Glas buitenspiegel verloren

Aad

Nieuw lid
Vandaag reed mijn vrouw naar haar afspraak toen ze plotseling het glas van de rechter buitenspiegel zag "wapperen" en het volgende moment liet het glas los, en uiteraard in stukjes op de weg. Geen aanrijding of zoiets gehad, dus spontaan loslaten van het glas. Mijn vraag is of iemand hier ook deze ervaring heeft gehad? Ik meen al eerder iets gelezen te hebben op het forum, maar kon het niet terug vinden.
Andere vraag is of nu alleen het glas besteld en gemonteerd kan worden of dat ik een geheel nieuwe spiegel moet aanschaffen. Overigens vind ik het wel vreemd dat zomaar het spiegelglas, dat kennelijk verlijmd is, los laat.
M.vr.groet,

Aad.
 

JanR

Nieuw lid
Dit heb ik ook gehad met mijn vorige auto een Opel, eerst links en later rechts. Het lijkt er wel op dat de lijm door de spiegelverwarming verdroogt en dan op enig moment loslaat. Bij Opel was is het de plaat met verwarming en glas. Voor de garage nog geen 2 minuten werk om het te vervangen.
 

Cordoba

Forumguru
Echt alleen het glas (met of zonder verwarming) heb ik nog niet eerder gehoord/gezien. Wel ooit meegemaakt dat de spiegel met verwarming en kunststofframe met de 'kogel' waarmee ie in het spiegelhuis gedrukt zit niet goed in de kom zat. ('kogel' is het punt waar de spiegel om draait voor de verstelling)
Ik heb de spiegel toen gewoon goed op z'n plaats gedrukt en geen probleem meer gehad.

De garage/dealer geeft vaak aan dat spiegelglas niet los geleverd kan worden. Mijn ervaring is, dat dit bij een automaterialenzaak wel mogelijk is, wel moet je dan de gegevens van je auto hebben en aangeven of het met of zonder spiegelverwarming is. Voor een Cordoba was ik een paar jaar terug iets van €20 kwijt voor een nieuw spiegelglas met verwarming.
 

Pendragon

Forumguru
Ik heb het ook gehad. Hij was er nog niet uitgevallen, maar begon irritant te trillen. Eerste de linker spiegel en sinds afgelopen donderdag de rechter spiegel. Vandaag is deze vervangen en ik schrok van de prijs. Het vervangen kostte 90 euro en het is een werkje van niks (heb ik de vorige keer gezien). Viel me toch wel een beetje tegen. Maar goed, geen getril meer en de spiegel zal er dan ook niet afvallen.
 

Fabia

† In Memoriam
Is dat per spiegel 90 euro? Inderdaad een duur grapje. Je zal ze allebei verliezen zeg.
 

Pendragon

Forumguru
Ik weet niet over verschil zit tussen een gewoon spiegelglas en mijn verwarmbare en bedienbare buitenspiegels. Ik denk dat niet alleen het spiegelglas vervangen wordt, maar ook hetgene waar het op zit. Deze zit met klemmen vast in de spiegelkast.
 

adjego

Actief lid
Ja inderdaad, alles wordt vervangen. Dus ook het warmte element.
Dit alles bij elkaar kost rond de 25 euro.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals adjego al aangeeft is dat één geheel: het verwarmingselement is een soort sjoelschijf die achterop het spiegelglas verlijmd zit. Dat moet goed gebeuren omdat de schijf met het complete spiegelglas eronder goed geleidend warmtecontact moet hebben: anders werkt de spiegelverwarming niet goed, en heb je kans op scheuren door ongelijk verwarmen van het glas. Vanwege de hanteerbaarheid en het gemak (en de geringe kosten) wordt het spiegelglas in een soort kunststof frame geleverd waarmee ie zo in het spiegelhuis gedrukt kan worden (wel eerst even de stekker van de verwarming aansluiten).

Het verschil zit dus alleen in de het verwarmingselement dat er wel of niet op zit. Elektrische of handverstelling maakt in principe niet uit, in de praktijk gaan spiegelverwarming en elektrische verstelling altijd hand in hand.
 

adjego

Actief lid
Ik vind het anders behoorlijke afzetters als ze voor een artikel wat als je het zelf koopt maar 25 euro kost, je een rekening van 65 euro geven. Dat slaat toch nergens op.
 

Aad

Nieuw lid
kijk eens bijv bij artaparts.nl. kost ca €15

Tnx voor de url, maar daarover heb ik toch nog een vraagje: zit er nu verschil in het glas van gewone spiegels en verwarmde spiegels? Bij mij is denk ik alleen het glas er af gevallen want ik kijk nu tegen een egaal grijszwart kunststoffen? plaatje aan, m.a.w. welke moet ik nu bestellen, die van 14 euro of die van 19 euro?
M.vr.groet,

Aad
 
ligt er volgens mij aan of je verwarmde spiegels of gewone spiegels hebt,voor zover ik weet zijn de verwarmingselementjes tegen het glas geplakt(mocht het niet zo zijn, is er vast wel een monteur of ronnie die het wel weten) maar je kunt ook even mailen naar ze, en voor die €5 heb je dan mogelijk nieuwe verwarmingselementen erbij. waarschijnlijk is het geheel al voorzien van een kunststofhouder.
ook kun je bij winparts.nl kijken, prijzen zijn niet heel verschillend. ik meen hier iets gezien te hebben over spiegel vervangen, dus even zoeken. succes.
 

Ronnie

Forumguru
Gewoon een spiegelglas met verwarming bestellen, is het altijd goed.
Ik heb het even opgezocht; origineel kost € 72.-.
 

Cordoba

Forumguru
Tnx voor de url, maar daarover heb ik toch nog een vraagje: zit er nu verschil in het glas van gewone spiegels en verwarmde spiegels? Bij mij is denk ik alleen het glas er af gevallen want ik kijk nu tegen een egaal grijszwart kunststoffen? plaatje aan, m.a.w. welke moet ik nu bestellen, die van 14 euro of die van 19 euro?
M.vr.groet,

Aad

Als je spiegelverwarming hebt, is die automatisch ook gevallen, maar dan moet je nog draden met een stekkeraansluiting in het spiegelhuis hebben zitten, om de verwarming op aan te sluiten. (dan is de stekker bij de val dus losgeschoten).

Anders je achterruitverwarming aanzetten en de schakelaar voor je buitenspiegels ook op verwarmen zetten, dan moet je na een paar minuten kunnen voelen of je overgebleven buitenspiegel warmer is geworden. (natuurlijk wel contact en/of motor aan)
 

ougie

Forumguru
Heb onlangs ook dit probleem gehad, trillende spiegel. Kon ze simpel los halen. Garage gebeld en ook ik schrok van de prijs. Heb op advies van de garage hitte bestendig dubbelzijdige tape bij de Karwei gehaald en klaar is kees. Waar de garagehouder mij wel voor waarschuwde is dat de verwarming zeker niet meer optimaal functioneerd. En hij had gelijk, de tape is zeker niet warmte geleidend. De spiegels zitten prima vast, maar de verwarming werkt nagenoeg niet meer. Als je verwarming bent gewend, is zonder erg vervelend. Ik ben nog op zoek naar de goedkoopste manier om toch aan nieuwe spiegelruitjes (met verlijmde verwarmingselement) te komen.
 
Bovenaan Onderaan