijzen op voor het zelfde werk.(was toen 75€ verschil op een groot onderhoud )
groetjes
 

The bone collector

Senior Member
Bedankt voor de tip, maar ik krijg altijd de indruk dat de dealers niet meer staan te popelen om aan oude auto's te werken, zeker niet als ze die zelf niet verkocht hebben. Misschien is het maar een indruk. Bij de technische keuring waren ze trouwens ook veel strenger voor mij dan bij de nieuwere auto's.
 

pansaebr

Actief lid
Beste,

Ik zie dat je een diesel hebt , in belgie de dieseltest is inderdaad niet van de poes heb ook een raar gezicht als ik bij pa zijn vectra b 17td de keuring passeer (kilometerstand meer dan 300dkm )
maar dan verbetert toch wel als ze de test uitgevoerd hebben. (doet er wel een injectorreiniger elke 5000km in )ikzelf heb een 1.3 benzine van 2000 nu een 120dkm de laatste keuring een opmerking over de koppeling.
Maar veel suc. met het vervangen van de remleidingen en de schokbrekers.
 

The bone collector

Senior Member
Na de schokbrekers (veerpoten eigenlijk, zie mijn andere topic) ook even naar de remleidingen gekeken terwijl de auto toch op de brug stond. linker remleidingen zijn gewoon nog zwart gelakt, was helemaal niks mee. Langs de rechterkant wel een stuk roest, een 20 tal centimeter. Gewoon even met een schuurpapiertje aangeraakt en begonnen meteen terug te blinken. Zaten geen putjes in of zo. Heb er anti-roest op gezet en ik ga nu gewoon zo terug naar de keuring. Echt helemaal overdreven om de auto daarvoor af te keuren.

@pansaebr, met de dieseltest heb ik nog niet zoveel problemen gehad, al rookt hij redelijk door de korte afstanden. Op weg naar de keuring geef ik in zen 2de versnelling gas tot tegen de begrenzer, en na een rookwolk van 200 meter blijft hij altijd een paar dagen rookvrij :-)

Vrees wel dat dit het laatste jaartje wordt, balken langs de zijkanten onderaan zijn bijna doorgeroest. Tegen de keuring volgend jaar vrees ik dat er gaten komen. Dan heb ik toch nog een jaartje Felicia-plezier :-)
 

pansaebr

Actief lid
Beste,

gewoon eens rondkijken naar herstelbedrijven in de buurt die eventueel hem tegen een schappelijke prijs kunnen herstellen , overzet dorpels zijn niet duur bij artaparts. Ik heb al gemerkt hoe minder dringend de laswerken moeten uitgevoerd worden de prijzen wel meevallen.
Hopelijk nu wel een groene kaart bij de herkeuring.
 

The bone collector

Senior Member
Gisteren terug naar de keuring, en terug afgekeurd voor de remleidingen. Voor de Belgen hier, blijkbaar is opschuren en opnieuw verven van remleidingen verboden. Ik heb maar even gezegd dat ik dat gewoon gedaan had omdat er bijna niks mis was met de remleiding en dat ik links achter zelfs helemaal niets gedaan had. Man van de keuring gaf toe dat er links in feite niks aan te zien was, en de opmerking op het keuringsbewijs is veranderd van remleidingen achter naar remleidingen rechts achter. Ik krijg altijd het idee dat het toch allemaal heel erg afhangt van de persoon die onder de auto kijkt. Ik ga de remleiding nu uiteraard vervangen, maar dat laat ik liever aan de garage over.
 

turboturbo

Forumguru
Misschien toch eens een ander keuringsstation proberen....?
Enne, wat die roetmeting betreft: voor de keuring even een een paar liter benzine bij je diesel gooien, en daarna goed gassen. Oldest trick in de book ;) Zo heeft mijn broer ook nog een jaartje langer kunnen genieten van een ontzettend dure reparatie, een paar dagen vóór z'n APK keuring, van een bijna (niet, dus) afgekeurde auto. :winkie:
 

The bone collector

Senior Member
Toch nog even een kleine update i.v.m de remleidingen zodat jullie weten hoe het afgelopen is. Men pa (die toch nog wat meer van auto's kent dan ik) wou de remleidingen zelf vervangen tijdens mijn vakantie in het buitenland. Nadat hij de auto even over zijn put gezet had, is hij terug naar het keuringsstation gereden om te vragen waarom die remleiding nu juist moest vervangen worden terwijl alle remleidingen in ongeveer dezelfde staat zijn. Chef van het station is er bijgekomen (zonder te weten welke remleiding nu juist moest vervangen worden), na wat twijfelen en discussiëren met een andere 'controleurs' heeft hij dan maar gezegd dat de het oké was als links achter vervangen werd, omdat daar toch echt wel een roestplek was volgens hem.

Conclusie: rechter-remleiding was afgekeurd en de linker is uiteindelijk vervangen.
 
Bovenaan Onderaan