Verwarming Seat Leon 5F

Status
Niet open voor verdere reacties.

tim_j

Forumguru
Goed dat het gelukt is. Vooraf dacht ik dat word een dashboard eruit-klus. Maar dat valt reuze mee. Bij mijn octavia zit ik nog steeds te etteren met de koude lucht. Zou dit kachelsysteem identiek zijn?

Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Donateur
Goed Googlen.
Volgens mij zit hij bij Leon en Golf zo, maar bij Octavia anders en moet wel hele dashboard eruit. Maar dat zal ook wel weer verschillen per type, dus even Googlen.

Dit was voor een noob als ik goed te doen; hele dashboard eruit sleutelen zou ik niet zelf aan beginnen, denk ik

PizzaPieter

Donateur
Na een pm van @JongH , heb ik vandaag de temperatuur nog eens gemeten bij 100kmu (hoogste) en bij stilstand (laagste). Behoorlijk verschil, maar nog steeds meer dan behaaglijk .
Gewoon ter info

63820.jpg 63962.jpg

PizzaPieter

Donateur
Grappig.

Je bestelt iets bij een webshop die hoort bij een garagebedrijf. Op de site staat dat ze ook spullen als rest voorraden opkomen, dus ik was extra scherp.

Hetgeen wat je bestelt zou moeten bestaan uit 5 onderdelen (de afdichtingsset die ik nodig had voor de kachelradiator), maar op de foto zijn in het zakje maar 3 onderdelen zichtbaar.
* Product: €5
* Verzendkosten: €10
* iDealkosten: €1,50
Voor de zekerheid maak je nog een opmerking dat de set 5 onderdelen moet bevatten, er maar 3 zichtbaar zijn en dat het belangrijk is dat ze er alle 5 zijn.

65319.jpg

De envelop komt binnen en wat denk je; 3 onderdelen.

Mailtje gestuurd, sorry, het is niet compleet, kan gebeuren, hoe kan ik het terugsturen.

Reactie: "Je mag het product aan ons terug sturen, dan zal ik de kosten van het product terug boeken."

Dus ik geef aan dat ik verwacht dat ze ook de andere kosten vergoeden, zoals verzendkosten etc, krijg ik als reactie dat ze wel de initiële verzendkosten vergoeden, maar niet de iDealkosten en terugstuurkosten.

Dus ik vertel: "als een product dat geleverd wordt niet goed is of onvolledig, dan zou de verkopende partij alle kosten moeten vergoeden, ook de transactie- en terugstuurkosten. Ik neem aan dat jullie dat ook volgen?"

Geen reactie meer.

11 dagen later stuur ik het pakket terug met opmerking op de bon dat ik verwacht dat ze alle kosten terugbetalen.
65355.jpg
... en stuur een net bericht per mail, inclusief fijne feestdagen, om aan te geven dat het onderweg is.

Hallo xxx,
De spullen gaan morgen retour. Ik verwacht een terugbetaling van alle kosten.
Fijne feestdagen,
Met vriendelijke groet,
Pieter

Kijk ik vandaag in de bankapp, zie ik dit bij de terugbetaling staan.

"Ik heb even een eurootje extra gedaan. Voor je spaarpotje. Uit je venijnigheid bemerk ik dat je het wel kan gebruiken. De beste wensen."

WTF? Serieus? Gebeurt dit echt?

Wilde kosten besparen, maar kostte uiteindelijk dus nog €16,50 en hierdoor wat ergernis.

Omdat ik omhoog zat en de auto gefixed moest toch ff dealer hier om de hoek gemaild...kost het origineel €18,50 en kon ik volgende werkdag al ophalen.

Bijlagen

• 65355.jpg
    65355.jpg
    234,2 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Tis wel heel treurig idd...Als het kan gebruik ik bij dit soort zaken m'n creditcard om de betaling te doen. Dan kan ik de betaling terug laten boeken, en mocht het kwijtraken, dan heb ik daarop ook een aankoopverzekering.

Kanerr

Forumguru
Absurd dat zulke mensen een webshop runnen. Die verwachten dat je het maar allemaal gunt als het niet goed loopt.

Ik controleer altijd op 3 plekken mijn onderdelen.
1. dealer website (of als er geen onderdelenwebsite is van de dealer dan bellen)
2. Winparts
3. Random andere site zoals bijv. Amazon

Merk vaak genoeg op dat het bij de dealer goedkoper of evenduur is en sneller leverbaar is :)

PizzaPieter

Donateur
Mijn ervaring met dealers was dus anders, maar in dit geval was hij veel goedkoper dan anderen. Setje met originele PN was sowieso slecht leverbaar en als dan meestal van € 25-30 dus ik was bang dat bij dealer nóg duurder zou zijn. Prijs van € 5 was waarschijnlijk niet voor niks € 5

leon-cupra

Forumguru
Klinkt mij heel herkenbaar maar dan langs de andere kant … er is toch duidelijk een productbeschrijving en toch bestellen mensen zaken die niet voldoen aan hun wensen. Mss had je eerst contact opgenomen voor te bestellen. Wanneer jij dat bestelt , heeft het bedrijf al kosten: commissies op verkoop of op iDEAL betaling … en 99% gaat er vanuit “als het niet goed is , stuur ik het terug” … als de “fout” bij de klant ligt, is het toch meer dan logisch dat de transportkosten ten laste zijn van de koper. Waarom gaat er iedereen vanuit dat dit ten laste moet zijn van de verkoper?

De grote platformen creëeren ook veelal dit denkpatroon. Als ik zie hoeveel mijn retourneerpercentage is via Amazon is dat 10%. Zie ik naar mijn site is dat quasi niets. Zelfde producten, zelfde omschrijvingen maar een andere manier van omgang met retours.
Heb ook veel klanten die verwachten dat je alles terugbetaalt. Ik doe dat ook enkel maar wanneer het mijn eigen fout is en dan is het maar heel logisch.

Rallye

Forumguru
@PizzaPieter Heeft de verzender op de mogelijke incompleetheid gewezen: “Voor de zekerheid maak je nog een opmerking dat de set 5 onderdelen moet bevatten, er maar 3 zichtbaar zijn en dat het belangrijk is dat ze er alle 5 zijn.” Sowieso lijkt mij dat het risico van incompleetheid geheel bij de handelaar moet liggen, maar in dit geval zeker. Dit is duidelijk iets anders dan een klant die maar wat bestelt “omdat het toch terug kan”.

ik heb ooit zo’n gesprek met een handelaar gehad over een telefoonhoesje dat hij adverteerde voor een Samsung Galaxy 2 en ik dus voor die telefoon had besteld, terwijl het gemaakt was voor een Galaxy 1. Dus te klein. Handelaar: “O, ik dacht dat het wel kon”. Maar ook: “voorwaarden”.

@leon-cupra Daarmee lijkt me het verzoek van @PizzaPieter redelijk, al kan de leverancier zich inderdaad verschuilen achter zijn voorwaarden. Wat vind je dan van die “trap na” die de klant via zijn bankafschrift bereikt?

Wat mij betreft had deze leverancier een goede beurt gemaakt als hij, omdat de fout toch grotendeels bij hem ligt, gewoon het hele bedrag had teruggestort en “coulance” had vermeld. Ja, de klant heeft nergens recht op, maar er bestaat ook nog zoiets als coulance of klantvriendelijkheid. Als je dan wel de moeite neemt om zo’n trap na te schrijven, had dan (nu en bij de bestelling) gewoon beter je best gedaan. Deze reactie leidt niet echt tot een volgende bestelling. Nog netjes dat er hier niet ge-named en shamed wordt……

Tees

Donateur
@leon-cupra je haalt hier de gemiddelde consument en @PizzaPieter door elkaar. Uit het verhaal wordt duidelijk dat Pieter z'n best heeft gedaan om aan te geven wat hij verwachtte. Als de verkoper gewoon even de opmerking had gelezen, had jij op dat moment de bestelling kunnen annuleren. Afhankelijk van of het helder was uit de beschrijving dat deze set incompleet was of niet, had Pieter er wellicht zelfs nog mee kunnen leven om de iDeal kosten dan niet terug te krijgen.

Dit alles heeft niets te maken met jouw ervaringen als ondernemer en hoe makkelijk mensen soms retourneren. De wet (iig in NL) is helder dat als een bestelling zelf geretourneerd wordt, de koper de verzendkosten voor de terugweg betaalt. Als een bestelling foutief is buiten de schuld van de koper, dienen de kosten volledig door de verkoper gedragen te worden. Mag je van alles van vinden, maar de wet is de wet.

leon-cupra

Forumguru
@Rallye , ieder artikel heeft een omschrijving. Het feit dat Pieter al zag dat er maar 3 onderdelen op de pagina worden vermeld is eigenlijk al een gegeven waarbij Pieter had moeten weten “dit artikel gaat niet voldoen”.

Dan heb je twee keuzes: je informeert bij de leverancier voor het bestellen of je bestelt met de wetenschap dat het niet zal voldoen maar dan moet je ook niet verwachten dat je alle kosten terug krijgt. Uiteindelijk lag de fout niet bij de verkoper want hij biedt een bepaald artikel aan volgens zijn specificaties.

Die opmerking ook bij het order, wat verwacht je als klant? Dat hij dan nog twee onderdelen bij levert terwijl dit niet volgens de productspecificaties is? En door op deze manier te bestellen , heeft de verkoper ondertussen ook al kosten.

En de opmerking van de verkoper is uiteraard heel kleingeestig. Dat doe je gewoon niet als handelaar. Vloek dan eens serieus op jouw buro en zaagt een keer tegen jouw partner (doe ik ook wel regelmatig) maar naar klanten toe is dit not-done. Kost je op termijn alleen maar klanten.

PizzaPieter

Donateur
En naast mijn opmerking o.b.v. eigen opmerkzaamheid, is dit wat ik in de webshop zie.
En idd, ik doe niet aan naming-and-shaming, al gaat deze actie wel voorbij aan alle respect.
En wat Tees zegt, wet = wet en het gaat niet om de paar euro, maar wel om het feit dat veel webshops zich niet aan de afspraken houden. Als ik het product niet leuk vind om het zelf fout besteld had, dan zijn de retourkosten voor mij in dit geval, maar nu was het toch best duidelijk dat ik in dat zakje 5 producten verwachtte.
1767700933261.png

• Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Donateur
@Rallye , ieder artikel heeft een omschrijving. Het feit dat Pieter al zag dat er maar 3 onderdelen op de pagina worden vermeld is eigenlijk al een gegeven waarbij Pieter had moeten weten “dit artikel gaat niet voldoen”.
.....
De OMSCHRIJVING is niet 3 onderdelen, de omschrijving is NIEUW, ORIGINEEL en dat zou 5 onderdelen moeten inhouden.
Op de foto zíé je maar 3 producten, maar mss zaten die andere 2 buiten de foto of onder de sticker.
Als je een BMW M3 bestelt die van 1 kant gefotografeert is, verwacht je toch ook dat er aan de andere kant wielen onder zitten, of nie?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan